بایگانی‌ها

فیلم‌های واجد شرایط رقابت در اسکار بهترین فیلم اعلام شد

نامزدهای اسکار 2022 اعلام شد
نامزدهای اسکار 2022 اعلام شد

«مستند «کودتای ۵۳» یکی از ۳۶۶ فیلم واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی شد.

به گزارش ورایتی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست ۳۶۶ فیلم سینمایی را منتشر کرد که امسال واجد شرایط رقابت در رشته بهترین فیلم جوایز اسکار ۲۰۲۱ خواهند بود و مستند «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی و محصول مشترک ایران، انگلستان و آمریکا نیز در این فهرست حضور دارد.  «نسرین» مستند ساخته جف کافمن و محصول آمریکا ، «رادیواکتیو» ساخته مرجانه ساتراپی و محصول انگلستان ،«ببر سفید» ساخته رامین بحرانی و‌محصول آمریکا هم واجد شرایط شناخته شده اند. 

. اعضای آکادمی اسکار از جمعه ۱۵ اسفند تا چهارشنبه ۲۰ اسفند فرصت رای دادن داشته و نامزدهای رشته های مختلف نیز روز دوشنبه ۲۵ اسفند اعلام می شوند. رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، هایده صفی یاری، محمد رضا دلپاک، حسین جعفریان، محمد رسول اف، بهمن قبادی، نرگس آبیار، لیلا حاتمی، ستار اورکی، گلشیفته فراهانی، سمیرا مخملباف، علی عباسی، نازنین بنیادی، هنگامه پناهی، محسن موسوی، علی عسگری، فرنوش صمدی، الهام شاکری فر از جمله سینماگران ایرانی عضو آکادمی اسکارند.

در مستند بلند و ۱۲۰ دقیقه‌ای کودتای ۵۳»  که درباره وقایع سیاسی منتهی به کودتای ۲۸ مرداد در ایران است، «ریف فاینز» بازیگر نامزد جایزه اسکار و برنده بفتا در نقش «نورمن داربی‌شر» مامور سرویس جاسوسی MI6 حضور دارد و «والتر مرچ» تدوین‌گر برنده سه جایزه‌ٔ اسکار نیز تدوین و طراحی صدا ساخته تقی امیرانی را بر عهده داشته است.

«کودتای ۵۳» پیش از این واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند بلند نیز شده بود اما به جمع نامزدهای اولیه این شاخه راه نیافت.