بایگانی‌ها

کات! دوباره می‌گیریم

کات! دوباره می‌گیریم
کات! دوباره می‌گیریم

 

شماره جدید دنیای تصویر از راه رسید؛ این بار در قالب یک ویژه‌نامه اختصاصی درباره‌ی سینمای ایران. همان‌طور که می‌شود از عنوان فرعی این ویژه‌نامه یعنی «سینمای ایران چگونه نجات پیدا می‌کند؟» فهمید، ویژه‌نامه اختصاص دارید به آسیب‌شناسی جدی از وضعیت کنونی سینما و دلایل جا ماندن آن از جامعه.  

مطالب این شماره به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش ابتدایی درباره این است که چطور ساختار کنونی سینمای ایران موجب ناکارآمدی شده و راه‌های برون‌رفت از بحران چیست؟ موضوعاتی که در بخش اول به آن‌ها پرداخته شده، عبارت‌اند از: مرور چهار دهه مدیریت سینما، بررسی سازوکارهای فرسوده، آسیب‌شناسی سینمای ارگانی، جشنواره فجر و نمود مشکلات سینما، قالب‌سازی ساختاری و مضمونی، شکست سیاست‌گذاری‌های غلط برای مقابله با ابتذال، نقش منتقدان در بحران کنونی سینما، بررسی راه‌های خروج از بحران، تصویر مخدوش از جامعه و جغرافیای گمشده، زن و زنانگی در سینمای بعد از انقلاب و بررسی آثاری که وقوع بن‌بست سیاسی-اجتماعی را پیش‌بینی کرده بودند.  

اما در بخش دوم، با تکیه بر کارکرد اجتماعی سینمای ایران، تعدادی از آثار مهم بعد از انقلاب مورد بازنگری گرفته با این رویکرد که آیا فیلم‌ها به زمان خود تصویری واقعی را از زمانه‌ی خود ارائه داده بودند؟ ممیزی و محدودیت‌ها این تصویر را دستکاری کرده؟ اگر فیلم‌ها امروز دوباره ساخته می‌شدند، چقدر تغییر می‌کردند و همچنان موضوعیت داشتند؟ و در پایان اگر فرض‌ را به واقعی بودن این تصاویر و روایت‌ها بگذاریم، سرنوشت شخصیت‌ها پس از پایان فیلم و در دنیای امروز چگونه می‌شد؟

شماره جدید دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است و نسخه‌ی آنلاین و رنگی مجله را نیز می‌توانید از طریق وبسایت دنیای تصویر آنلاین، فیدیبو و کتابراه دریافت نمایید.

شماره‌ای خواندنی و متفاوت، همراه با آثار و مطالبی از: احسان آجورلو، سینا بحیرایی، فرهاد پروین، امیررضا تجویدی، محراب توکلی، حسین جوانی، آرش خیروی، خسرو دهقان، جواد رهبر، فاطمه شاه‌بنده، محسن شرف‌الدین، بهمن شیرمحمد، امیرعباس صباغ، سهراب صباغیان، محمدجواد فراهانی، فاطمه فریدن، آریا قریشی، رکن‌الدین کاویان، مهدی کیقبادی امیری، آریان گلصورت، محمدحسین گودرزی، امین مبینی، علی ملاصالحی، امیرحسین موسوی، طاهره موسوی، مدیسا مهراب‌پور، صوفیا نصرالهی، عباس نصراللهی، پیام نصیری خرم، مسیح نوروزی، مازیار وکیلی، ملیکا هلالی و کسری ولایی.