بایگانی‌ها

روایتی تازه از جنون فینچر

روایتی تازه از جنون فینچر
روایتی تازه از جنون فینچر

برای دومین سال متوالی نتفلیکس در هالیوود برنامه‌ای به نام FYC برگذار کرده که در آن خالقان سریال‌های این شبکه و بازیگرانشان به روی صحنه می‌آیند تا در مورد سریال‌هایشان صحبت کند. در چند ماه اخیر «آینه سیاه»، «13 دلیل برای اینکه» و «جسیکا جونز» برنامه‌های خود را داشته‌اند و حالا نوبت یکی از مهمترین سریال‌های نت فلیکس در چند سال اخیر است: «شکارچی ذهن»

دیوید فینچر، جاناتان گروف و هولت مک کالانی در این جلسه شرکت داشتند، اولین خاطره‌ای که گروف از سرصحنه فینچر تعریف کرد، خاطره‌ای بامزه برای طرفداران تئاتر بود: «یکبار جلوی پرده سبز بودیم و دیوید (فینچر) گفت این شبیه یکی از تولیدات تئاترهای استانی از “در جستجوی گودو” شده! و من گفتم: دیوید، اگر سریال نگرفت حاضری بیایی و بازی من در “در انتظار گودو” در ایلینوی را ببینی؟ بعدش همچنان دوست می‌مونیم؟ دیوید جواب داد: نه، من عاشق تئاتر زنده‌ام، فقط متنفرم از اینکه وقتی اتفاق می‌افته اونجا باشم!»

نکته جالب دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت بحث برداشت‌های زیاد بود. مخصوصا با توجه به تولید پرفشار تلویزیون که دست کارگردان را در داشتن بیش از 5 برداشت  می‌بندد. فینچر اما آدمی نیست که گوشش به این حرف‌ها بدهکار باشد و از قرار معلوم صحنه رویاروی کارآگاهان با جری بردوس (با بازی هپی آندرسون) را هفتاد و پنج برداشت کرده. فینچر در مورد این صحنه می‌گوید: «این صحنه 11 صفحه بود. ما سه دوربین بیرون قفس داشتیم و نه و نیم دقیقه برداشتش طول می‌کشید. بعد من با چند صفحه پر از یادداشت پیش جاناتان می‌رفتم: این را بیشتر مثل جوک بگو. این یکی را خبری بگو. بعد دوباره می‌گرفتیم و من با یادداشت‌های جدید سراغ هولت می‌رفتم و چهارصفحه یادداشت را برای او می‌گفتم. هپی ناگهان پرسید: وایسا ببینم تو بعد هر برداشت می‌خوای اینکار رو بکنی؟!» هولت اضافه کرد: «فکر کنم به جز استراحت برای نهار، وقت استراحت دیگری نداشتیم!»

فینچر اضافه کرد که جاناتان گروف و هولت مک کالانی به روش او عادت کرده بودند ولی بازیگران مهمان کمی اذیت می‌شدند. مک کالانی حتی از روش فینچر حمایت کرد: «بعد از برداشت 14 یا 20 چیزی را متوجه می‌شوی که قبلا متوجه نشده بودی. در برداشت‌های متعدد ما تغییرات عمده نمی‌دهیم، اما همین جزئیات ریزی که تغییرشان می‌دهیم یا دیوید پیشنهاد می‌کند؛ در نهایت تغییر عمده‌ای در نتیجه نهایی یک صحنه دارد. برای همین من طرفدار برداشت‌های متعددم.» گراف به این بحث خاطره‌ای دیگر از فیلمبرداری «شکارچی ذهن» را اضافه کرد: «در موقع فیلمبرداری، ما در یک اتاق می‌نشستیم و بحث می‌کردیم که چطور میزان خم شدن به جلو می‌تواند دینامیک یک گفتگو را کاملا تغییر دهد.»

ستاره جدید فصل اول اما کامرون بریتون بازیگر نقش اد کمپر قاتل سریالی است. فینچر در مورد نقش او می‌گوید: «در همان زمان دورخوانی فهمیدم که نباید بگذارم کامرون با کسی صحبت کند. چون او بدون هیچ پیش فرضی ناگهان وارد سریال می‌شود، انگار که از پلوتو آمده. او تمام وقت دنیا را دارد (13 سال حبس ابد!) پس می‌نشیند و هرچیزی که می‌خواهد به شما می‌گوید.»