بایگانی‌ها

عروسک‌ها جان می‌گیرند

عروسک‌ها جان می‌گیرند
عروسک‌ها جان می‌گیرند

ترجمه: آناهیتا منجزی

«انسان نخستین» (Early Man)، آخرین ساخته کمپانی انیمیشن‌سازی «آردمن»، هفته گذشته به روی پرده سینماها رفت. ادی ردمین، هنرپیشه 36 ساله بریتانیایی که در سال 2015 برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، به عنوان صداپیشه یک شخصیت غارنشین با این پروژه همکاری کرده است. سایت «اسکرین رنت» به این بهانه با این بازیگر گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

 

یکی از چیزهایی که در مورد این فیلم برایم جالب و جذاب بود، صدایتان بود، چون ما یک لحن کلام مشخص را از شما انتظار داریم، اما شما یک اجرای کلامی بسیار متفاوت داشتید. چه‌طور این کار را انجام دادید؟

طبیعتا وقتی قرار است در فیلمی بازی کنید، آنها فیلمنامه را برایتان می‌فرستند و شما هم درباره آن شخصیت و ویژگی‌هایش فکر می‌کنید. نکته جالب و خوشایند درباره این فیلم این بود که وقتی روز اول رفتم تا با نیک پارک تلاش کنیم و بفهمیم صدای شخصیت داگ چطور باید باشد، او این نسخه از این شخصیت و تعدادی از تصاویر اولیه مربوط به او را به من نشان داد؛ تصاویری از او با موهای بلند و لختِ به هم ریخته و آن چشم‌های درشتِ خوشبین. و بعد درباره افراد این قبیله که یک جورهایی خانواده داگ در این فیلم هستند صحبت کرد. بنابراین فکر می‌کنم او نسبت به کاری که قرار بود انجام بدهند درک درستی داشت.

پس در این پروسه همکاری زیادی وجود داشت.

بله.

برای ساخت انیمیشن، انیماتورها پیش از این که صداپیشه‌ها کارشان را شروع کنند، کارهای زیادی انجام می‌دهند، اما شما این فرصت را داشتید که با آنها کار کنید.

بله و نکته عجیب این است که من درباره این پروسه چیزی نمی‌دانستم. همیشه فکر می‌کردم شاید صداپیشه‌ها تمام دیالوگ‌ها را ضبط می‌کنند و بعد انیماتورها، طراحی فضای انیمیشن و حرکت بخشیدن به شخصیت‌ها را شروع می‌کنند، اما این کار خیلی سخت‌تر است و زمان زیادی می‌برد؛ حدود دو سال. شما وارد پروژه می‌شوید و روی بخش کوتاهی از فیلمنامه کار می‌کنید و بعد مدتی از پروژه دور می‌شوید. آنها کارهای مربوط به انیمیت کردن را انجام می‌دهند و در این فاصله بعضی از موارد را در فیلمنامه اصلاح می‌کنند یا ایده‌های جدیدی به ذهن‌شان می‌رسد که فکر می‌کنند بامزه‌تر است. بعد از مدتی شما برمی‌گردید و روی بخش دیگری از فیلمنامه کار می‌کنید.

نیک پارک فقط کارگردان این کار نیست. او یکی از صداپیشه‌هاست و نقش هاگناب را بازی می‌کند. آیا از ابتدا قرار بود او صداپیشه این شخصیت باشد یا این که اتفاقی به این نتیجه رسید که خودش این کار را انجام بدهد؟

اتفاقی به این نتیجه رسید، اما چیزی که باید درباره نیک بدانید این است که اساسا او بهتر از هر کسی می‌تواند صداپیشه هر شخصیتی باشد. بنابراین وقتی شما در آن اتاقک نشسته‌اید و هر خط از متن مربوط به خودتان را 30، 40 بار تمرین می‌کنید و به نتیجه دلخواه نمی‌رسید، می‌روید و از نیک می‌خواهید آن متن را بگوید و او هزار بار بهتر از شما این کار را انجام می‌دهد و شما فقط سعی می‌کنید همان کار را تکرار کنید. در نتیجه، بسیار خوشحال و هیجان‌زده بودم که او نقش هاگناب را بازی می‌کند.

کدام یک از کارهای نیک پارک را دوست دارید و با دیدن کدام یک از این انیمیشن‌ها به این نتیجه رسیدید که “من باید با این آدم کار کنم” ؟

به طرز عجیب و غریبی همه‌شان را دوست دارم، به ویژه «والاس و گرومیت» که فوق‌العاده بود. اما انیمیشن محبوبم «آسایش مخلوقات» است.

امسال شما در فیلم «جانوران شگفت‌انگیز 2» حضور دارید. در فیلم اول مشخص شد که رابطه خاصی بین نیوت و دامبلدور وجود دارد، بنابراین می‌خواهم بپرسم وقتی داشتید نقش نیوت را بازی می‌کردید، چه تصوری از شخصیت دامبلدور داشتید؟

واقعا سوال خوبی است. من درباره این که در فیلم اول چه رابطه‌ای بین نیوت و دامبلدور وجود داشت با جی کی رولینگ صحبت کرده بودم، چون به طور ضمنی به این موضوع اشاره شده بود. و بعد وقتی جود، که مدت‌هاست او را می‌شناسم، به تیم بازیگران اضافه شد، احساس کردم انتخاب او برای نقش دامبلدور کار درست و عاقلانه‌ای است، چون جذابیت و اعتماد به نفسی دارد که باعث می‌شود برای این نقش کاملا مناسب باشد.