بایگانی‌ها

شکوه جشنواره به رسمش است نه اسمش/یادداشت جعفر گودرزی

▪️جعفر گودرزی:وزیر ارشاد گفت خانه جشنواره نه کاخ جشنواره؛ تا به گمان خود شاید بر طبل کاخ نشینی نکوبد و بر مردمی بودن مرام خود تاکید کند. مساله اما نه بر سر اسم که بر رسم برگزاری جشنواره است جناب وزیر. آنچه نیازمند ساماندهی است نه نام جشنواره که آیین نامه اجرایی آن است که اگر از «کاخ جشنواره» سخن می رود مقصود شکوه بخشیدن به بزرگترین رخداد سینمایی و فرهنگی سال است که در هر کجای دنیا که جشنواره ای برگزار می شود سعی می کنند که اعتبار و منزلت آن را صد چندان کنند نه آنکه جایگاهش را تنزل ببخشند.
از انتخاب دبیر جشنواره گرفته که حضورش همچون یک عکس هوایی از یک شهر جنگ زده است تا هیات انتخاب و …
به نظرتان مهمترین شاخصه ای که دبیر جشنواره باید داشته باشد چیست؟ من به شما می گویم:«مقبولیت »

و اینکه در میان اهالی و خانواده سینما منزلت و جایگاه داشته باشد و با طیفهای گسترده تری بتواند ارتباط برقرار کند. .دبیر یک جشنواره ملی باید شخصیت و کاراکتر فرهنگی و سینمایی داشته باشد ،وقتی با این موضوع ساده انگارانه و سیاسی رفتار می کنید یعنی پیش از برگزاری جشنواره،فاتحه اش را خوانده اید.
وقتی با جشنواره فیلم فجر که سرمایه ملی و حاصل سالها تلاش سینماگران دلسوز و ارزشمند و شریف است،همچون سرمایه شخصی و خصوصی تان برخورد می کنید و هر طور بخواهید و هر جا دلتان خواست هزینه اش می کنید دیگر چه می شود گفت؟

🔹آنچه برای برگزاری یک جشنواره فیلم مهم است، انتخاب درست دبیر و هیات انتخاب و داوران آن است نه نام آن! اعتبار هر جشنواره ای به آثار و صاحبان آثاری است که در آن شرکت می کنند، به تنوع افکار و اندیشه ها و رقابت و حضور فیلم ها و فیلمسازانی که به جشنواره شور و نور می بخشند. چه فضیلتی است که نام جشنواره خانه باشد اما خانه ای بی چراغ و سوت و کور. خانه ای که توسط سازمان ها و ارگان ها اشغال شده تا فیلم های سفارشی خود را در چیدمان آن بچینند. جشنواره باید دراماتیک باشد نه ارگانیک! تغییر اسمش دردی را دوا نمی کند به تحول در رسمش بیاندیشید.