بایگانی‌ها

اعتراض یکی از وزرای لهستانی به «مرز سبز»

اعتراض یکی از وزرای لهستانی به «مرز سبز»
اعتراض یکی از وزرای لهستانی به «مرز سبز»

▪️آگنیشکا هولاند ، کارگردان ، به «سخنان تنفرآمیز» وزیر دادگستری لهستان در مقایسه درام پناهجویان «مرز سبز» با تبلیغات نازی ها  انتقاد کرد.

 

آگنیشکا هولاند، نامزد سه جایزه اسکار، از وزیر راست‌گرای لهستان انتقاد کرد که  فیلم جدید او  با موضوع پناهجویان- «مرز سبز» – را با ماشین تبلیغات نازی مقایسه کرده و وزیر را به «سخنان نفرت‌انگیز» متهم کرد .هولاند می‌گوید که حزب حاکم راست‌گرای کشورش از فیلم او دچار ترس شده  که  تصویری محکوم‌کننده  از بحران پناهجویان ارائه می‌دهد.  

 

 

«مرز سبز» جدیدترین ساخته هولاند برای جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز رقابت می کند. فیلمی که منتقد یورو نیوز احتمال می‌دهد برنده جایزه شیر طلایی ونیز به دلیل مضمونش شود.

 

هولاند در جشنواره ونیز گفت:« ما انتظار داشتیم که دولتمردان عصبانی شوند. آنها از این موضوع می ترسند. می دانند که ما حقیقت را می گوییم. اما  در حال انکار  موضوع هستند که به نظر من انکار تلخی است. و دولتمردان به ذهن‌شان نمی‌رسید که ما اینقدر به این موضوع  بپردازیم – و صدای ما در بسیاری از جاها  به گوش بقیه برسد.»

 

 

روز دوشنبه، وزیر دادگستری راست‌گرای لهستان، زبیگنیو زیوبرو، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «در دوران رایش سوم، آلمانی‌ها فیلم‌های تبلیغاتی می‌ساختند که لهستانی‌ها را راهزن و قاتل نشان می‌داد. امروز آن ها آگنیشکا هولاند را برای این کار در اختیار دارند.»

 

کارگردان «مرز سبز» به ورایتی گفت که  حمله زیوبرو «افترا»  است و تاکید کرد که  او در حال پیگیری قانونی علیه صحبت‌های تنفرآمیز وزیر دادگستری است.

 

«آنچه زیوبرو گفت حتی مخالفت با  فیلمی نبود که ندیده. او در مورد من  صحبت کرد. او می‌گفت که نازی‌ها گوبلز را برای انجام تبلیغات ضد لهستانی استخدام کردند و حالا آگنیشکا هولاند را دارند. حتی برای آن حزب [حاکم]، چنین سخنانی تندروی بود.»

 

او ادامه داد:« متهم کردن من به نازی بودن، کمی زشت است. به خصوص با توجه به زندگی‌نامه  من،  که نوه قربانیان هولوکاست، و دختر زنی  هستم که مبارز اعتراضات در  ورشو بود. این سخنان  بی‌نزاکتی است.»

 

داستان «مرز سبز» در جنگل‌های باتلاقی بین بلاروس و لهستان اتفاق می‌افتد و فاجعه انسانی  را روایت می‌کند که در دوران  ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو، در بلاروس، رخ داد. او درهای کشور را به روی مهاجران در یک بازی بد  سیاسی برای سرازیر کردن مهاجران به  اتحادیه اروپا باز کرد. فیلم فصل به فصل روایت می‌شود و از نقطه دیدهای مختلفی  داستانش را می‌گوید.