بایگانی‌ها

درگذشت ویلیام فردکین در سن هشتاد و هفت سالگی

درگذشت ویلیام فردکین در سن هشتاد و هفت سالگی
درگذشت ویلیام فردکین در سن هشتاد و هفت سالگی

 

کارگردان «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» روز دوشنبه در شهر لس‌آنجلس در سن هشتاد و هفت سالگی  چشم از جهان فروبست. به گزارش ورایتی،  آخرین فیلم او با نام «The Caine Mutiny Court-Martial» با بازی کیفر ساترلند قرار است در جشنواره ونیز به نمایش درآید.

ویلیام فردکین همراه فرانسیس فورد کاپولا،پیتر باگدانوویچ، هال اشبی بخشی از نسل جوان   فیلمسازان سال‌های 1970 و فعال بود. او تجربه  کار در تلویزیون و مستندسازی  را با سبک تدوین بداهه پردازانه درهم آمیخت و  انرژی حیرت‌انگیزی به ژانر فیلم‌های ترسناک و پلیسی آورد که تخصصش بود. او سال 1977 «جادوگر» را ساخت. سال 1980 فیلم «گشت زنی» را با آل پاچینو ساخت. فیلمی که منتقدان را مایوس کرد و نفروخت. فردکین سال 1981 دچار حمله قلبی شد. او چند ماهی را به خاطر دوران نقاهت دور از هیاهو گذراند.

 

فیلم «ارتباط فرانسوی» برنده چند جایزه اسکار  از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر(جین هکمن) شد و تا سال‌ها سنگ محکی برای فیلم‌های پلیسی بود. او پس از ازدواج با شری لنسینگ در سال 1991 تریلر «زندگی و مرگ در لس آنجلس» را ساخت. سال 1997 برای تلویزیون «دوازده مرد خشمگین» را بازسازی کرد. سال 2011 «جو قاتل» را ساخت که در جشنواره ونیز  به نمایش درآمد. او سال 2013 کتاب خاطرات خود را به نام  «ارتباط فردکین» منتشر کرد.