بایگانی‌ها

اولین ویدیویی اختصاصی از کن:آغاز به کار جشنواره

اولین ویدیویی اختصاصی از کن:آغاز به کار جشنواره
اولین ویدیویی اختصاصی از کن:آغاز به کار جشنواره

امروز جشنواره جهانی فیلم کن رسما آغاز بکار کرد. فیلم افتتاحیه امسال «آنت» ساخته لئو کاراکس است و در مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم کن به جودی فاستر به پاس یک عمر دستاورد هنری جایزه نخل طلای افتخاری اهدا شد.جودی فاستر ۵۸ ساله برای نخستین بار در سن ۱۳ سالگی به خاطر بازی در فیلم  “راننده تاکسی”، اثر مارتین اسکورسیزی از پله‌های کاخ جشنواره کن بالا رفت تا نخل طلایی جشنواره کن ۱۹۷۶ را دریافت کند. پس از این، وی بار‌ها در مقام هنرپیشه، کارگردان و تهیه‌کننده در جشنواره‌های پیشین کن حضور یافت.

امسال ماتی دیوپ بازیگر و کارگردان فرانسوی-سنگالی، میلن فارمر خواننده، نویسنده و بازیگر فرانسوی-کانادایی، مگی جیلنهال بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، جسیکا هاسنر فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان اتریشی و ملانی لوران بازیگر و کارگردان فرانسوی ؛ کلبر مندونسا فیلیو، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، سونگ کانگ-هو بازیگر اهل کره‌ جنوبی و البته اسپایک لی هیأت داوران را تشکیل می‌دهند.

 امسال در جشنواره کن چند مستر کلاس برگزار خواهد شد که برنامه این مستر کلاس‌ها به شرح زیر است:

مستر کلاس اول:چهارشنبه،بونگ جون هو ،هفتم ژوئیه

مستر کلاس دوم:جودی فاستر،چهارشنبه، هفتم ژوئیه

مستر کلاس سوم:مت دیمون، جمعه، نهم ژوئیه

مستر کلاس چهارم:ایزابل هوپر،سه شنبه، سیزدهم ژوئیه

مستر کلاس پنجم:مارکو بلوکیو، پنجشنبه، پانزدهم ژوئیه

مستر کلاس ششم:استیو مکوئین، جمعه، شانزدهم ژوئیه

از مارکول بلوکیو کارگردان ایتالیایی هم تجلیل می شود و به او نیز نخل طلای افتخاری اهدا خواهد شد. از کشور ایران فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه اصلی رقابت می‌کند و فیلم جاده خاکی ساخته پناه پناهی در بخش دو هفته کارگردانان  حضور دارد و جاده خاکی به این دلیل که اولین فیلم پناه پناهی است می‌تواند برای جایزه دوربین طلایی نیز قضاوت شود.
فیلم ایرانی کوتاه ارتدونسی نیز  در رشته  بهترین فیلم کوتاه  رقابت می‌کند.

در ادامه نخستین گزارش امید معلم از وضعیت جشنواره جهانی کن در دوران همه  گیری را ببینید:
https://www.aparat.com/v/9uqQE