بایگانی‌ها

نجات روستایی قحطی زده با توربین بادی

نجات روستایی قحطی زده با توربین بادی
نجات روستایی قحطی زده با توربین بادی

ترجمه:سودابه نیکدان

 

دنیای تصویرآنلاین – در جشنواره فیلم  برلین داستان واقعی یک پسر جوان به نمایش درآمد که از یک روستای آسیب دیده در مالاوی به تصویر کشیده شده ، پسری که کتاب‌های مربوط به انرژی را مطالعه کرده و سپس یک توربین بادی می سازد که  به کشاورزان امکان می‌دهد زمین خود را آبیاری کنند.

 

«پسری که  باد را مهار می کند» فیلمی است به کارگردانی چیوتل اجیوفور. داستان درباره ویلیام، علاقه مند به مهندسی است که به طور مخفیانه از کتابخانه مدرسه برای یادگیری استفاده می کند ، زیرا او به خاطر پدرش –کشاورزی فقیر – که توانایی پرداخت هزینه هایش را ندارد، از مدرسه اخراج شده است.

 

زمین‌های زراعی اطراف روستا گرفتار سیل می شوند، محصولات کشاورزی خراب شده و بعد خشک می شوند و مردم به سختی غذایی برای خوردن می‌یابند. روستاییان بیچاره مواد غذایی را از خانواده ویلیام می دزدند و در نهایت آن ها با یک وعده غذا در روز باقی می مانند.

 

روستاییان کمتر تحصیل کرده نسبت به ایده توربین ویلیام مردد هستند و پدرش در ابتدا از دادن دوچرخه – که یکی از معدود اموال بازمانده خانوادگی است- خودداری می کند؛ او می خواهد تا به جای مطالعه در کارهای مزرعه کمکش کند.

 

بعدها پدر تسلیم شده و دوچرخه ، چوب و دیگر وسایل بلااستفاده را که در ساخت یک سازه قوی که توانایی پمپ آب را دارد، به او می دهد. در پایان فیلم، او از توربین بالا می رود تا گیاهان سبز روئیده از آنچه که قبلا خشک، ترک خورده و بی ثمر بوده اند،تماشا کند.

 

اجیوفور درباره داستان گفت: «من تحت تاثیر قرار گرفته بودم و همچنان تحت تاثیر هستم که چه دستاورد فوق العاده ای بود.” “آنچه که داستان به طور کل نشان می دهد، زندگی در یافتن راه حل است و نه در زیستن در مشکلات.»

 

فیلم بر اساس  زندگینامه‌ایی با همین عنوان نوشته ویلیام کامکوامبا ساخته شده است. نویسنده کتاب  گفت امیدوار است که افرادی که این کتاب را نخوانده اند فیلم را ببینند و از داستان ویلیام یاد بگیرند و افزود: «برخی ممکن است از کاری که من انجام دادم الهام گرفته باشند، بنابراین بسیار هیجان زده هستم.»

 

ماکسول سیمبا، که نقش ویلیام را بازی می کند، اظهار داشت که تحت تاثیر تصمیم ویلیام برای مبارزه با آنچه که به آن باور داشت قرار گرفت، با وجود مشکلاتی که در رابطه با پدرش و اخراج از مدرسه با آن روبه رو بود.

 

ماکسول گفت: “اگر واقعا مصمم هستید تا چیزی را که می‌خواهید به دست آورید، در انتها جهان روش  خود را برای کمک به شما برای رسیدن به هدف‌تان دارد.”