بایگانی‌ها

احتمال نمایش نسخه تازه از فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز

احتمال نمایش نسخه تازه از فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز
احتمال نمایش نسخه تازه از فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز

دنیای تصویرآنلاین-«خورشید» ساخته مجید مجیدی روز پنجم سپتامبر در جشنواره جهانی ونیز روی پرده خواهد رفت. روزهای پنجم، ششم و هفتم سپتامبر سه روزی است که در جدول برای نمایش جدیدترین فیلم مجید مجیدی انتخاب شده است.

این فیلم در بخش مسابقه اصلی برای جایزه شیرطلایی رقابت می‌کند. سال گذشته «جوکر» ساخته تاد فیلیپس این جایزه را گرفت. 

گویا نسخه‌ای که از «خورشید» در جشنواره ونیز به نمایش درمی‌آید چهل دقیقه کوتاهتر از نسخه‌ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. این خبر را اسکرین دیلی در بخش معرفی فیلم‌های بخش مسابقه درباره فیلم مجید مجیدی درج کرده است. 

اما امسال مجید مجیدی رقابت چندان سنگینی با عناوین استودیویی ندارد. 

از هجده عنوان بخش مسابقه شاید نام‌های شناخته شده اندازه انگشت‌های دست هم نباشند. از کارگردان‌های شناخته شده این بخش و رقبای روی کاغذ «خورشید» در این بخش می‌توان اشاره  کرد به «همسر جاسوس» ساخته کیوشی کوروساوا که داستانی تاریخی را در دهه چهل میلادی روایت می‌کند.«نوتورنو» ساخته جیانفرانکو رزی ،چهارمین فیلم این کارگردان است که در ونیز به نمایش درمی‌آید.داستان در شب و ظرف سه سال در مرزهای عراق، کردستان،لبنان و کردستان فیلمبرداری شده است.

«سرزمین خانه به دوشان/Nomadland» ساخته کلوئه ژائو با بازی فرانسیس مک دورمند(بازیگر برنده اسکار)؛سومین فیلم بلند این فیلمساز چینی تبار است.فیلم دوم او «سوارکار»(2018) با استقبال فراوانی روبه رو شد. داستان درباره زنی با بازی فرانسیس مک دورمند است که پس از فروپاشی اقتصادی شهرش نوادا، ماشین ون خود را بر می دارد و به دل جاده می زند.

«لیلا در حیفا» ساخته آموس گیتای، فیلمساز اسرائیلی دیگر رقیب «خورشید» ساخته مجید مجیدی است. از این جنبه که از سال 1989 تا امروز 18 فیلم گیتای در جشنواره ونیز به نمایش درآمده است. سال 1989 فیلم «برلین-اروشلیم» در بخش مسابقه به نمایش درآمد. این بار او به سراغ ماجرای دختری در شهر هیفا رفته است. 

از روسیه فیلمساز مشهور آندری کونچالوفسکی با «رفقای عزیز» در بخش اصلی رقابت می‌کند. فیلمساز کهنه کار روسی حدود شصت سال است که با جشنواره ونیز تعامل دارد.کونچالوفسکی اولین بار تقریبا شصت سال پیش همراه اندری تارکوفسکی با «کودکی ایوان»(1962) برنده جایزه شیرطلایی شد. کونچالوفسکی همراه تارکوفسکی فیلمنامه را نوشته بود. این بار او به سراغ رژیم اتحاد جماهیر شوروری رفته است.

از هند «شاگرد» ساخته چیتانیا تامهین در بخش مسابقه حضور دارد. چیتانیا تامهین برای علاقمندان سینمای هند نام آشنایی نیست. چیتانیا فیلمساز گویش تامیلی است که سال 2014 در بخش افق‌های جشنواره ونیز با مستند  «دادگاه» جایزه بهترین فیلم و جایزه لوئیجی دو لارنتیس (شیر آینده) را به عنوان بهترین فیلم اول گرفت. آلفونسو کوآرون تهیه کننده اجرایی این فیلم است که به دنیای کلاسیک موسیقی می‌پردازد.