بایگانی‌ها

بازسازی «مرگ دستفروش» در ایران

بازسازی «مرگ دستفروش» در ایران
بازسازی «مرگ دستفروش» در ایران

به بهانه نمایش «فروشنده» در شبکه آنلاین آمازون و یوتیوب و گوگل پلی در انگلستان، نویسنده گاردین در مقاله ای نسبتا بلند به مقایسه فروشنده بانمایش مشهور «مرگ یک دستفروش» به قلم آرتور میلر پرداخته است.

کریس ویگند در بخشی از مقاله خود می‌نویسد:

 

«فروشنده» فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی در مورد یک زوج متاهل و بازیگر است که نمایش «مرگ یک دستفروش» ساخته آرتور میلر را روی صحنه بازی می کنند، و این فیلم شباهت های خیره کننده ای بهنمایش دارد.

در آغاز نمایشنامه مرگ یک دستفروش ، آرتور میلر یک صفحه کامل را برای توصیف خانه ای اختصاص می دهد که ویلی و لیندا لومان زوجی با زندگی مشترک طولانی در شهر نیویورک آنجا زندگی می کنند .

میلر درباره (خانه)چنین  توضیحی می‌نویسد: خانه ای کوچک و به ظاهر در حال ویرانی.

 

. اصغر فرهادی ، نویسنده و کارگردان ایرانی در فیلم فروشنده خود ( 2016) این نماد را تکرار می ‌کند. وقتی که ما برای اولین بار با عماد و رعنا اعتصامی بازیگران تئاتر آماتور (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) روبرو می شویم ، آپارتمان شان در تهران درحال ریزش است.کار ساختمان سازی ، سازه آپارتمان آنها را ناامن کرده و آنها ناگهان مجبور به تخلیه خانه می شوند. این خروج بزرگ از ساختمان اولین مقدمه از آمدن‌ها و رفتن ها در فیلم فرهادی درباره تئاتر است. عماد و رعنا در ابتدا با مهربانی و شوخ طبعی برهم خوردن زندگی را تحمل می کنند ، اما طولی نمی کشد که شکاف های زندگی مشترک آنها نمایان می شود

فاجعه زندگی عماد و رعنا زمانی اتفاق می افتد که آنها برای نمایشبرنده جایزه پولیتزر مرگ یک دستفروشدر نقش ویلی و لیندا مشغول تمرین هستند. نمای افتتاحیه فیلم فرهادی از تخت لومان است وفرهادی به طور ماهرانه ای از درام های شخصی بازیگران برای مطابقت با زیرمتن نمایشنامه میلر استفاده می کند که: “مکالمه های خصوصی در دو پرده و یک مرثیه.”است.

فرهادی صحنه های نمایش میلر را – چه در تمرینات و چه در اجرا – با هم تلاقی می دهد و شکنندگی اجرای تئاتر را با زیرکی به تصویر در می آورد.

 

«فروشنده» فیلمی است که می‌توان بدون داشتن اطلاعات چندان از پیرنگش به تماشا نشست. تلاش‌های بسیار شخصی زوج نمایش آرتور میلر و فیلم فرهادی در برابر همسایگان شان و در ابعادبزرگتر، قضاوت جامعه ای گسترده تر است.  رعنا و  عماد حتی خارج از صحنه نمایش تماشاگران ثابت خود را دارند. این ویژگی  در فیلم‌های دیگر فرهادی  هم بکار گرفته شده و در عنوان فیلم اسپانیایی با موضوع آدم ربایی «همه می‌دانند» خلاصه شده است.

فرهادی که در رشته هنرهای دراماتیک و کارگردانی تئاتر تحصیل کرده، با نگارش نمایشنامه  کار خود را آغاز کرد و (در سال 2018) از علاقه خود به روی صحنه بردن یک نمایش در بریتانیا(وست اند) صحبت کرده بود.«فروشنده» بیشتر قدرتش را  از تکنیک تئاتری غیرپیچیده و تله‌های داستان می‌گیرد.در حالی که فیلم ازلوکیشن مختلفی استفاده می کند و بخشی از آن در خیابانهای تهران فیلمبرداری شده ، یک قسمت طولانی در محدوده یک آپارتمان می گذرد و همانطور که آنتونی لین در نیویورکر می نویسد ، فروشنده مانند یک نمایشنامه آپارتمانی به قلم اوگوست استریندبری است.