بایگانی‌ها

سینما از تئاتر محافظه‌کاری بیشتری دارد

سینما از تئاتر محافظه‌کاری بیشتری دارد
سینما از تئاتر محافظه‌کاری بیشتری دارد

محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس و کارگردان سرشناس تئاتر بعد از ساخت چندین برنامه برای تلویزیون سال گذشته کارگردانی اولین فیلم سینمایی خود را هم تجربه کرد. «سینما نیمکت» سال گذشته از حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر باز ماند و در سینماها هم اکران محدودی داشت.

رحمانیان امسال با نمایش جدید «21 نمایش کوتاه درباره سلفی» به جشنواره تئاتر فجر آمده و به همین مناسبت دیروز درباره وضعیت حاکم بر تئاتر و سینما و فیلمنامه جدیدی که نوشته با خبرگزاری مهر گفتگو کرده است. در بخش‌هایی از این گفتگو رحمانیان چنین گفته:

 

درباره محافظه‌کاری در جشنوراه تئاتر فجر امسال

«در سینما ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما فکر نمی کنم در جشنواره تئاتر شاهد چنین ملاحظاتی باشیم. چون معتقدم اساسا تئاتر نسبتی با محافظه کاری ندارد چون حتی اگر بی دردترین نمایش را هم بخواهیم اجرا کنیم، می‌توان مساله‌های بی شماری در آن پیدا کرد. اما این سیاست محافظه کاری را در سینما می‌بینیم. همانطور که امسال به عینه تعدادی از فیلم‌های خوب حذف شدند و شاهد این اتفاق در دوره قبل جشنواره بودیم. در این دوره از جشنواره فیلم فجر هیات انتخاب خیلی هیات انتخاب رادیکالی نبود البته رادیکال نه به آن معنا که به هر فیلمی اجازه حضور در جشنواره بدهد اما به هر حال کارگردان‌هایی مثل کیانوش عیاری و شهرام مکری سرمایه‌های سینما هستند و نبودشان احساس می‌شود.»

 

درباره فیلمنامه جدیدی که نوشته

«در سینما که فعلا دارم دوران تنبیهی ام را می گذرانم. فیلمنامه‌ای درباره معجزه ارائه دادم اما شنیده ام در شورا گفته اند که به معجزه اعتقادی ندارند و فیلمنامه را رد کرده اند. در حالی که این موضوع را از خودم نساخته ام و بسیاری از فیلمسازان  بزرگ دنیا مثل اینگمار برگمان در فیلم «چشمه باکرگی» درباره معجزه حرف زده اند اما اگر به نظر این آقایان معجزه مساله ای خرافی است من دیگر حرفی برای گفتن ندارم.»