بایگانی‌ها

گدار مقابل ابراهیم گلستان

نمایش جنگ‌های مسخره در کن
نمایش جنگ‌های مسخره در کن

مستند «جمعه می‌بینمت رابینسون:فیلمی بی‌شباهت به دیگر فیلم‌ها» به کارگردانی میترا فراهانی گفتگوی میان ژان لوک-گدار و ابراهیم گلستان است که به واسطه تبادل هفتگی ایمیل صورت گرفته و حاوی ویدیوها، عکسهاو نامه های این دو است، که آماده نمایش در جشنواره‌ها شده است.

به گزارش ورایتی، این مستند از تمایل میترا فراهانی در به تصویر درآوردن دیالوگ میان نماد موج نوی فرانسه ژان لوک گدار نود ساله و ابراهیم گلستان 98 ساله نشات می گیرد. گلستان درجنوب لندن در روستایی سکونت دارد و یکی از فیلمسازان پیشروی ایران است که پس از ترک وطن بیشتر تمرکزش روی نویسندگی بوده است. گلستان و گدار شخصا یکدیگر را نمی شناسند
فراهانی با ارسال پیشنهاد به گدار درخواست یک جلسه حضوری را داد . اما پیامی که دریافت کرد این بود: “می بینمت جمعه رابینسون”.

فراهانی می گوید: “این برای من یک هدیه بود ،” بسیار بهتر از یک ملاقات . ” “من ایده او را دوست داشتم ، که شامل کلمات و تصاویر بود.”

بنابراین پروار هفتگی فراهانی از رم به لندن آغاز شد .او سپس به خانه گلستان می رسید تا حرفهای او را ضبط کند و بنویسد. بنابراین فراهانی “هشت ماه ارسال کننده کلمات و تصاویر شد”.

روش کار اساساً این بود که ایمیلی حاوی متن اما فاقد تصویر از خارج از لندن ارسال می شد ، که توسط گلستان نوشته شده بود ، و جمعه بعد از رول در سوئیس ، پاسخی با فیلم ، تصاویر و جملات قصار از گدار می‌رسید.

فراهانی می گوید:«گدار فقط چند بار دیر پاسخ داد ، به همین دلیل عذرخواهی کرد. او مانند یک ساعت سوئیسی (سر وقت)برخورد می کرد.»

مستند آماده نمایش شده است و فراهانی می‌خواهد در جشنواره های معتبر آن را به نمایش درآورد.