بایگانی‌ها

پیچیدگی‌های آقای کاپرا

پیچیدگی‌های آقای کاپرا
پیچیدگی‌های آقای کاپرا

▪️کارگردان انگلیسی متیو ولز مستند جدیدی به نام «فرانک کاپرا:آقای آمریکا» ساخته که در جشنواره ونیز به نمایش درآمد. «فرانک کاپرا:آقای آمریکا» را نیک والری تهیه کرده است. مستند تصمیم دارد تا نگاه دقیق و عمیق‌تری به زندگی و فیلم‌سازی فرانک کاپرا داشته باشد. والری متوجه شد که کمپانی سونی پیکچرز می‌خواهد صد سالگی کمپانی کلمبیا پیکچرز را به واسطه ساخت یک فیلم جدید جشن بگیرد. او خیلی زود با ایده ساخت مستندی درباره فرانک کاپرا به سراغ مدیران کمپانی سونی رفت و گفت که فرانک کاپرا در رونق بخشیدن به کمپانی کلمبیا پیکچرز نقش مهمی دارد. کمپانی سونی پذیرفت پانصد هزار دلار روی پروژه سرمایه گذاری کند و  والری با کمپانی تن تاوزند ایتی سیکس به عنوان سرمایه گذار  اصلی تولید را شروع کرد. والری می‌گوید:« برای یک کمپانی بزرگ غیرمتعارف است که روی پروژه کوچکی مانند این مستند سرمایه گذاری کند. اما فکر می کنم آنها ارزش کاپرا و یک میراث را متوجه می‌شوند.»

فرانک کاپرا با ساخت فیلم‌های منحصر بفردی مانند «در یک شب اتفاق افتاد»، «آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود» و «چه زندگی شگفت‌انگیزی» برای هالیوود اعتبار آورد.  فیلم‌هایی که کاپرا تحت تاثیر شعار رویای آمریکایی در زمانه‌ی ساخت که مردم از رکورد اقتصادی و جنگ جهانی دوم رنج می‌بردند.

 

 

ولز در دوران تحقیقات متوجه شد که زندگی کاپرا بسیار پیچیده بوده، که شامل تلاش‌های او برای  جدا شدن از ریشه های ایتالیایی  -آمریکایی تا ساخت فیلم‌های ناطق بوده است. او در عمارت فال بروک که کاپرا بخشیده توانست چند فیلم خانگی از کاپرا پیدا کند. ولز متوجه شد که کاپرا در این فیلم‌ها بیشتر از زندگینامه‌های نوشته شده، خودش است و این فیلم‌ها توانست به ولز کمک کند تا تصویری شگفت انگیز از یک فیلمساز پیشروی کلاسیک ارائه بدهد.