بایگانی‌ها

آمار‌ها و رکوردهای خواندنی حافظ بعد از جشن شانزدهم

آمار‌ها و رکوردهای خواندنی حافظ بعد از جشن شانزدهم
آمار‌ها و رکوردهای خواندنی حافظ بعد از جشن شانزدهم

شانزدهمین دوره از جشن حافظ هم به کار خود پایان داد و نام‌های تازه‌ای به باشگاه برندگان تندیس حافظ اضافه شد. با احتساب جوایز این دوره، آمارها و رکوردهای قبلی جشن حافظ حسابی تغییر می‌کند. رکوردهایی که در ادامه جذاب‌ترین‌هایش را با هم مرور می‌‌کنیم.

بیشترین جایزه

رکورددار بیشترین جایزه در جشن حافظ، محمدرضا دلپاک با پنج تندیس است و در رتبه‌ی بعدی داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، پرویز پرستویی، داریوش ارجمند و مصطفی خرقه‌پوش هرکدام با 4 تندیس قرار دارند. مهران مدیری هم با جایزه‌ای که امسال در بخش چهره‌ی تلویزیونی دریافت کرد جدیدترین عضو باشگاه 4‌تایی‌ها است.

پرافتخارترین فیلم‌ها

در جشن حافظ هیچ فیلمی به اندازه «لیلا» در دوره‌ی اول جشن موفق به کسب جایزه نشده. «لیلا» با 7 جایزه موفق‌ترین فیلم در تاریخ جشن حافظ است. تا سال گذشته رتبه‌ی بعدی به «سلطان» و «دو زن» با 5 جایزه، «آژانس شیشه‌ای»، «کاغذ بی‌خط»، «باران»، «ازدواج به سبک ایرانی» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» با 4 جایزه و «شوکران»، «درباره الی»، «جهان پهلوان تختی»، «خون بازی»، «واکنش پنجم»، «اعتراض»، «کافه ستاره» و «ایران برگر» با 3 جایزه اختصاص داشت. اما امسال «ابد و یک روز» با کسب 5 جایزه این رده‌بندی را تغییر داد.

سریال‌ها

در بخش سریال‌ها تا پیش از این «شب‌های برره» با 4 جایزه و «قهوه تلخ» و «شاهگوش» با سه جایزه پیشتاز بودند. امسال «شهرزاد» با کسب 3 جایزه به این جمع اضافه شد تا پرافتخارترین سریال درام هم لقب بگیرد.

رکورد پایتخت

سریال «پایتخت» در سه دوره‌ی گذشته هر سال دو جایزه اصلی در بخش سریال‌ها را به دست آورده و اگر فصل‌های دوم، سوم و چهارم آن را به صورت مجموع در نظر بگیریم، «پایتخت» حتی بدون کسب عنوان بهترین سریال تلویزیونی در جشن حافظ با کسب شش جایزه رکورددار است.

تازه‌واردهای برنده

علاوه بر سعید روستایی (بهترین فیلمنامه)، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار که امسال برای «ابد و یک روز» موفق جایزه بهترین بازیگر را به دست آوردند، هر دو برای اولین بار در این بخش نامزد شده بودند. نسرین نصرتی هم که در بخش بهترین  بازیگر زن کمدی تلویزیون برنده‌ی جایزه شد، اولین نامزدی در جشن حافظ را تجربه می‌کرد. این مسئله در مورد دو برنده‌ی دیگر یعنی سالار عقیلی (ترانه فیلم و سریال) و آرش لاهوتی (مستند) هم صدق می‌‌کند.

ترانه‌سرای موفق

ترانه تیتراژ «معمای شاه» که امسال تندیس حافظ را به دست آورد، سومین اثر برنده بعد از ترانه‌های تیتراژ «مدار صفر درجه» و «راستش را بگو» است که توسط افشین یدالهی سروده شده.

رکوردداران بدون جایزه

اما در میان چهره‌های مهم جشن حافظ می‌رسیم به نام‌هایی که بارها در فهرست برگزیده‌ها حضور داشته اما موفق به کسب جایزه نشده اند. در این میان ترانه علیدوستی با 6 بار نامزدی در بخش بهترین بازیگر زن سینما و تلویزیون (شهرزاد) در رده‌ی اول قرار دارد. باران کوثری، پانته‌آ بهرام و هانیه توسلی نیز پنج بار نامزد تندیس حافظ شده اند. رده‌ی بعدی هم  با چهار بار نامزدی بدون جایزه اختصاص دارد به محمد اصفهانی (ترانه فیلم و سریال)، حسین جعفریان ( فیلمبرداری)، فلامک جنیدی و یکتا ناصر.