بایگانی‌ها

ساختار شکنی در الگوهای روایت

ساختار شکنی در الگوهای روایت
ساختار شکنی در الگوهای روایت

اپیچاتپونگ ویراستاکول فیلمنامه نویس و کارگردان تایلندی تجربه گرا که در پی سالها فیلمسازی با شکستن قواعد روایی مرسوم در داستانگویی و شکستن قواعد سینمای تجاری، به سبک شخصی اش در فیلمسازی رسیده است یکی از  مولفه های ثابت فیلم هایش  برداشت های خیلی بلند است که در آن هیچ کنشی در آن رخ نمی دهد و مخاطب باید از سکون روایت و سکوت شخصیت ها پی بار معنایی و دراماتیک موقعیت ها ببرد. او با نقض الگوهای روایی و حذف عنصر راویت، با پایان های باز و عناصر روایی که از قواعد علی معلولی تبعیت نمی کنند, یکی از آوانگاردترین سینماگران حال حاضر به شمار می رود. بازی های او با فرم روایی و فرم بصری در کنار هم، او را در زمره آوانگاردترین فیلمساران حال حاضر قرار می دهد که ساختار متمایز  فیلم هایش با استقبال زیادی در جشنواره های جهانی مختلف و از سوی منتقدان روبرو شده است. شهرت ویراستاکول بیشتر به خاطر فیلم«عمو بونمی زندگی های گذشته اش را به یاد می آورد» است که  موفق به کسب جایزه نخل طلا از جشنواره کن در سال 2010 شد. فیلمی با یک روایت عجیب از در همتنیدگی خیال و واقعیت  و درباره سفر به زمان پیرمردی در آستانه مرگ. ویراستاکول بعد از آن با همین درون مایه «گورستان باشکوه » را ساخت. فیلمی درباره همه گیری بیماری خواب که در آن کم کم ارواح به چشم بیماران نمایان شده و مرز میان توهم شخصی و واقعیت ها از بین می رود .او در این فیلم با رویکردی سمبلیک از این بیماری به عنوان استعاره ای از معضلات شخصی و اجتماعی تایلند بهره می برد. این فیلم در بخش جایزه برای کارهای نو و نگاهی نو در جشنواره کن 2015 به نمایش در آمد.

ویراستاکول که حالا با فیلم «خاطره» در کن حضور دارد باز به سراغ مضمون مورد علاقه خود، در هم شکستن مرز میان رویا و اقعیت رفته است. این فیلم درباره زنی است که وقت مسافرت به کلمبیا متوجه صداهای عجیب و غریب می شود و رفته رفته در مورد ظاهر شدن صاحبان این صداهافکر می کند. تیلدا سوئینتون است در این فیلم بازی می کند.

ویراستاکول کارگردان تایلندی و برنده نخل طلا همواره خود را وامدار سینمای ایران می داند و فیلم «مشق شب» عباس کیارستمی  را به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم هایش می داند. فیلم «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد از دیگر فیلم های محبوب این کارگردان تایلندی است. 

«ارادتمند شما» یک درام عاشقانه در سال 2002 است. این فیلم که برنده جایزه نوعی نگاه در جشنواره کن 2002 شد درباره مهاجری غیر قانونی است که در تایلند زندگی می کند. یک داستان عاشقانه که خالی از هر نقطه عطف و بزنگاه های داستانی است و روایتی یک دست دارد.

«بیماری گرمسیری» ویراستاکول که روایت گر سربازی است که در روستایی در تایلند دوران خدمتش را می گذراند توانست در 2004  جایزه ویژه هیات داروران جشنواره کن را کسب کند.

.«سندروم و یک قرن» در 2006 که پخش آن در تایلند دچار مشکل شد و اداره سانسور خواستار حذف صحنه هایی از فیلم شد، اولین فیلم تایلندی بود که برای رقابت در فستیوال فیلم ونیز انتخاب شد. فیلمی بدون طرح درباره دو پزشک است که ویراستاکول بر اساس زندگی پدرو مادرش ساخته است.