بایگانی‌ها

از خوک بی‌کفایت تا شورشی امیدوارکننده

از خوک بی‌کفایت تا شورشی امیدوارکننده
از خوک بی‌کفایت تا شورشی امیدوارکننده

بعد از انتخاب دانلد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ابالات متحده، سیل عظیمی از واکنش‌ها و شوخی‌های اینترنتی به راه افتاده. یکی از این واکنش‌های اینترنتی جذاب به انتخاب ترامپ پیش‌بینی‌های فتوشاپی از کاخ سفید در زمان حضور رئیس‌جمهور جدید است. از جمله این که ترامپ احتمالا ساختمان قدیمی کاخ سفید را می‌کوبد و به سلیقه خودش برج جدیدی را به جای آن بنا می‌کند! در مقابل این شوخی‌های بیشمار واکنش‌های تند و تیزی را هم سوی چهره‌های سرشناس دنیای سینما شاهد بودیم.

جی آر.آر مارتین در زمان انتخابات آمریکا یکی از منتقدان جدی دانلد ترامپ بود و برای پیروزی هیلاری کلینتون تلاش زیادی کرد. پیروزی غیرمنتظره ترامپ مارتین را به واکنش وا داشته: «همان‌طور که در کتاب‌ها گفته بودم زمستان در راه است اما نه در سرزمین خیالی وستروس بلکه در آمریکا. ترامپ بدترین گزینه ممکن برای ریاست جمهوری بود و حالا با پیروزی همه‌جانبه جمهوری‌خواهان تا چهار سال آینده به هیچ وجه نمی‌توانیم جلوی او را بگیریم و مشکلات ما بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

آرون سورکین فیلمنامه‌نویس مشهور که دو سریال سیاسی مهم «بال غربی» و «اتاق خبر» را در کارنامه‌اش دارد، بعد از پیروزی ترامپ حسابی خشمگین شده و نامه‌ای سرگشاده را در ورایتی منتشر کرده است. سورکین ترامپ را یک خوک بی‌کفایت با افکار خطرناک، اختلالات روانی جدی بدون دانشی از جهان و هیچ‌گونه رغبت برای یادگیری خطاب کرده و گفته چند صد میلیون آمریکایی همراه با میلیاردها انسان دیگر در سراسر دنیا باید برای مبارزه با این پدیده شوم آماده باشند.

الیور استون که با فیلم اخیرش «اسنودن» انتقادهایی جدی را به دولت باراک اوباما وارد کرده و در زمان انتخابات هم از منتقدان سرسخت هیلاری کلینتون بود، روز گذشته درباره دانلد تراپ واکنش متفاوتی را نشان داده: «همه در سراسر دنیا ترسیده اند و نگران اند که جنگ جهانی سوم به راه بیافتد. ولی هیچکس نمی‌داند که چه اتفاقی در راه است. ترامپ یک شورشی است و از بعضی جهات می‌توانیم به این قضیه امیدوارانه نگاه کنیم. او آدم باهوشی است که دنبال جنگ نمی‌گردد. امیدوارم که او تاجر باهوشی باشد و بتواند طوری با روسیه و چین کنار بیاید که در شرایط فعلی به نفع همه باشد.»