بایگانی‌ها

مردانگی سرکوب شده

مردانگی سرکوب شده
مردانگی سرکوب شده

مترجم: آناهیتا منجزی

 

فیلم «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea) در اسکار 2017 در شش بخش مهم، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن و مرد، نامزد دریافت جایزه شده است. به این بهانه، فیلیپ بروبیکر، منتقد سایت فندور، در مقاله‌ای به بررسی شخصیت‌های مرد در فیلم‌های کنت لونرگان، کارگردان این درام جذاب، پرداخته است که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

کنت لونرگان، که تنها سه فیلم بلند داستانی در کارنامه کاری‌اش دارد، باید مسیری طولانی را طی کند تا بتواند جایگاه‌اش را تثبیت کند. اما مجموعه آثار او تا به حال آنقدر منحصر‌به‌فرد و تاثیر‌گذار بوده است که به راحتی می‌توان شیفتگی‌اش را نسبت به مسئله مردانگی و قدرت درک کرد. در همه فیلم‌هایی که لونرگان نوشته و کارگردانی کرده، مضامینِ تکرار‌شونده خانواده و مسئولیت، از یک نقطه‌نظر مردانهِ مشخص به مخاطب القا می‌شود.

در فیلم‌های «می‌توانی روی من حساب کنی» (You Can Count On Me/2000) و «منچستر کنار دریا»، که یکی از مدعیان اصلی اسکار امسال است، مردی که خودش فرزندی ندارد موظف است از خواهر‌زاده‌اش / برادر‌زاده‌اش مراقبت کند و این کار در تضاد مستقیم با شرایطش و مشکلاتی قرار دارد که او سعی می‌کند از خودش در برابر آن‌ها محافظت کند. در مورد شخصیت مارک روفالو در «می‌توانی روی من حساب کنی» باید گفت پدری کردن به صورت پاره‌وقت جالب و سرگرم‌کننده است، به ویژه زمانی که پسر‌بچه‌ای را با نشانه‌های مردانگی مثل ماهیگیری و بیلیارد بازی کردن آشنا می‌کنید، اما این شخصیت نمی‌خواهد این مسئولیت در نهایت او را به یک “محافظ” تبدیل کند.

در مورد «منچستر کنار دریا» هم همینطور است. شخصیت کیسی افلک، که درد ناشی از غم و اندوهِ گذشته، زندگی‌اش را فلج کرده، ترجیح می‌دهد در غار تنهایی خود بماند تا اینکه نگران مراقبت از برادر‌زاده‌اش، که به تازگی یتیم شده، باشد. اما او نیز به شیوه سایر شخصیت‌های مرد آثار لونرگان این مسئولیت را می‌پذیرد تا زمانیکه بتواند از شرش خلاص شود.

فیلم «مارگارت» (Margaret / 2011) متفاوت‌ترین فیلم لونرگان است که اساساً گذارِ چند شخصیت زن را از مرحله‌ای به مرحله دیگر دنبال می‌کند. اما مارک روفالو حتی در نقش کوتاهی که در این فیلم بر عهده دارد این موضوع را ثابت می‌کند که یک مرد از خانواده‌اش حمایت می‌‌کند. او نقش یک راننده اتوبوس را بازی می‌کند که مسبب یک تصادف ناگوار است و می‌ترسد شغلش را از دست بدهد. بر اساس نظام سنتی مرد‌سالاری، شخصیت‌های مرد آثار لونرگان نان‌آور خانواده هستند. در این فیلم نیز شخصیت مرد، که در یک موقعیت بحرانی قرار دارد، شغل و خانواده‌اش را حفظ می‌کند.