بایگانی‌ها

دهن‌کجی ونیز به کن!

دهن‌کجی ونیز به کن!
دهن‌کجی ونیز به کن!

جشنواره ونیز با فهرست فیلم‌ها و داوران پرستاره امسالش حسابی سر‌وصدا به پا کرده است و از حالا عشاق سینما برای شروع این رویداد جذاب لحظه‌شماری می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان ونیز حسابی شمشیر خود را برای کن از رو بسته‌اند.

 نکته اول حضور چشمگیر محصولات نت‌فلیکس در بخش مسابقه است. امسال یکی از حاشیه‌های اصلی در جشنواره کن، دعوا بر سر نت‌فلیکس بود. سال قبل هم نت‌فلیکس سوژه‌ی بحث در متن و حاشیه‌ی جشنواره شد و حتی کار به نشست خبری هیئت داوران هم رسید. امسال مسئله جدی‌تر بود و تا جایی پیش رفت که هیچکدام از محصولات نت‌فلیکس در بخش‌های مختلف کن به نمایش در نیامد. اما ونیز بر خلاف کن درهای خود را برای غول اینترنتی باز کرده تا شاهد نمایش آثاری چون «رم» و «22 جولای» در جشنواره باشیم. آلبرتو باربرا درباره‌ی تصمیم خود چنین توضیح داده که نمی‌شود با واقعیت زمانه مقابله کرد.

 هم‌چنین باربرا مدیر جشنواره در پاسخ به اعتراضات مبنی بر عدم حضور کارگردانان زن در بخش مسابقه اعلام کرده : «قرار دادن یک فیلم در فهرست فقط به دلیل زن بودن کارگردان آن توهین به کارگردانان دیگر است. ما خیلی دوست داشتیم که آثار فیلمسازان زن در بخش مسابقه حضور داشته باشد، اما چنین چیزی در کنترل ما نیست.»

این موضوع یکی دیگر از سوژه‌های جنجالی کن امسال را به یاد می‌آورد که به شدت تحت تاثیر جنبش‌های برابری‌طلبی برای حقوق زنان قرار داشت و به راه‌پیمایی معروف سینماگران زن روی فرش قرمز جشنواره منجر شد.

در سال‌های اخیر رقابت میان کن و ونیز بیش از هر زمانی به چشم آمده و خیلی از رسانه‌ها حتی اعتقاد دارند که ونیز تا حدود زیادی کن را تحت‌الشعاع قرار داده است. هفتاد‌و‌پنجمین جشنواره ونیز کمتر از یک ماه دیگر برگزار می‌شود و باید دید که شیر طلای امسال به کدام فیلم می‌رسد.