بایگانی‌ها

اصغر فرهادی:دو نوع کارگردان وجود دارد.

اصغر فرهادی:دو نوع کارگردان وجود دارد.
اصغر فرهادی:دو نوع کارگردان وجود دارد.

دنیای تصویرآنلاین-شبکه رادیو و تلویزیونی TRT میزبان اصغر فرهادی کارگردان کشورمان در دوازدهمین دوره جشنواره فیلمنامه نویسی روزهای پونتو تی.آر.تی شد. اصغر فرهادی به صورت آنلاین در این جشنواره شرکت و به مدت دو ساعت در مسترکلاس اش درباره روایت داستان، کارگردانی، و سینما صحبت کرد. کارگردان ترک فیصل سویسال اجرای این برنامه را برعهده داشت.
فرهادی در بخش‌های از گفت وگوی‌اش گفت ما دو نوع کارگردان داریم:« یک گروه کارگردانانی هستند که مانیفست ، مشکلات و ایدئولوژی های خاص خود را دارند. آنها تصمیم می‌گیرند تا فیلم هایی بسازند که نیات خود را بیان کنند. گروه دیگر کارگردانان یا تهیه کنندگانی هستند که فکر نمی کنند در فیلم‌ها چه چیزی را بیان خواهند کرد.»

فرهادی ادامه داد: «فیلمساز موفق کسی است که هنگام ساخت فیلم، ارزش های مربوط به گذشته خود مانند خاطرات کودکی‌اش را مورد بررسی قرار دهد. .به عنوان مثال در «جدایی نادر از سیمین» تصویری از گذشته به ذهن من رسید و با حرکت به سوی آن فیلمنامه نوشته شد، هیچ عامل دیگری ،آطلاعات، واکنش، و یا پدیده ای به اندازه این تصویر زمان شروع ساخت فیلم، به من انگیزه نداد.»
فرهادی در ادامه گفت:« در حقیقت تاثیرگذارتر است وقتی که ساخت فیلمی را انتخاب می کنیم ؛ ندانیم فیلم به کجا خواهد رفت. به عبارت دیگر ، فیلمهایی مانیفستی یا ایدئولوژیک نمی توانند ماندنی باشند ، زیرا آنها در واقع از ایده های کارگردانان ناشی می شوند برآمده از دل آنها نیستند.»

فرهادی با بیان اینکه همه داستانها از درگیری یا تلفیق عشق و خشونت پیدا می‎شوند ، گفت: “امروز عشق در سرتاسر جهان وجود دارد و خشونت است که به عشق آسیب می‎رساند. اما ما در دوره مدرنی که زندگی می کنیم ، روش روایت عشق زبانهای مختلفی دارد. به همین دلیل ، تغییرات در جهان باعث تغییر زبان و شکل این دو احساس می شود. “

فرهنگ‌ها و هنرهای مختلف

به گزارش خبرگزاری آناتولی فرهادی ادامه داد که انتظار ندارد تماشاگری از اقصی نقاط جهان فرهنگ ایرانی را درک کند.
او گفت:
“از نظر من اگر فیلمنامه‌ی را درک کنم که نوشتم و راضی باشم،فکر می‌کنم مردم دیگر قسمت های جهان قطعا راضی خواهند بود و تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
این کارگردان مشهور با تأکید بر موفقیت جهانی سینمای ایران گفت: “سینمای ایران اولین بار واکنشی علیه سینمای اروپا به ویژه هالیوود بود. این بسیار متداول شد که مخاطبان می خواستند زندگی واقعی و ساده را در خیابان ببینند.»

«از این منظر ، من مفاهیم زندگی و واقعیت را متفاوت می بینم. آنچه در بسیاری از فیلم های ایرانی می بینید ، چشم انداز متفاوتی از زندگی است. در حقیقت ، ما در فیلم های خود نقطه تعارض به واقعیت اضافه می کنیم تا بتوانیم با درک واقعیت، زندگی را بهتر درک کنیم. »
فرهادی تاکید کرد که یک فیلم واقع گرایانه ،موفق است که داستانی را از زندگی بگوید.

«اما ایجاد اعماق جدید در جهانی که در فیلم ظاهر می شود در واقع هنر است.»