بایگانی‌ها

آتلانتیس قلمرو ابر قهرمان‌ها

چهار فیلم مهم امسال
چهار فیلم مهم امسال

ترجمه: آذین شریعتی

همه آنچه باید درمورد پرفروش‌ترین فیلم این هفته سینما‌ی آمریکا بدانید:

 

دنیای تصویرآنلاین-فیلم ابر‌قهرمانی«آکوا‌من» ششمین قسمت از فیلم‌های «دنیای سینمای دی سی» است که از 21 دسامبر توسط «وارنربرادرز» در سینما‌های آمریکا اکران شده است. کارگردانی این فیلم را که اقتباسی است از شخصیتی به همین نام از انتشارات «دی سی کامیکس»، جیمز ون بر‌عهده داشته و دیوید لزلی جانسون-مک‌گولدریک و ویل بیل بر اساس طرحی از جف جانز، ون و بیل، فیلمنامه آن را نوشته‌اند. از بازیگران آن می‌توان به جیسون موما در نقش شخصیت اصلی، در کنار امبر هرد، ویلم دفو، پاتریک ویلسون، دولف لاندگرن و نیکول کیدمن اشاره کرد.

صحبت‌های ابتدایی برای ساخت فیلم از سال 2004 آغاز شد. اوت 2014 بیل و کرت جانستاد برای نوشتن دو فیلمنامه مستقل استخدام شدند و اکتبر 2014 پروژه «آکوامن» خبر رسانی شد. آوریل 2015  ون به‌عنوان کارگردان فیلم قرارداد بست و در ژوئن 2016 اعلام شد که فیلمنامه بیل پذیرفته شده ولی در عین حال ون، جانستاد، جانز و مک گلدریک آن را بازنویسی خواهند کرد. گروه بازیگران تا اوایل سال 2017 مشخص شد و به تایید نهایی رسید.

فیلمبرداری بیشتر صحنه‌های فیلم در استودیوی «ویلیج رودشو» در گولدکوست کوئینزلند انجام گرفت. برخی از صحنه‌ها هم در کانادا، ایتالیا و مراکش فیلمبرداری شدند. 21 اکتبر 2017 فیلمبرداری «آکوامن» به اتمام رسید.

«آکوامن» اولین بار 26 نوامبر 2018 در لندن به نمایش در آمد و 21 دسامبر 2018 در آمریکا توسط «وارنر برادرز» به صورت ریل دی تری دی، دالبی سینما، آی مکس و آی مکس تری دی اکران شد و بیش از 556 میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کرد.

منتقدان، فیلم را به‌جهت لحن ماجراجویانه‌اش، کارگردانی ون و نقش آفرینی موما و کیدمن مورد تحسین قرار دادند، ولی در‌عین‌حال به پیرنگ و مدت زمان فیلم تاختند.

موسیقی فیلم را روپرت گرگسون ویلیامز ساخته است که پیش از این آهنگسازی فیلم «زن شگفت انگیز»، چهارمین فیلم از سری فیلم‌های«دنیای سینمای دی سی» را برعهده داشت.

کلوین مک لوین و چارلز گیبسون که برای «بِیب» و «دزدان دریایی کارائیب:صندوقچه مرد مرده» برنده دو جایزه اسکار شده است، سرپرست بخش جلوه‌های بصری فیلم بودند.

«آکوامن» ششمین تجربه همکاری ون با تدوینگر فیلم، کرکی موری است.

فیلم موفق شد تا 26 دسامبر 2018 در آمریکا و کانادا 122.6 میلیون دلار و در سایر کشور‌ها 473.6 میلیون دلار فروش گیشه داشته باشد.

دسامبر 2018 «هالیوود ریپورتر» به نقل از مدیرعامل «وارنر برادرز پیکچرز» اعلام کرد که استودیو در حال برنامه ریزی برای ساخت دنباله فیلم است. صحبت‌ها برای ساخت قسمت بعدی فیلم زمانی آغاز شد که کارگردان جیمز ون به «توتال فیلم» گفت فیلم اول بخش‌هایی را برای قسمت بعد ناگفته باقی گذاشته است.

