بایگانی‌ها

رقبای اصغر فرهادی در اسکار

رقبای اصغر فرهادی در اسکار
رقبای اصغر فرهادی در اسکار

ارغوان اشتری

دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از سوی «هیئت ملی نقد» برای «قهرمان» شانس اصغر فرهادی را برای نامزدی اسکار در این شاخه بالا برده است. اما امسال در سینمای جهان چه فیلم‌هایی به تولید رسیدند، که می‌توانند مدعی این رشته باشند. «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون که از فیلم‌های مطرح امسال است و مسلماً در چند رشته نامزد اسکار خواهد شد، فیلمنامه اقتباسی دارد و در شاخه فیلمنامه اقتباسی می‌تواند نامزد شود. اما پل توماس اندرسون با «لیکوریش پیتزا» فیلم جدید خود از رقبا و مدعیان اصلی رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی است که اصغر فرهادی نیز می‌تواند در این رشته نامزد شود. اگر این بار توماس اندرسون نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شود و بتواند جایزه بگیرد، پس از هشت نامزدی این جایزه را بالاخره در دستان خود خواهد دید. رقیب و مدعی دیگر اسکار امسال فیلم سیاه و سفید کنت برانا، «بلفاست» است که رخدادهای فیلم متأثر از زندگی دوران کودکی برانا است. در حقیقت بسیاری از کارشناسان دو فیلم «بلفاست» و «قدرت سگ» را از مدعیان اصلی اسکارهای امسال برمی شمارند.

 فیلمنامه «بلفاست» غیراقتباسی است، و در رقابت میان «لیکوریش پیتزا» و «بلفاست» در این رشته، کفه ترازوی نظر کارشناسان به سمت لیکوریش پیتزا سنگین‌تر است. «شاه ریچارد» در رشته بازیگری مدعی اصلی است: ویل اسمیت اما در شاخه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلمنامه‌نویس تازه کارش، زک بیلیان، شانس دارد. آرون سورکین با فیلمنامه «خانواده ریکاردو بودن» مدعی دیگری است که نیکول کیدمن در این فیلم می‌تواند در رشته بهترین بازیگر زن نقش نخست حرفی برای گفتن داشته باشد. رأی دهندگان آکادمی در سال‌های گذشته به شدت به چنین نقش‌هایی روی خوش نشان دادند. کیدمن در این فیلم نقش لوسیل بال را ایفا می‌کند. فیلم مستقل «جرم/Mass» ساخته فران کرانز نیز از فیلمنامه قدرتمندی برخوردار است. منتقد شیکاگو ریدر فیلمنامه را با آثار تنسی ویلیامز مقایسه کرده است.

 داستان درباره دو زوج است که پس از یک تراژدی مکالمه بی‌پرده‌ای با هم دارند. مایک میلز با فیلم سیاه و سفید جدیدش «عجله کن عجله کن» و با بازی واکین فینیکس رقیب دیگر شاخه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی است. او پس از پنج سال دوباره فیلمی را ساخته است. میلز مانند اصغر فرهادی یکبار نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده است برای فیلم «زنان قرن بیستم». همسر میلز، میراندا جولای نویسنده، کارگردان و رمان نویس مشهوری است. در ادامه فهرست مدعیان نامزدی رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را مرور می‌کنیم: لیکوریش پیتزا بلفاست به بالا نگاه نکن (آدام مک‌کی( جرم عجله کن عجله کن (C’mon C’mon) قهرمان شاه ریچارد خانواده ریکاردو بودن