بایگانی‌ها

بازگشت به غرب وحشی

بازگشت به غرب وحشی
بازگشت به غرب وحشی

همه کم و بیش با پدیده‌ای به نام GTA آشنایی دارند. سری بازی‌های جهان باز که به شما اجازه تجربه سبک‌های ممنوعه‌ی زندگی را می‌دهند، اما تجربه این سبک در دل وسترن‌های اسپاگتی لئونه! چیزی نیست که بشود از آن گذر کرد. «رد دد ریدمپشن» یکی از عناوینی بود که  سال 2010 را برای همیشه در ذهن چند نسل از گیمرها جاودانه کرد. بازی‌ای که باوجود عناوین درجه یکی از جمله «خدای جنگ 3»، «اساسینز کرید: برادری»، «ندای وظیفه: بلک اپس»، «باران شدید»، «الن ویک» و چندین بازی ریز و درشت دیگر توانست عنوان بهترین بازی سال را ازان خود کند و ثابت کرد سیاست دنیل دی لوئیس گونه‌ی راک استار مثل همیشه موفق است.

راک استار که در بیشترین سکوت ممکن پروژه‌هایش را جلو می‌برد، سال گذشته ساخت ادامه‌ی «رد دد ریدمپشن» را تأیید کرد و با یک تریلر کوتاه، از جهان بازی و گرافیک خارق‌العاده‌اش پرده برداشت. اما چند روز پیش با پخش اولین تریلر سینماتیک از «رد دد ریدمپشن 2»، انتظارها پایان یافتند. تریلری که به تعداد زیادی از سؤالات طرفداران پاسخ و کنجکاوی خیلی‌ها را هم بیش از پیش تحریک کرده است.

وب سایت گاردین در مقاله‌ای با بیان هشت نکته از این تریلر، تحلیل جالبی درمورد آن انجام داده و حدسیات هوشمندانه‌ای در باب روایت پیش رو بیان کرده است.

1- این یک پیش درامد است

یکی از تأثیرگذارترین ویژگی‌های «رد دد ریدمپشن» مرثیه سرایی‌اش برای غرب وحشی بود. در اوج زیبایی وحشی‌اش وقتی ماشین‌ها شروع به پرسه زدن در شهر بلک واتر کردند، به خوبی اتمام رسیدن سبکی از زندگی را حس می‌کردید. پس ادامه دادن روند قبلی یک جهان متفاوت را طلب می‌کند، وقتی داستان جدید باز هم در دل غرب وحشی می‌تازد پس منطقی است که بگوییم این یک پیش درامد است. بعضی گمانه‌زنی‌ها بر این است که داستان از 1906 شروع می‌شود یعنی 5 سال قبل از بازی پیشین.

2- بجای آرتور مورگان بازی می‌کنید

تا اینجای کار مطمئن شدیم که بجای آرتور مورگان بازی خواهیم کرد. تبهکاری از گنگ ون در لیند، گنگی که پیش‌تر دیدیم جان مارستین یکی از اعضای آن بوده است. طبق گفته‌ی راک استار ما به عنوان عضوی از گنگ در گروگان‌گیری‌ها، مبارزات و دزدی‌هایشان با آن‌ها همراه می‌شویم، گروهی که قصد دارند با هر زوری که شده بقایشان در قلب آمریکا را حفظ کنند. برای همین شایعات از شروع بازی در سال 1906 می‌گویند، چون سالی است که در جریان یک سرقت بزرگ، گروه جان مارستین را رها کرد تا بمیرد و با عدم حضور مارستین است که مورگان شلوغ‌ترین عضو گنگ به نظر می‌رسد. اگر هم اینطور نباشد به طور قطع مورگان شرورتر از مارستین خواهد بود، آن هم وقتی پسری را با مادر بیوه‌اش تهدید به مرگ می‌کند و با زخمی که در چانه دارد شرارت از وجودش می‌بارد. شاید او کسی خواهد بود که رستگاری را در سیر داستان پیدا می‌کند اما به نظر راه طولانی‌ای تا آدم شدن باید طی کند!

3- باز هم داچ آدم بده‌ی اصل کاری است

گنگ ون در لیند بدون رهبر خونخواهش، داچ ون در لیند هیچ حرفی برای گفتن ندارد. کسی که در آخر تریلر وارد می‌شود و از مورگان می‌پرسد که آیا هوایش را خواهد داشت یا نه؟ اگر داستان دقیقا پیش درامدی باشد بر بازی قبلی پس به نوعی اسپویل می‌شود که داچ ون در لیند در این شماره جان سالم به در خواهد برد چون که تا اواخر «رد دد ریدمپشن» حضور دارد و بدست جان مارستین  کشته خواهد شد. البته نکته جالب توجه درخواست وفاداری او از مورگان است که احتمالا طعنه‌ای است از اینکه قرار نیست آن را دریافت کند!