 

آکوامن/Aquaman

کارگردان: جیمز ون، تهیه کننده: پیتر سفرن، راب کاون، فیلمنامه نویس: دیوید لزلی جانسون-مک‌گولدریک، ویل بیل، طرح از: جف جونز، جیمز ون، ویل بیل، با اقتباس از: «آکوامن» اثر مورت وایزنگر، پل نوریس، مدیر فیلمبرداری: دان برجس، تدوین: کرک موری، موسیقی: روپرت گرگسون-ویلیامز، محصول: وارنر برادرز پیکچرز، دی سی فیلمز، سفرن کامپنی، کروئل اند آنیوژال فیلمز، مد گوست پروداکشنز، پخش: وارنر برادرز پیکچرز، تاریخ اکران: 26 نوامبر 2018 (لندن)، 21 دسامبر 2018 (آمریکا)، هزینه تولید: 160-200 میلیون دلار، فروش گیشه: 556.8 میلیون دلار

بازیگران: جیسون موما (آرتور کری/آکوامن)، امبر هرد (مرا)، ویلم دفو (نوئیدیس ولکو)، پاتریک ویلسون (ارم ماریوس/اوشن مستر)، دالف لاندگرن (نروس)، نیکول کیدمن (آتلانا)، یحیی عبدالمتین (دیوید کین/ بلک مانتا)

 

خلاصه داستان:

شهر آتلانتیس که روزی جایگاه پیشرفته ترین تمدن بشری بر روی زمین بود، اکنون در اعماق اقیانوس توسط پادشاهی تشنه قدرت بنام اورم حکمرانی می‌شود. اورم به پشتوانه سپاهیان بی‌شمارش در نظر دارد مردم اقیانوس و روی زمین را تحت سلطه خود دربیاورد. برای رسیدن به این هدف، آکوامن برادر نیمه انسان نیمه آتلانتیسی او و وارث حقیقی تاج و تخت سد راهش است. آکوامن به کمک ولکو مشاور دربار، باید نیزه سه شاخه اسطوره‌ای آتلانیس را باز‌پس‌گیرد و سرنوشت خود را به عنوان نجات دهنده اعماق اقیانوس‌ها به سرانجام برساند.

 

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 272 نقد نوشته شده، نظر مثبت 64% منتقدان را با میانگین امتیاز 6 از 10  بدست آورد. این سایت نوشت: «آکوامن» بر روی موج مبتذل سرگرمی حرکت می‌کند،  با استفاده از تکنیک سی‌جی‌آی، نمایشی ابر‌قهرمانی اکشن و پر‌هیجان با تاکید بر الگو‌‌های قدیمی و جواب پس داده سرگرمی، پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.»

مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز A- دادند. 82% مخاطبان «پست ترک» به فیلم رای مثبت دادند و 69% فیلم را قطعاً پیشنهاد کردند.

پیتر دبروژ منتقد «ورایتی» دیالوگ‌های فیلم را مورد نقد قرار داد اما از کارگردانی ون، طراحی تولید و فیلمنامه تمجید کرد: «شگفتی بزرگ این است که چطور پس از اینکه زمان متعارف یک فیلم سپری می‌شود، «آکوا‌من» ناگهان برای پایان بندی فیلم به یک سطح بالاتر ارتقا می‌یابد. درست در لحظه‌ای که تمامی منتقدان هنگام دیدن فیلم‌های ابر‌قهرمانی کسل می‌شوند مانند زمانیکه ویلین قدرت هسته‌ای پیدا می‌کند و دری به یک بعد دیگر از زمان باز می‌شود و او تهدید به نابودی زمین می‌کند- ون نبردی عظیم در عمق دریا به راه می‌اندازد که با «ارباب حلقه‌ها» برابری می‌کند.»

ویلیام بیبیانی از «درپ» درمورد فیلم نوشت: «یک ماجراجویی ابرقهرمانانه عجیب و فوق‌العاده که تمام سعیش را می‌کند و تقریباً موفق هم می‌شود تا حماسی‌ترین فیلم ابر‌قهرمانی باشد که تا بحال ساخته شده است.»

کریس نشوتی منتقد «انترتینمنت ویکلی» به فیلم امتیاز c- داد و نوشت: «فیلم تکلیفش را نمی‌داند که می‌خواهد لودگی کند یا جدی باشد- یک فیلم ابر‌قهرمانی باشد یا صرفاً نقش یک پارودی از یک فیلم ابر‌قهرمانی را بازی کند. متاسفانه، فیلم پرطمطراق و باد کرده، پر است از صحنه‌های سی‌جی‌آی افتضاح، لباس‌های بدردنخور و دیالوگ‌های پر از آه و ناله‌ بی سر و تهی که بازیگران واقعاً خوب درشان آورده‌اند.»

مایکل فیلیپس از «شیکاگو تریبون» فیلم را مستحق 1.5 ستاره از 4 ستاره دانست و فیلمنامه و کارگردانی ون را مورد انتقاد قرار داد: «تماشای این فیلم مثل این است که دو ساعت و 27 دقیقه را صرف زل زدن به آکواریوم غول‌پیکری کنید که مملو است از جانوران دریایی دیجیتال و بازیگرانی که با کابل آویزان شده‌اند و تظاهر به شنا کردن می‌کنند.»