بایگانی‌ها

بهای وفاداری به واقعیت

بهای وفاداری به واقعیت
بهای وفاداری به واقعیت

سحرعصرآزاد:«ستاره بازي» فيلمي آسيب شناسانه درباره مهاجرت و مشكلات مهاجران ايراني در خارج از كشور با تكيه بر نگاهي نفي كننده است كه تمركز خود را بر زندگي دختري به نام صبا قرار داده است.
فيلمنامه نهمين فيلم سينمايي هاتف عليمرداني بر اساس يك ماجراي واقعي به نگارش درآمده است. اين وجه هم نقطه قوت كار است هم بر كليت فيلم سنگيني كرده و باعث شده فيلمساز براي وفادار ماندن به خط داستاني واقعي، از دراماتيزه كردن آن بخصوص در بخش مياني غافل بماند.
فيلم با تمركز بر جلسات مشاوره صبا نزد يك روانپزشك ايراني، بر خط پيگيري اطلاعات و داده هاي اين دختر به پزشك پيش مي رود كه با فايل صوتي و تصويري و روايت مستقيم همراه است. تمهيدي كه كمك مي كند تا اين روند خطي به زبان تصوير نزديك شده و اوج و فرود پيدا كند.
اما اين روند در ميانه كار از دست مي رود و بيشتر با تكرار موقعيت ها، لحظه ها و نماها در ذهن آشوب زده صبا به واسطه بحران روحي و مصرف مواد مخدر مواجه هستيم تا اتمسفر ذهني او براي مخاطب تداعي شود. درحاليكه مخاطب در اين روند نياز دارد بر نقاط اوج دراماتيك روايت سوار شود تا برايش جذابيت پيگيري ايجاد كند.
نكته ديگر اينكه شخصيت پردازي ها و ماهيت اين قصه تراژيك به شدت قابل پيش بيني، تخت و كليشه اي است؛ از نوع نگاه خط كشي شده به پدر و مادر تا جامعه و مردمان اطراف كه در ميانشان افرادي معدود مثل دكتر موجه هستند يا مرد همسايه كه متحول مي شود.
اينجاست كه فيلمساز مي توانست با در نظر گرفتن الزامات يك فيلم سينمايي كه بايد براي مخاطب تازگي و جذابيت به همراه داشته باشد، وارد عمل شده و يك گام از مخاطب پيش باشد تا جهان فيلم و كاراكترهايش لذت كشفي جديد؛ نه لزوماً غافلگيري، به همراه داشته باشد.
از همان ابتدا با اعتراف صبا به روانپزشك كه كار بدي كرده و ارجاع چندباره به شب هالووين، مي توان حدس زد چه اتفاقي براي او و دوستش افتاده است. به همين دليل مانور دادن بر اين به اصطلاح راز هم كاركردي نداشته جز كندي ريتم و بيهودگي تعقيب و گريزهاي بيروني كه ايكاش فيلمساز به عنوان يك غافلگيري از آن استفاده نمي كرد يا حداقل سويه اي جديد به آن مي افزود.
در تيتراژ پاياني فيلم، ويديوي واقعي و بازسازي شده حرف زدن صبا با دكترش كنار هم قرار داده شده و به همين واسطه فيلم بر موج عاطفي تراژيكي سوار مي شود كه بار ملودرام اثر را تشديد مي كند اما كاستي هايش را نمي پوشاند.