بایگانی‌ها

«روزهای نارنجی»؛ شانه به شانه بهترین فیلم‌های مولفان ایرانی

«روزهای نارنجی»؛ شانه به شانه بهترین فیلم‌های مولفان ایرانی
«روزهای نارنجی»؛ شانه به شانه بهترین فیلم‌های مولفان ایرانی

دنیای تصویر آنلاین- «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است.

روزهای نارنجی اولین  فیلم بلند سینمایی آرش لاهوتی  به نویسندگی آرش لاهوتی و جمیله دارالشفایی و تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم‌خان محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در ابتدا با عنوان «واسطه» ساخته شد  و سپس به نام «روزهای نارنجی» تغییر نام پیدا کرده‌است. «روزهای نارنجی» حضور موفقی در جشنواره های خارجی داشته است. این فیلم پس از چندین حضور بین المللی و نامزدی در بخش بهترین فیلم جشنواره های بین المللی فیلم زوریخ و سائوپائولو، موفق شد سه جایزه بهترین فیلم(با عنوان سینماگر بزرگ تازه وارد)،جایزه کلیسای جهانی و جایزه فیبرشی را از جشنواره بین المللی فیلم مانهایم آلمان از آنِ خود کند.همچنین بازی هدیه تهرانی در این فیلم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره قرار گرفت. این فیلم در جشنواره تورنتو نیز به نمایش درآمد. به زودی «روزهای نارنجی» در جشنواره پالم اسپرینگز آمریکا نیز اکران خواهد شد.

دیمیتری اپیدس -منتقد و  مدیر سابق جشنواره تسالونیکی  -در یادداشتی پس از تماشای «روزهای نارنجی» نوشت:

«در نخستین فیلم بلند و قدرتمند آرش لاهوتی،  هدیه تهرانی  نقش پیمانکاری سرسخت را ایفا می کند که ثابت می‌کند می‌تواند علیه موانع با رقبای مرد رقابت و گروهی از کارگران زن را در بزرگترین باغ پرتغال در شمال ایران مدیریت کند.این داستان قوی از فداکاری و مبارزه علیه موانع در شمال ایران اتفاق می افتد.روزهای نارنجی ساخته آرش لاهوتی  نقش آفرینی اثرگذاری را از هدیه تهرانی در نقش زنی در تلاش  برای اثبات ارزش های خود در دنیای مردانه به نمایش می گذارد.

آبان(هدیه تهرانی) زنی پیمانکار و پرکار در چهل سالگی تصمیم دارد رقیب کاری خود کاظم را با کمک کارگران زن فصلی  از میدان به در کند و…

آرش لاهوتی براساس فیلمنامه‌ی که توسط جمیله دارالشفایی و خودش باظرافت نوشته شده،تصویری از پایداری اثرگذار  وقابل رویت در همه ژست های هدیه تهرانی به نمایش می گذارد.روزهای نارنجی شانه به شانه ی خوب ترین آثار سینمایی  مولفان شناخته شده  ایرانی قرار می گیرد. روزهای نارنجی درامی جذاب و الهام بخش ماست تا با چالش های زندگی بدون آشفته کردن عزیزان مان و خودمان بجنگیم.»

درباره کارگردان:آرش لاهوتی متولد 1360 در تهران است. او رکورد دار دریافت تندیس از جشنواره سینما حقیقت است. از جایزه های مهمی که او در این سال‌ها برده می‌توان اشاره کرد به جایزه جشنواره لوییزیانای امریکا برای مستند «من عشق بازم»؛دیپلم افتخار از پنجمین جشنواره مستند سینما حقیقت 1390 برای مستند « ۴۷/۲ ».

جایزه بهترین فیلم مستند بلند از دهمین جشنواره مستند سینما حقیقت 1395 برای مستند «آبی کمرنگ» تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار،جایزه بهترین فیلم مستند بخش بین الملل از دهمین جشنواره سینماحقیقت 1395 برای مستند «آبی کمرنگ»،جایزه بهترین تدوین از دهمین جشنواره سینماحقیقت 1395 برای مستند «آبی کمرنگ»،جایزه ویژه هیات داوران از اولین جشنواره فیلم مستند اصفهان 1393 برای مستند «راننده و روباه». آرش لاهوتی در این سال‌ها جوایز متنوعی در عرصه فیلم مستند گرفته است. از جمله جایزه بهترین فیلم مستند بلند از دهمین جشنواره مستند سینما حقیقت 1395 برای مستند «آبی کمرنگ» تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار،جایزه بهترین فیلم مستند بخش بین الملل از دهمین جشنواره سینماحقیقت 1395 برای مستند «آبی کمرنگ»،جایزه بهترین تدوین از دهمین جشنواره سینماحقیقت 1395 برای مستند «آبی کمرنگ»،جایزه ویژه هیات داوران از اولین جشنواره فیلم مستند اصفهان 1393 برای مستند «راننده و روباه».او دو سال پیش با مستند «آبی کم رنگ» در بخش مستند جشنواره فجر سی و پنجم حضور داشت.