بایگانی‌ها

فرصت طلایی

فرصت طلایی
فرصت طلایی

سحر عصرآزاد

دنیای تصویرآنلاین-بهنوش طباطبايي در نقش سيما يا خواهر ْليلا در «ماجراي نيمروز: رد خون» بي شك نقطه عطف كارنامه خود را در كنار نقش ليلا در فيلم “سيانور” ثبت كرده است.
بازيگري كه كمتر امكان حضور در نقشي چالش برانگيز و به دور از آراستگي هميشگي را يافته و اين سرنوشت تراژيك بسياري از بازيگراني است كه در طول عمر حرفه اي خود نمي توانند همه توانايي خود را به نمايش گذاشته و از كليشه خود رها شوند.خوشبختانه اين اتفاق در مورد طباطبايي با پيشنهادهاي منحصر به فردي كه دريافت كرده و البته انتخاب هاي هوشمندانه اش نيفتاده و او به طور خاص در اين دو فيلم سياسي كارنامه اش كه ريشه هاي مستند هم دارند، فرصتي طلايي يافته است.

هرچند كاراكتر ليلا زمرديان «سيانور» محوري نيست اما در درام فيلم حضوري تعيين كننده دارد كه اين وجه با شناسنامه دار بودن كاراكتر در جهان واقعي و تلاش فيلمساز و بازيگر براي تكيه بر مستندات در خلق و پردازش و نمايش شخصيت، آن را تبديل به نقشي تأثيرگذار كرده است.
طباطبايي با تكيه بر همين تجربه موفقيت آميز، بازي در نقش سيما را كه همچون ليلا عضوي از سازمان مجاهدين خلق (در مقطع زماني ديگر) است، ايفا مي كند. نقشي كه مي تواند برآيندي از چندين شخصيت واقعي و شناسنامه دار با رنگاميزي دراماتيك باشد تا چالش اين زن-مادر-عضو سازمان مجاهدين را برجسته تر كند.
او در اين فيلم با انعطاف پذيري خود را به دستان چهره پرداز سپرده تا زيبايي هميشگي اش را بشكند و به مدد اين تغيير، به خوانشي مخصوص به خود از يك زن عضو سازمان برسد كه متفاوت از عمده نقش هاي كارنامه اش است.
فيلم با محور قرار دادن اتفاقات بعد از پايان جنگ ايران و عراق و عمليات مرصاد در هر دو جبهه با فضايي بحراني و ملتهب پيش مي رود. از موقعيت هاي شهري كه واجد صحنه هاي تعقيب و گريز و كشتار هستند تا اردوگاه اشرف كه فضاي سرد و نظامي و مرگبار دارد و به طور خاص به بافت زنانه اين روابط به واسطه حضور سيما تأكيد شده است.
اين چالش براي طباطبايي در همه لحظات فيلم برقرار بوده تا موقعيت هاي سخت، مردانه و خشن را تجربه كند تا از دل آن، نهايتاً تبديل به مادري شود كه آن سوي نيمكت مقابل شوهرش نشسته تا بگويد چرا نمي تواند يك همسر- مادر معمولي باشد؛ آنهم درحاليكه برادرش از نقطه اي نامعلوم اسلحه را براي شليك به او نشانه گرفته است.
بهنوش طباطبايي پيچيدگي هاي اين كاراكتر را با تكيه بر توان و مهارت هاي خود و انعطاف پذيري كه براي شكستن شمايل هميشگي و رسيدن به خوانشي جديد از نقش داشته، به نمايش گذاشته و حاصل كار نقطه عطفي در كارنامه او است.