بایگانی‌ها

فقط یک زن می‌تواند دنیا را نجات بدهد

فقط یک زن می‌تواند دنیا را نجات بدهد
فقط یک زن می‌تواند دنیا را نجات بدهد

 

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-«کاپیتان مارول» فیلمی در ژانر ابرقهرمانی است که بر اساس یکی از شخصیت‌های کتاب‌های  کمیک مارول به اسم کارول دنور به تهیه‌کنندگی مارول استودیوز ساخته شده و از هشتم مارس در ایالات متحده توسط استودیو سینمایی والت دیزنی اکران شده است. آنا بودن و رایان فلک کارگردانی این اثر را بر عهده داشته‌ و همراه با جنوا رابرتسون-دوورت  فیلمنامه فیلم را نوشته‌اند. بری لارسون، ساموئل ال. جکسون، جود لا و جما چان از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.«کاپیتان مارول» بیست و یکمین فیلم ساخته شده در دنیای سینمایی مارول است.

اوت 2104 مدیر استودیوی مارول اعلام کرد که تمایل به ساخت دو فیلم از شخصیت‌های بلک پنتر و کاپیتان مارول دارند. نیکول پرلمن و مگ لفاوه برای نوشتن فیلم‌نامه استخدام شدند.  مارول مذاکرات اولیه را با اوا دوورنی برای کارگردانی فیلم داشت. پس از او از امیلی کارمینشل به عنوان یکی از گزینه های احتمالی نام برده می شد. در کامیک-کان بین‌المللی سن دیگو 2016 اعلام شد که بری لارسون در نقش اصلی این فیلم ظاهر خواهد شد. سرانجام بودن و فلک در آوریل 2017 به عنوان کارگردانان فیلم انتخاب شدند و رابرتسون-دووت نیز جانشین نویسندگان قبلی شد.

فیلمبرداری از 19 مارس 2019 در استودیو‌های سونی در لوس آنجلس آغاز شد. اسم فیلم در زمان فیلمبرداری «دنیای باز» بود. بخش هایی از فیلم در نیواورلئان فیلمبرداری شد و در تاریخ 5 ژوئن به پایان رسید.

بن دیویس مدیر فیلمبرداری فیلم، چهارمین همکاری خود با دنیای سینمایی مارول را  بعد از اونجرز (عصر اولتران)، دکتر استرنج، نگهبانان کهکشان در این فیلم تجربه می‌کرد.

برای ساوند تراک فیلم از آهنگ‌های دهه نود میلادی استفاده شده است. پینار توپراک آهنگساز فیلم که از مه 2018 به گروه پیوسته بود اولین زنی است که برای یکی از  فیلم‌های دنیای سینمایی مارول آهنگساز کرده.

 

نمایش افتتاحیه فیلم در 27 فوریه 2019 در لندن برگزار شد و پس از آن در تاریخ 8 مارس 2019  همزمان با روز جهانی زن در ایالات متحده به صورت آی‌مکس و سه‌بعدی اکران شد.

«کاپیتان مارول» اولین فیلم استودیو والت دیزنی است که بعد از تصمیم اخیر دیزنی مبنی بر لغو قراردادش با نتفلیکس در این شبکه پخش نخواهد شد و اولین فیلم سینمایی دیزنی خواهد بود که به صورت اختصاصی در دیزنی پلاس قرار خواهد گرفت.

فیلم تا تاریخ 13 مارس 2019 توانسته 187 میلیون دلار در ایالات متحده و  کانادا و 387 میلیون دلار در سایر کشور‌ها بفروشد و در کل به رقم 566 میلیون دلار برسد. «کاپیتان مارول» با فروش 456 میلیون دلار در روز افتتاحیه در رده ششمین فروش افتتاحیه تاریخ قرار گرفت. «ددلاین هالیوود» هزینه تولید و تبلیغات فیلم را حدود 300 میلیون دلار تخمین زده در نتیجه فیلم احتیاج دارد بیشتر از  750 میلیون دلار فروش کند تا خرج خودش را دربیاورد. فیلم در اولین روز اکران جهانی‌اش هم 5.9 میلیون دلار در کره جنوبی  1.7 میلیون دلار در فرانسه، 2.51 میلیون دلار در چین فروخت.