4- سرقت‌های بزرگی پیش رو دارید

صحنه‌هایی از ربودن قطار و نقاب‌هایی که افراد گنگ به چهره زده‌اند نشان دهنده‌ی وجود سرقت‌های برنامه‌ریزی شده و بزرگ است و احتمالا از سبک و سیاق سرقت‌های جذابی باشد که در «GTA V» شاهدش بودیم. اگر اینطور باشد ممکن است بازی همانند «GTA V» گیم‌پلی چند نفره داشته باشد و علاوه بر آرتور مورگان بتوانیم جای افراد دیگر هم به ماجرا جویی بپردازیم. کاندیدای اصلی برای شخصیت دوم هم بیل ویلیامسون است، زنی که در تریلر با چاقو دست یک نفر را ناکار می‌کند و به طور قطع یکی از ارکان اصلی قصه است. اما آیا راک استار با اجازی بازی کردن با جان مارستین بخش چند نفره را هیجان انگیزترین حالت ممکن خواهد کرد؟ شاید از آرزوهای طرفداران باشد اما احتمالی است که نمی‌شود از آن صرف نظر کرد. چیزی که به نظر حتمی می‌رسد قصد راک استار برای ایجاد یک بخش آنلاین در حد و اندازه‌های بخش آنلاین  «GTA V» است که طرفداران بیشماری دارد و ممکن است در این بخش خط داستانی را بشکند و جان مارستین را وارد ماجرا کند، کاری که هیچ کس به آن اعتراض نخواهد کرد و برعکس موجب خوش‌حالی گیمرها هم خواهد بود و البته که جیب راک استار را حسابی پر می‌کند!

5- جهان بزرگ‌تر

«کلانترهای سه ایالت به دنبال ما هستند.» آرتور مورگان این جمله را وقتی گنگش در برف بر اسب می‌تازند می‌گوید، در ادامه هم می‌گوید: «ما را در غرب تعقیب کردند، در کوهستان هم به دنبالمان بودند.» این حرف‌ها مهر محکمی است بر شایعات مبنی بر جهان بازی بزرگ‌تر از همیشه. آیا ماجراهای «رد دد ریمدپشن 2» در سه ایالت مختلف رقم می‌خورد؟ یا حداقل جهانی که از کوه‌های برفی تا جنگل و بیابان را شامل می‌شود؟ هرکدام باشد به نظر خبر بدی برای کسانی است که طرفدار اسب دوانی و عدم استفاده از فست تراول هستند.

6- تمساح هم به خرس‌های آزار دهنده اضافه می‌شود

هر کسی که «رد دد ریدمپشن» را بازی کرده باشد حداقل یک خاطره‌ی بد از خرس‌هایش دارد. موجودات آزاردهنده و سریعی که یک دفعه از ناکجاآباد ظاهر می‌شدند و جان مارستین و اسبش را به خاک می‌انداختند. خبر بد این است که تمساح به بازی اضافه شده تا آب و خشکی هر دو ناامن باشند و اگر سازندگان آن را با منطق خرس‌های بازی قبلی ساخته باشند، گیمرها حسابی به دردسر خواهند افتاد! اما کاری از دست گیمرها ساخته نیست و باید از این کابوس عبور کرد، شاید باید پذیرفت، حیوانات ابله اند!

7- تیر و کمان

طرفداران سری «رد دد» سال‌هاست که از راک استار تقاضای تیر و کمان داشته اند. گجتی که در اولین نسخه از این بازی یعنی «رد دد ریولور» به آن دسترسی داشتید اما در «رد دد ریدمپشن» نه. در تریلر می‌بینیم که مورگان تیری را به سوی یک آهو نشانه رفته و حاوی این پیام است که شکار در بازی بهبود یافته، حالا می‌توانید بی سر و صدا دشمنان را از پای درآورید.

8- شلیک با دو اسلحه

در چند روز گذشته توییتر پر بود از پست‌هایی که در آن مورگان دو اسلحه در دست دارد و حسابی طرفداران را به وجد آورد. ممکن است قابلیت کنترل همزمان دو اسلحه به بازی اضافه شده باشد، در این صورت باید به منطق هوشمندانه راک استار در گیمپلی بازی امیدوار بود.

تاریخ عرضه‌ی بازی «رد دد ریمدپشن 2» به طور دقیق اعلام نشده است و راک استار تنها اعلام کرده که در سال 2018 میلادی خواهد بود.