بایگانی‌ها

کدام لیگ عدالت؟!

کدام لیگ عدالت؟!
کدام لیگ عدالت؟!

زک اسنایدر قبل از تمام شدن «لیگ عدالت» به دلیل خودکشی دخترش از ادامه‌ی فیلم بازماند و برادران وارنر جاس ویدن (انتقامجویان) را استخدام کردند تا کار او را تمام کند. جاس ویدن هم با مبلغی نزدیک به 25 میلیون دلار برخی از صحنه‌ها را دوباره فیلمبرداری کرد، تغییرات اعلام شده‌ای که طبق گفته‌ها و شنیده‌ها تفاوت زیادی را در اثر به وجود آورده است. بافت بصری فیلم از تاریکی اشباع شده‌ی مورد علاقه‌ی اسنایدر جدا است و با فیلمی رنگی‌تر سر و کار داریم، از طرف دیگر لحن کلی اثر با حضور جاس ویدن به فیلمی سبک‌تر و ساده‌تر تبدیل شده است.

 در این بین از گوشه و کنار شنیده می‌شود که زن شگفت‌انگیز با بازی گال گادوت در فیلمبرداری‌های جاس ویدن زمان بیشتری را دریافت کرده و از طرف دیگر بازگشت جسی آیزنبرگ در نقش لکس لوتر به کلی حذف شده. واکنش‌ها به فیلم هم کاملا ضد و نقیض است. فیلم در وبسایت راتن تومیتوز امتیاز 37% را دریافت کرده اما به نظر می‌رسد طرفدارها از آن خوششان آمده چرا که نمره‌ی آی‌ام‌دی‌بی آن 7.4 است و این نمره برای جهان سینمایی دی‌سی نمره‌ی خیلی بدی هم محسوب نمی‌شود. به هر حال نظرات ضد و نقیض زیادی درباره‌ی فیلم و تفاوت نگاه دو کارگردان اثر وجود دارد. بسیاری از طرفداران طومار آنلاینی را گرد آوردند و خواستار پخش نسخه‌ی تدوین کارگردان اصلی، زک اسنایدر شده‌اند.

 فابیان واگنر که فیلمبرداری بخش زک اسنایدر را برعهده داشته به تازگی درباره فیلم گفته: « فیلم از آن چه که فکر می‌کردم کوتاه‌تر بود. صحنه‌هایی وجود دارد که در فیلم نیست. من واقعا امیدوارم نسخه‌ی تدوین کارگردان را ببینیم. چیزی که درباره‌ی‌ زک اسنایدر دوست دارم این است که به اندازه‌ی کافی وقت می‌گذارد تا قصه‌اش را به درستی تعریف کند. هر کدام از فیلم‌هایش را که تماشا کردم هیچ وقت با خودم نگفتم طولانی است. حتی اگر سه ساعت هم طول می‌کشید، همیشه زمان خوب می‌گذشت.»

از طرف دیگر پسر زک اسنایدر به تازگی درباره‌ی فیلم نوشته: «اگر بخواهم جدی نگاه کنم از فیلم خوشم آمد اما قطعا چیزی که باید می‌شد نبود. دلیلش هم دخالت‌های برادران وارنر و کمدی اجباریشان است. بزرگترین مشکلم هم با زمان فیلم است. اما در کل بدون شک فیلم خوب و بامزه‌ای درآمده و تماشای آن را پیشنهاد می‌کنم.»

هر چند کمدی و طنز جاس ویدن در باقی آثارش جواب می‌دهد اما به نظر می رسد این ویژگی در «لیگ عدالت» باعث بروز مشکلات اساسی در فیلم شده است. البته به نظر می‌رسد که مسئولان برادران وارنر ایده‌های کمدی جاس ویدن را تا حدودی کنترل کرده‌اند. صحنه‌ی آغازین «لیگ عدالت» با بتمن شروع می‌شود که در حال گیر انداختن یک مجرم است که نقش آن را هولت مک‌کالانی (شکارچی ذهن) بازی می‌کند. این صحنه طبق نوشته‌ی جاس ویدن بامزه‌تر از اینی که هست بوده. مک کالانی در مصابه‌ای دراین باره گفته: «من عاشق جاس ویدن هستم. صحنه‌ام با بتمن قرار بود در اصل یک صحنه‌ی کمدی باشد. جاس اینطوری نوشته بود و همینطور هم فیلمبرداری‌اش کردیم. به نظرم صحنه‌ی عالی شده بود اما استودیو احساس کرده بود شروع کردن فیلم با صحنه‌ای کاملا کمدی اشتباه است برای همین دوباره تدوین شد. خیلی ناامید شده بودم ولی زمانی که به خانه‌ام در نیویورک برگشتم بطری نوشیدنی‌ای را در کنار یادداشتی پیدا کردم. روی یادداشت نوشته بود:

“به سلامتی نبردهای باخته.”

 باافتخار،جاس.”

 نمی‌توانم چقدر چنین چیزی چقدر برایم اهمیت دارد که جاس وقت گذاشته و چنین چیزی برایم نوشته. جاس ویون بی‌نظیر است. نامه اش را قاب کرده‌ام.»