 

کاپیتان مارول/ Captain Marvel

کارگردان: آنا بودن، رایان فلک، تهیه‌کننده: کوین فایگی، فیلم‌نامه‌نویس: آنا بودن، رایان فلک، جنوا رابرتسون دوورت طرح: نیکول پرلمن، مگ لفاوه، آنا بودن، رایان فلک، جنوا رابرتسون دوورت، بر اساس شخصیت: کاپیتان مارول اثر استن لی جن کولات، کارول دنورز اثر روی توماس، جن کولان، مدیر فیلمبرداری: بن دیویس، تدوین: الیوت گراهام، دبی بیمن، موسیقی   پینار توپاک، تولید: مارول استودیوز، پخش: استودیو سینمایی والت دیزنی، تاریخ انتشار: 8 مارس ۲۰۱۹ (ایالات متحده)، مدت: 124 دقیقه، کشور: آمریکا، زبان: انگلیسی، هزینه تولید: 152 میلیون دلار، فروش گیشه:         566 میلیون دلار

بازیگران:

بری لارسون (کارول دنور/کاپیتان مارول)، ساموئل ال. جکسون ( نیک فیوری)، بن مندلسون (تالوس)، دجیمون هانسو (کوراث)، لی پیس (رونان)، مکینا گریس (کودکی کارول)، کلارک گرگ (فیل کولس)، جما چان (مینروا)، جود لا (یانراگ)

خلاصه داستان:

کاپیتان مارول وسط جنگ بین کهکشانی که بین مردم خودش و اسکرال‌ها درگرفته گیر افتاده است. او دائما خاطرات یک زندگی دیگر از یک خلبان نیروی هوایی آمریکا به اسم کارول دنور را به یاد می‌آورد. کاپیتان مارول سعی می‌کند با کمک نیک فوری پرده از راز گذشته‌اش بردارد و از نیروهای ویژه‌اش استفاده کند تا به جنگ با نیرو‌های شیطانی خاتمه بدهد.

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 407 نقد انجام شده، نظر مثبت 79% منتقدان را با میانگین امتیاز 6.8 از 10  بدست آورد. این سایت نوشت:« کاپیتان مارول با مجموعه‌ای از اکشن، کمدی و جلوه‌های بصری جدیدترین قهرمان دنیای سینمایی مارول را با یک داستان دست اول معرفی می‌کند که از فرمول‌های دنباله سازی سینمایی به خوبی استفاده می‌کند.»

در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 64  از 100 را بر مبنای 55  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های عموماً مساعد» است.

مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  A دادند.  84% مخاطبان «پست ترک» به فیلم رای مثبت فیلم را قطعاً پیشنهاد کردند.

تاد مک‌کارتی از «هالیوود ریپورتر» نوشت: «فیلم کند نیست ولی تصویری زمینی دارد که با  فیلمنامه بدون تخیل، کاراکتر‌های شرور‌ بی‌ارزش و سبک تصویری خنثی شکل گرفته است.»

دیوید ارلیش از «ایندی‌وایر» به فیلم امتیاز C- داد. او نقش آفرینی لارسون را تحسین کرد ولی نوشت: «چه نسیمی که از گذشته وزیده باشد یا نگاهی الهام بخش به آینده، در هر صورت در انتهای این فیلم هم یکی دیگر از فیلم‌های مارول است. نه یکی از خوب‌هایش.»

جو مورگنسترن از «وال‌استریت ژورنال» نوشت: «این زن نمونه‌ای خوبی از یک قهرمان زن واقعی است. ولی با این‌حال یک ناهماهنگی اساسی بین گرفتاری‌های شدید او و بهم ریختگی‌های خفیف موجود در فیلمنامه وجود دارد.»