بایگانی‌ها

بابک خرمدین: فیلمنامه‌ای بلند براساس داستان کوتاه داستایوفسکی نوشتم

بابک خرمدین: فیلمنامه‌ای بلند براساس داستان کوتاه داستایوفسکی نوشتم
بابک خرمدین: فیلمنامه‌ای بلند براساس داستان کوتاه داستایوفسکی نوشتم

این گپ و گفت گوتاه شاید آخرین حرف‌های بابک خرم‌دین با یک سایت خبری درباره پروژه های جدیدش باشد که در روزهای اواخر فروردین امسال منتشر شده است.در ادامه این مصاحبه کوتاه را مرور می‌کنیم.

 بابک خرم‌دین که فیلم «سوگنامه ای برای یاشار» او پیش‌تر در گروه هنروتجربه اکران شده بود  ،فیلم‌نامه‌ای براساس یک داستان از داستایوسکی نوشته است.

خرم‌دین درباره فعالیت‌هایش در شرایط تعطیلی سینماها و توقف پروژه‌های سینمایی به سایت هنروتجربه گفت: «فیلم کوتاه داستانی ۲۷ دقیقه ای به نام «بودن» ساخته ام که در جشنواره بین المللی فیلم شهر سال گذشته در پردیس ملت نمایش داده شد و نامزد بهترین فیلم و فیلمنامه هم شد. قرار بود در جشن تصویر سال هم این اثر را نمایش دهیم، اما متاسفانه با شیوع کرونا همه چیز به تعویق افتاد».

او در ادامه درمورد کارهای سینمایی تازه خود گفت: «یک فیلمنامه جدید به نام «رویای مرد مضحک» را نوشته‌ام البته این اسم قطعی نیست. این فیلمنامه بلند را براساس داستان کوتاهی از داستایوفسکی به همین نام نوشته‌ام،با تهیه‌کننده‌ای هم برای ساخت گفت‌وگو داشته‌ام و باید ببینیم وضعیت چطور پیش می‌رود و به چه نتایجی می‌رسیم».

خرم‌دین ادامه داد: «فیلمنامه کوتاه دیگری به اسم «مریم» هم نوشته‌ام و اگر شرایط فراهم شود و بحران کرونا به پایان برسد می‌خواهم این فیلم کوتاه را هم بسازم ضمن اینکه خیلی دوست دارم فیلم کوتاه «بودن» را در هنر و تجربه اکران کنم».

این سینماگر درمورد برنامه ریزی‌های خود در روزهای قرنطینه گفت: «من هم مثل خیلی از افراد در قرنطینه هستم و سعی می‌کنم همه نکاتی که لازم است را رعایت کنم. فکرمی‌کنم واقعا نباید افراد فعالیت جمعی داشته باشد تا شرایط به حالت عادی برگردد. به نظرم بعد از اینکه از کرونا فاصله گرفتیم خیلی فیلم‌ها و ایده‌های سینمایی شکل می‌گیرد و می‌توان روی آن کار کرد. فعلا فقط منتظر هستم که از کرونا گذر کنیم و فکر می‌کنم تمام فیلمسازان چنین وظیفه ای دارند تا با دست کشیدن از کار به اتمام هرچه سریعتر بیماری کمکی کرده باشند».

او ادامه داد: «برای ما سینماگران طبیعی است که وقتی فرصتی پیدا می‌کنیم فیلم‌هایی که تابه حال ندیده‌ایم را تماشا کنیم یا موسیقی‌هایی که گوش نداده‌ایم را بشنویم، کتاب بخوانیم و… مثلا در این روزها سعی کردم فیلم‌های الکساندر سوکوروف را ببینیم یا سریال «توئین پیکس» به کارگردانی دیوید لینچ را تماشا کردم. در این‌روزها همچنین فیلم‌هایی از روبر برسون، عباس کیارستمی،  یاسوجیرو اوزو و… که فیلمسازان مورد علاقه من هستند را تماشا کردم و همچنان همین روند را ادامه می‌دهم».

بابک خرم‌دین در ادامه در مورد تغییر سبک زندگی گفت: «درخانه ماندن شاید باعث شد کارهایی که پیش از این انجام نمی‌دادیم را تجربه کنیم مثلا من آشپزی را بهتر یاد گرفتم و… کتاب‌هایی که در انبار داشتم را مرور کردم و از خلوت و تنهایی به شکل دیگری بهره می‌برم و فکر می‌کنم فرصت خوبی است که به کارهایی عقب افتاده بپردازیم».

منبع:هنر و تجربه