بایگانی‌ها

روآن اتکینسون و مسیرش به سوی موفقیت

روآن اتکینسون و مسیرش به سوی موفقیت
روآن اتکینسون و مسیرش به سوی موفقیت

 

ترجمه‌ی فاطمه رضایی ولیسه

 

دنیای تصویر آنلاین- زمانی كه از موفقيت سخن به ميان می‌آيد، معمولا حساب بانكی، ميزان دارايی‌ها و يا شمارگان بالای كتاب‌های چاپ‌شده‌ی افراد برای بسياری از ما تداعی می‌شود. اما بر اساس نظراتِ تعدادی از موفق‌ترين افراد دنيا، فاكتورهايی نظير رضايت درونی، لذت از كار، ايجاد تغيير در زندگی مردم، سخت‌كوشی و پشتكار، لذتِ بخشش و عشق به مردم، رضايت‌مندیِ بيشتری را به همراه دارد.

 

افراد زيادی را می‌شناسيم كه با وجود محدوديت و ناتوانی به موفقيت‌های بزرگ دست يافته‌اند. موفقيت تنها زمانی كه در سلامتِ كامل به سر می‌بريم حاصل نمی‌شود. نمونه‌های بسياری از افراد موفق وجود دارند كه دچار ناتوانی و به اصطلاح ضعف بوده‌اند. مانند استيون هاوكينگ فيزيكدان مشهور كه مبتلا به ALS (اسكلروز جانبی آميوتروفيك) بود و يا جان نش رياضيدان آمريكايی كه از اسكيزوفرنی رنج می‌برد و يا هلن كلرِ نويسنده كه نابينا و ناشنوا بود، و دموستنس خطيب مشهور كه دچار لكنت زبان بود. اما هيچ كدام از اين محدوديت‌ها و به اصطلاح ضعف‌ها مانع تلاش آنها در طی كردن مسير موفقيت نشد.

 

ناتوانی به معنای شكست نيست. لكنت زبان هم مانند بسياری ديگر از ناتوانی‌ها مانعی بر سر موفقيت نخواهد بود. همچنان كه روآن اتكينسون كمدين مشهور انگليسی از لكنت زبان رنج می‌برد كه البته بیشترِ مخاطبان از آن بی‌اطلاع بوده و هستند. اتکینسون برنده‌ی جايزه‌ی امی و بفتا برای مجموعه تلویزيونی ساعت ٩ است. اما بيشتر شهرتش برای نقش‌آفرينی در مجموعه‌های پرطرفدار بلاك اَدر و مستر بين است.

 

اتکینسون در دوران كودكی به خاطر خجالت از لكنت زبانش همواره تنها و به دور از مردم بود و اين ضعف، او را تبديل به انسانی خجالتی كرده بود. بعد از فارغ‌التحصيلی در رشته‌ی برق تصميم گرفت رويای بازيگری‌اش را تحقق بخشد. اما به خاطر لكنت زبانش هيچ شانسی برای گرفتن نقش‌ها نداشت. او همه‌ی عزمش را جزم كرد تا جهان روبرويش را به مبارزه بطلبد و با روشِ رويارويی بر ترس‌اش غلبه كند و در نهايت به نقطه‌ای رسيد كه شخصيت مستر بين را خلق كرد. شخصيتی كمدی كه دو وجه دارد:

زمانی ناطق است و گاهی صامت.

 

اتکینسون درباره‌ی شخصيت مستر بین می‌گويد او شخصيتی نبوده كه از پيش يا كم‌كم شكل گرفته باشد، بلكه يك بار كه روبروی آينه به خود می‌نگريسته، با شخصيتی عجيب و سوررئال و صامت كه یک كودك در بدن انسانی بالغ است، مواجه شده است. ابتدا او را مستر وايت نامگذاری كرد و سپس به مستر بين تغيير داد. یكی از دلايل ماندگاری مستر بين حركات عجيب و غريبِ بدن و آواهايی است كه برای ارتباط با ديگران از آن‌ها استفاده می‌كند كه دقيقا همان آواهايی است كه برای بيان آنها مشكل داشته و دارد. در مصاحبه‌ای با مجله‌ی تايم در سال ٢٠٠٧ اظهار می‌كند كه لكنت زبانش كاملا برطرف نشده و گاهی می‌آيد و گاهی می‌رود. شايد اگر لكنت زبان او نبود، هيچ گاه شخصيت مشهور و دوست‌داشتنی مستر بين كه ميليون‌ها بيننده را‌ در سراسر دنيا مسحور خود كرده، به وجود نمی‌آمد.

 

منبع: ریسرچ‌گیت