بایگانی‌ها

تصویر آزاردهنده زنان در فیلم‌های امسال!

تصویر آزاردهنده زنان در فیلم‌های امسال!
تصویر آزاردهنده زنان در فیلم‌های امسال!

هیئت داوران هفتادمین دوره‌ کن تاریخ‌ساز شد، آن‌ها نه تنها جایزه بهترین کارگردان را پس از پنجاه سال به یک فیلمساز زن، سوفیا کاپولا برای «فریب خورده»، دادند بلکه در یکی از سورپرایزهاشان جایزه بهترین فیلمنامه را دو بخش کردند و با ارزش‌گذاری مساوی یکی را به لین رمزی برای «تو هرگز واقعا این‌ جا نبودی» اهدا کردند.
با وجود، این هیئت داوران در صحبت‌های بعد از مراسم بازهم از ناراحتی‌شان را درباره نگاه به زن در فیلم‌های نمایش داده شده ابراز کردند. در هیئت داوران امسال زنان سینماگر سرشناسی مانند مارن آده و جسیکا چستین حضور داشتند که در نسشت خبری درباره انتخاب‌های خود و نقش پررنگ در فهرست برندگان توضیح دادند.
جسیکا چستین در بخشی از صحبت‌های خود چنین گفت: «این اولین بار است که من در ده روز بیست فیلم تماشا کردم و چیزی که از این تجربه متوجه شدم نگاه جهان نسبت به زنان است. این نگاه بسیار آزاردهنده است. صادقانه بگویم از نقطه نظراتی که نسبت به کاراکتر زنان در فیلم‌ها ارائه داده شده بود بسیار متعجب شدم. فکر می‌کنم اگر قصه‌گویان زن بیش‌تر کار کنند این وضعیت بهتر می‎‌شود چرا که آن‌‌ها تحت‌تاثیر مردان دور و برشان نیستند و دیدگاه خودشان را دارند.»
نکته‌ دیگری که درباره صحبت هیئت داوران بعد از مراسم اختتامیه وجود داشت تاکیدشان بر این نکته بود که منتخبان زن نه به دلیل جنسیت بلکه به دلیل خود آثار هنری که تولید شده جایزه را دریافت کرده‌اند.
در کنار سوفیا کاپولا به عنوان بهترین کارگردان و لین رمزی به عنوان دریافت کننده جایزه بهترین فیلمنامه دو زن دیگر هم جزو منتخبان دیگر اختتامیه بودند. نیکول کیدمن جایزه ویژه هفتادمین دوره جشنواره کن را دریافت کرد و دوربین طلایی بهترین فیلم اول به لئونور سرائیل برای فیلم «زن جوان» رسید.