بایگانی‌ها

آوا دوورنی نخستین کارگردان زن آمریکایی_آفریقایی در ونیز

آوا دوورنی نخستین کارگردان زن آمریکایی_آفریقایی در ونیز
آوا دوورنی نخستین کارگردان زن آمریکایی_آفریقایی در ونیز

▪️آوا دوورنی، کارگردان برنده جایزه اسکار روز چهارشنبه برای نمایش فیلم جدیدش «ریشه/Origin» به ونیز رفت تا اولین کارگردان زن آمریکایی_آفریقایی باشد که برای  نمایش «ریشه» در بخش مسابقه ونیز در این رویداد هنری شرکت می‌کند.

 

دوورنی پیش از نمایش فیلمش به خبرنگاران گفت: « به عنوان فیلمسازان سیاهپوست ، به ما می‌گویند مردمی که شیفته سینما هستند، به داستان‌های سیاهپوستان اهمیتی نمی‌دهند. نمی‌توانم دفعاتی را برای شما برشمرم که بهم گفتند: برای جشنواره ونیز ثبت نام نکن، راهت نمی‌دهند و من امسال آمدم. متشکرم. چیزی اتفاق افتاد که در هشت دهه گذشته اتفاق نیفتاده بود. یک کارگردان زن  آمریکایی-آفریقایی در  بخش مسابقه ونیز حضور دارد.»

 

«ریشه» برمبنای کتابی از روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر، ایزابل ویلکرسان نوشته شده. نام این کتاب طبقه اجتماعی: ریشه های نارضایتی های ما است که سال 2020 منتشر شد ، فیلم به طور همزمان مضامین نژاد و تبعیض ریشه دار آن را بررسی می کند.

 

«ریشه» در سی و هفت روز فیلمبرداری شد و ماجرا برگرفته از زندگی و تراژدی‌های  شخصی ویلکرسان است. فیلم نشان می‌دهد که چطور اعضای طبقات پست اجتماعی در طول تاریخ با رفتارهای غیرانسانی روبرو شدند و در پایین‌ترین سطح اجتماع به دلیل ظلم و وحشت گرفتار آمدند ، آنها از ازدواج با طبقات بالاتر اجتماعی منع می‌شدند یا حق تغییر سرنوشت از پیش تعیین شده خود را نداشتند.

 

 

دوورنی که در سال 2014 فیلم «سلما» را درباره کمپین  دکتر مارتین لوتر کینگ برای تضمین حق رای برابر سیاه‌پوستان ساخت،  فیلمبرداری «ریشه» را در ابتدا  در یک ساختار استودیویی شروع کرد، اما سپس آن را به یک پروژه مستقل تبدیل کرد و به خود آزادی هنری بیشتری داد. ، از جمله در مورد اینکه چه بازیگرانی را انتخاب کند.

 

آنجانو الیس-تیلور نقش اصلی را بازی می کند، در حالی که جان برنتال در نقش همسر او ظاهر می‌شود. در بخش‌های دیگر، ، مردم واقعی نقش خودشان را بازی می کنند.

 

آوا دوورنی می‌گوید امکان نداشت در یک سیستم استودیویی  چنین بازیگرانی را جمع کند.

 

 

دوررنی  در ادامه توضیح می‌دهد: «یک جنبه کنترلگری (در استودیوها) روی این موضوع است که  چه بازیگری چه نقشی را بازی  کند ، و  این ایده را دارند چه بازیگری پولساز است، چه بازیگری توجه ها را به خود جلب می کند و گاهی اوقات این نظرات با اینکه چه کسی ممکن است بهترین بازیگر برای نقش باشد، در تضاد است. این گروه بازیگران… با خون، عرق و اشک کار کردند…  و  در کنار هم  خواهید دید که چگونه مانند ستاره می درخشند.»