بایگانی‌ها

یک فاجعه دوست‌داشتنی!

یک فاجعه دوست‌داشتنی!
یک فاجعه دوست‌داشتنی!

«لیگ عدالت» در فروش افتتاحیه‌اش 281 میلیون و در افتتاحیه آمریکای شمالی با در اختیار داشتن 4051 سالن موفق شد فقط 96 میلیون دلار بفروشد و این یعنی شروع دردسرهای برادران وارنر.

 «زن شگفت‌انگیز» فیلم تک ابرقهرمانی دی‌سی با بازی گیل گادو افتتاحیه‌اش 6 میلیون دلار بیشتر بود و حضور گادوت در «لیگ عدالت» هم موجب نشد که فیلم استقبال خوبی داشته باشد که بد بودن فیلم یا حداقل عدم علاقه‌ی مردم برای رفتن به سالن و تماشای قصه جدیدی از دسته ابرقهرمانی دی‌سی را نشان می‌دهد.

فیلم بتمن، سوپرمن، زن شگفت‌انگیز و… وارنر که مبلغ گزاف 300 میلیون دلاری برای ساختش هزینه شده پس از مرگ دختر زک اسنایدر با فرمان جاس ویدن به پایان کار رسید. یکی دیگر از دلایل شکست احتمالی در گیشه، بودجه کم تبلیغات و ناامیدکننده عمل کردن شرکت پخش فیلم بوده، آن هم وقتی که این فیلم باید با «ثور: راگناروک» در گیشه رقابت می‌کرد و پیش‌بینی‌ سایت‌های آمار و ارقام هم می‌گوید که احتمالا فیلم با 750 میلیون دلار فروش کلی کارش را به پایان می‌رساند، در حالیکه تنها 450 میلیون خرج ساخت و پخش آن شده است!

 با توجه به فیلم‌های دیگر وارنر در سال 2017 و در اختیار داشتن پخش «بلید رانر 2049» و حق ساخت «طوفان جغرافیایی» این کمپانی به کل قافیه 2017 را باخته است.

در این بین چیزی که برای تماشاگران سؤال شده عدم حضور نام جاس ویدن در کنار نام زک اسنایدر به عنوان کارگردان اثر است و از او فقط به عنوان نویسنده نام برده‌اند، درحالیکه گفته می‌شود پس از خروج زک اسنایدر تقریبا 30% فیلم را ساخته و کل کار را او جمع و جور کرده است. گال گادوت بازیگر زن شگفت‌انگیز در گفتگویش با مجله امپایر در این مورد گفته: «این فیلم زک اسنایدر است. جاس فقط چند هفته فیلمبرداری مجدد انجام داد، در واقع او زیردست زک است و چون ذهنیتش را می‌دانست به کار او ادامه داد.» جالب است که با این عدم استقبال‌ خود جاس ویدن هم در این مورد ادعایی ندارد. اما طرفداران شاکی دی‌سی که انگار هیچ اعتقادی به ویدن ندارند در به استودیو درخواست داده‌اند برای پخش نسخه کارگردانِ زک اسنایدر، بعد از اتمام اکران فیلم در سینما.

در این میان دنی الفمن موزیسین کهنه‌کار فیلم هم کاملا از روند پروژه ناراضی بوده و گفته: «با برداشت‌های دوباره‌ای که انجام شد همه کارهای من بهم خورد، اصلا نمی‌دانم این عقده‌ی کارگردانان و موسیقی‌دان‌ها برای ساخت موزیک جدید برای ریبوت‌ها چیست؟! فرنچایزهای بزرگ و موفقی مثل “جنگ ستارگان” و “جیمز باند” همیشه جوهره موسیقیایی خود را حفظ کردند. با چندین ریبوت بتمنی که بعد از “بتمن” سال 1989 ساخته شد هر دفعه یک موسیقی جدید سوارش کردند که باعث گیج شدن گوش مخاطب شده است. سر این فیلم هم که این‌قدر همه چیز لحظه آخری شد و مدام کار جدید می‌خواستند که اصلا از رویه کار راضی نشدم. سعی کردم تم اصلی بتمن ساخته خودم با چند موسیقی از “زن شگفت‌انگیز” را بازسازی کنم و این قدر فشار زمانی رویم بود که به غیر الهام از موسیقی لئونارد کوهن فرصت بازنگری دیگری نداشتم. در کل کار اعصاب خردکنی بود.»

واکنش منتقدان به فیلم هم در عین ضد و نقیض بودن بیشتر به بد نزدیک است. عده‌ای فیلم را ستایش کرده و عده‌ای دیگر آن را هرج و مرج می‌دانند. نمره راتن تومیتوز به فیلم 37% و نمره متاکریتیک آن 46 از 100 است. نمرات و گزیده برخی از نظرات را مرور می‌کنیم.

 

88% – ریچارد روپر (شیکاگو سان-تایمز)

گروهی که دور هم جمع کرده‌اند پر از شور و انرژی است و اصالت خاصی دارد.

 

80% –  اوون گلایمبرمن (ورایتی)

فیلم تقلبی نیست. طعم مطبوعی از این فرنچایز  دنده را برای حرکت به جلو جا می‌زند.

 

75% – مت زولر سیتز (وبسایت راجر ایبرت)

دیگ در هم جوشی از ایده‌های نپخته است اما حداقل مزه‌ی خوبی دارد.

 

40% – جردن فرلی (توتال فیلم)

حیف است که لیگ عدالت بر پرده سینما اثری از آب درآمده که زود فراموش خواهد شد. به سختی سکانس خوبی در آن وجود دارد که در سال‌های پیش‌رو محو می‌شود.

 

40% – پیتر بردشاو (گاردین)

یک چیز پاندورایی و سنگین در لیگ عدالت وجود دارد.

 

30% – تاد مک‌کارتی (هالیوود ریپورتر)

جذاب نیست و تازه دست آویزش شده زن شگفت‌انگیزش که چهار ماه پیش بیرون آمده بود. دی‌سی کامیکز کمی دیر راه افتاده و برای رسیدن دارد بیخودی گاز می‌دهد.

 

20% – رابی کولین (تلگراف)

بازخورد فرنچایز به زمانه خودش کاملا ساده لوحانه است. اصلا نتیجه کارشان خجالت‌آور شده، خمیازه بیشترین کاری است در طول فیلم می‌شود انجام داد ولی خب یک بخشی از وجودتان را وادار می‌کند تا غروبش را هم تماشا کنید!