بایگانی‌ها

آنجلا لنسبوری درگذشت

آنجلا لنسبوری در سن 96 سالگی در لس آنجلس درگذشت.
او متولد لندن سال 1925 بود، مقدر شده بود که بازیگر شود.مادرش بانوی نقش اول صحنه‌های تئاتر شهر انگلستان بود.با وجودی که لنسبوری برای بازیگری در سریال «قتل، او نوشت» محصول شبکه سی بی اس شهرت پیدا کرد اما او در سینما و تئاتر کارنامه پرباری داشت.در نوجوانی با بازی در کار دانش آموزی «همانطور که دوستش داری» برای نخستین بار روی صحنه رفت.

او در سال 2000 به تری گراس از Fresh Air گفت که ظاهر شدن روی صحنه مست کننده بود: “من ناگهان احساس و بویی پیدا کردم که می توانم اثری را از طریق بازی، نحوه رفتارم و تمام جنبه های فیزیکی ایجاد کنم. بازیگری ناگهانی برایم پیش آمد و اولین باری که روی صحنه رفتم، خنده ام گرفته بود.»
سال 1940 لنسبوری و مادرش به آمریکا مهاجرت کردند. دو سال بعد در هالیوود ماندگار شدند.در 17 سالگی برای جورج کیوکر در فیلم «چراغ گاز» ایفای نقش کرد.برای این نقش نامزد اسکار شد.سپس در فیلم‌های بیشتری مقابل دوربین رفت:تصویر دوریان گری،دختران هاروی . معمولا نقش شخصیت‌های بزرگتر از خودش را آنجلا ایفا می‌کرد.

شاید خاطره‌انگیزترین نقش آفرینی او در قالب مادر شیطان صفت لورنس هاروی در فیلم «کاندیدای منچوری»(1962) باشد.آنجلا به نیویورک نقل مکان کرد و در برادوی روی صحنه تئاتر رفت. لنسبوری بعدها گفت که برایش کمی غافلگیرکننده بود که در تئاتر موزیکال خانه واقعی پیدا کرد.

کارنامه بازیگری لنسبوری هفت دهه را در برمی‌گیرد.او برنده پنج جایزه تونی،یک جایزه افتخاری تونی، شش جایزه گلدن گلوب، و برنده جایزه یک عمر دستاورد هنری از مرکز کندی  و جایزه اسکار افتخاری بود.