بایگانی‌ها

انقلاب مسیحی‌ در آمریکا!

انقلاب مسیحی‌ در آمریکا!
انقلاب مسیحی‌ در آمریکا!

علی فیاضی

«کنیزنامه» پدید تازه دنیای سریال است که توسط وبسایت هولو ساخته شده و تا الان که تنها منتقدان سریال را دیده‌اند همه در حال تعریف و تجدید از آن هستند.

«کنیزنامه» براساس رمان مشهوری به همین نام (Handmaid’s Tale) توسط مارگارت آتوود در سال 1985 ساخته شده‌است. داستان پس از کشته شدن رییس‌جمهور آمریکا و مرگ تمام اعضای کنگره براثر حمله‌ای تروریستی رخ می‌دهد. جایی که بنیادگرایان مسیحی انقلاب به راه می‌اندازند و با تغییر دادن قانون اساسی، آمریکا را به حکومتی تمامیت‌خواه و مسیحی به نام جمهوری گیلیاد تبدیل می‌کنند. شرایط کاملا زیر و رو می‌شود، از جمله آن که حکومت جدید گیلیاد با طبقه‌بندی زنان از بسیاری از آن‌ها تنها به منظور باروری استفاده می‌کند.

 منتقدان تمام ویژگی‌های سریال از جمله اجرا و داستان را منحصر به فرد و درخشان توصیف کرده‌اند و همین‌طور آن را یکی از نامز‌د‌های زودهنگام امی می‌دانند. همچنین بازی الیزابت ماس در نقش آفرد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و احتمالا بتواند طلسم امی نگرفتنش را بعد از شش بار نامزد شدن برای «مردان دیوانه» بشکند.

«کنیزنامه» داستان زنی را در پاد‌آرمان‌شهری مخوف روایت می‌کند که در قوانین تازه کشورش به زندگی بدبختانه رسیده‌است. اتفاقات جهان «کنیزنامه» را می‌توان این گونه نگاه کرد که تبعیض جنسیتی درباره زنان نه تنها چه عواقبی برای خود آن‌ها دارد بلکه می‌تواند چه تاثیری در نوع زندگی تمام انسان‌ها بگذارد.

 از طرف دیگر حکومت خلق شده توسط آتوود هر چند به ظاهر از کنترل گری کمونیست و جهان بینی قرون وسطایی نشات گرفته اما می‌توان آن را به ترس امریکایی‌ها از نگاه ترامپ به زنان و آزادی مرتبط ساخت. «کنیزنامه» هفته آینده توسط هولو پخش خواهد شد و از حالا پیش‌بینی می‌شود که این سریال به پدیده‌ای جدید در عصر سریال‌های تلویزیونی و اینترنتی صنعت سرگرمی تبدیل شود.