بایگانی‌ها

میمون‌ها بر روی انسان‌ها اسلحه می‌کشند!

میمون‌ها بر روی انسان‌ها اسلحه می‌کشند!
میمون‌ها بر روی انسان‌ها اسلحه می‌کشند!

«سیاره میمون‌ها» یکی از پدیده‌های پرطرفدار ژانر علمی-تخیلی در دهه‌ی هفتاد است. مجموعه‌ای از فیلم‌های نه چندان پرهزینه که داستان نبرد خیالی میان انسان‌ها و میمون‌های پیشرفته را در آینده‌ای نه چندان دور روایت می‌کرد. زمانی که میمون‌های انسان‌‌‌نما و سخنگو قدرت را در دست گرفته اند و با انسان‌ها هم‌چون حیوانات خانگی برخورد می‌کنند.

apes5

بعد از تجربه‌ی ناموفق تیم برتون در بازآفرینی «سیاره میمون‌ها»، کمپانی فاکس به کمک شکوفایی فناوری موشن کپچر و  نمایش آثاری چون «آواتار» و «تن تن» تصمیم گرفت که این مجموعه‌ی محبوب قدیمی را احیا کند. ریک جفا و آماندا سیلور، این زوج خلاق به‌عنوان نویسنده و تهیه‌کنندگان اجرایی استخدام شدند و اندی سرکیس همه‌ فن حریف با استفاده از فناوری کوشن کپچر نقش سزار را بازی کرد؛ میمونی در که در  آزمایشات ژنتیکی دچار جهش شده و به هوشی فراتر از حد معمول دست می‌یابد. سزار بعد از هوشمند ساختن دیگر میمون‌ها علیه انسان‌ها قیام می‌کند و تمدنی تازه را به راه می‌اندازد.

بعد از موفقیت تجاری و تحسین منتقدان و تماشاگران از «ظهور سیاره میمون‌ها» و «طلوع سیاره میمون‌ها» این بار نوبت به قسمت سوم در این مجموعه رسیده: «نبرد سیاره میمون‌ها». در این فیلم جدید که تابستان آینده به روی پرده خواهد رفت، جنگ آخرین گزینه‌ی پیش روی میمون‌ها و انسان‌ها است، دو گروهی که برای بقا و به دست آوردن منابع چاره‌ای جز اسلحه کشیدن و نابود کردن همدیگر ندارند.

apes3

قسمت دوم که توسط مت ریوز ساخته شده بود به یکی از بهترین فیلم‌های سال 2014 تبدیل شد و ظاهرا مسیر  آن در «نبرد سیاره میمون‌ها» ادامه پیدا کرده و با اثر جاه‌طلبانه‌ی دیگری سر و کار داریم. تقریبا بیشتر داستان این بار بر روی جامعه تکامل یافته‌ی میمون‌ها به رهبری سزار متمرکز است، میمون‌هایی که  بیش از قبل به انسان‌ها شبیه شده اند و می‌توانند به خوبی حرف بزنند و نقشه بکشند.

قسمت سوم در مجموعه سیاره میمون‌ها روی  نگاتیو 65 میلیمتری فیلمبرداری شده تا نماهای آن یادآور چشم‌اندازهای جادویی فیلم‌های دیوید لین بزرگ باشد. از سوی دیگر شخصیت سزار، فرمانده میمون‌ها، هم بیش از قبل یادآور شخصیت مصمم و تلخ کلینت ایستوود در وسترن‌ها است.

apes2

داستان «نبرد سیاره میمون‌ها» دو سال بعد از ماجراهای فیلم دوم اتفاق می‌افتد و دیگر خبری از شخصیت‌های انسانی فیلم‌‌های قبلی نیست. این بار رهبری انسان‌ها را کلنل با بازی وودی هرلسون بر عهده دارد، یک فرمانده نظامی که کمر بسته به نابودی میمون‌ها و تنها راه پیروزی را هم از میان برداشتن سزار می‌داند.

اگر قسمت‌های قبلی درباره‌ی شکل‌گیری یک تمدن جدید از دل توحش و اهمیت برخورد دو فرهنگ متفاوت بود، داستان این بار درباره‌ی تقابل ناگزیر دو نیروی متقابل است. زمانی که دیگر مذاکره و روابط مسالمت‌آمیز به بن‌بست رسیده و رقابت بر سر قدرت به خون و گلوله رسیده است.

apes1

همانطور که «طلوع سیاره‌ میمون‌ها» در قالب یک داستان علمی-تخیلی نگاه عمیقی داشت به مفاهیمی چون انقلاب و قدرت، باید دید که «نبرد سیاره میمون‌ها» درباره‌ی جنگ چه می‌گوید. به ویژه که نمایش فیلم در دوران صدارت دانلد ترامپ و هواداران تندرو و جنگ‌طلبش می‌تواند آبستن تعابیر و تفاسیر تازه‌ای باشد.

«نبرد سیاره میمون‌ها» جولای سال آینده در سینماهای جهان به روی پرده خواهد رفت و پیش‌بینی می‌شود که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال باشد.

اولین تریلر رسمی منتشر شده از این فیلم را در دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.