بایگانی‌ها

خداحافظی با سینما

زاویه دولان تکذیب کرد
زاویه دولان تکذیب کرد

▪️سال گذشته فیلمساز کانادایی، زاویه دولان گفت که به بازنشستگی از سینما فکر می‌کند:« واقعا دیگر نمی‌خواهم فیلم بسازم. خسته ام. سال 2022 هستیم. دنیا  به شدت دگرگون شده. و من در آن دنیای دگرگون شده دیگر لزومی به روایت داستان‌هایی احساس نمی‌کنم که مرتبط با خودم باشد. می‌خواهم مدتی با خانواده و دوستانم وقت بگذرانم. می‌خواهم آگهی تبلیغاتی بسازم، و روزی زمانی که به اندازه کافی پول پس انداز کردم، برای خودم در کشوری خانه بسازم . این سخنان را با دلخوری بیان نمی‌کنم. من می خواهم زندگی دیگر و تجربه دیگری داشته باشم.»

 

او حالا به روزنامه اسپانیایی ال پائیس اعلام کرد که قطعا دیگر فیلم نمی‌سازد. او فیلمسازی را رها کرده است:« احساس نمی کنم دو سال از عمرم را به پروژه‌ای متعهد باشم که به سختی تماشاگری آن را تماشا کند. من کلی شور و هیجان باید برای فیلمسازی بگذارم تا ناامیدی نصیبم شود. آنگاه این سوال برایم مطرح می‌شود که شاید فیلمساز بدی هستم. در حالی که می‌دانم فیلمساز بدی نیستم.»

 

دولان در ادامه از ترس خود از جنگ داخلی به دلیل عدم بردباری گفت و اینکه این ترس او را مضطرب می‌کند. او در ادامه تاکید ورزید که حالا هنر برای او  پوچ و بی معنی است:« من دغدغه داستان گویی را در دورانی که همه چیز در اطراف ما در حال فروپاشی است، درک نمی‌کنم. هنر بیهوده است و وقف سینما شدن، وقت تلف کردن است.»

 

دولان در کارنامه خود فیلم‌هایی مانند «اینجا ته دنیاست»،«من مادرم را کشتم»،«تپش‌های قلب»،«به هر حال لارنس»،«مامان» را دارد. فیلم «مامان» در سال 2014 در جشنواره کن برنده جایزه هئیت داوران شد.