بایگانی‌ها

پایان حماسه ابدیت

پایان حماسه ابدیت
پایان حماسه ابدیت

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-«انتقام‌جویان: پایان بازی» یک فیلم ابرقهرمان آمریکایی محصول سال 2019 است که بر اساس یکی از کمیک‌های مارول به اسم گروه ابر‌قهرمانی انتقام‌جویان توسط استودیو مارول تولید و استودیو سینمایی والت دیزنی پخش شده است. این فیلم دنباله سری فیلم‌های انتقام‌جویان است که در سال‌های 2013، 2015 و 2018 ساخته شده اند و به عنوان فصل نهایی «حماسه ابدیت» بیست و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول است. این فیلم توسط آنتونی و جو روسو کارگردانی شده و کریستوفر مارکوس و استفن مک‌فیلی فیلمنامه آن را نوشته‌اند. دان چیدل، پل راد، بری لارسون، کارن گیلان، دانایی گوریرا و جاش برولین از جمله بازیگران فیلم هستند. در این فیلم، اعضای باقی مانده از انتقامجویان و متحدانشان با هم کار می کنند تا آسیب های ناشی ازحمله  تانوس‌ها در جنگ ابدیت را از بین ببرند.

در اکتبر 2014 اعلام شد «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت- قسمت 2 » ساخته خواهد شد. برادران روسو در آوریل 2015 برای کارگردانی انتخاب شدند و تا ماه مه مارکوس و مک فیلی به عنوان فیلمنامه نویس قرارداد امضا کردند. در ژوئیه 2016، مارول  عنوان  «جنگ ابدیت2»را حذف کرد، به این فیلم با عنوان انتقام‌جویان بدون نام اشاره می‌‌کرد.

فیلمبرداری در اوت 2017 در استودیو پاینوود آتلانتا در جرجیا شروع شد و در ماه ژانویه 2018 به پایان رسید. فیلمبرداری در مترو و مرکز شهر آتلانتا و نیویورک ادامه پیدا کرد.

عنوان رسمی در دسامبر 2018 منتشر شد. با بودجه تخمین زده شده  356 میلیون دلار، این سومین فیلم پرهزینه است که تاکنون ساخته شده است.

انتظارات از «انتقام‌جویان: پایان بازی» به شدت بالا بود و دیزنی از این فیلم با کمپین‌های بازاریابی گسترده حمایت کرد. مراسم افتتاحیه این فیلم در 22 آوریل 2019 در لس آنجلس برگزار شد و در تاریخ 26 آوریل 2019 در ایالات متحده آمریکا به صورت IMAX و 3D منتشر شد.

منتقدان فیلم را از جهت کارگردانی، بازیگری، آهنگسازی، ارزش سرگرمی، جلوه های بصری و وزن احساسی ستایش کردند.

فیلم همچنین رکورد های متعدد گیشه را شکست و با فروش بیش از 2.2 میلیارد دلار در سراسر جهان، در یازده روز از کل فروش گیشه «جنگ ابدیت» پیشی گرفت و در جایگاه پر فروش‌ترین فیلم سال 2019 و پر فروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ و دومین فیلم پرفروش تاریخ قرار گرفت.

 

انتقام‌جویان: پایان بازی

کارگردان: برادران روسو، تهیه‌کننده:کوین فایگی، فیلم‌نامه‌نویس: کریستوفر مارکوس، استیون مک‌فیلی، بر اساس: انتقام‌جویان اثر استن لی، جک کربی، موسیقی: آلن سیلوستری، فیلم‌برداری، ترنت اوپالاک، تدوین: جفری فورد، متیو اشمیت، تولید:مارول استودیوز، پخش: استودیو سینمایی والت دیزنی، تاریخ  انتشار: 22 آوریل 2019 (افتتاحیه)، 26 آوریل 2018 (ایالات متحده)، زمان: 181 دقیقه، کشور:ایالات متحده، زبان:انگلیسی، بودجه:356 میلیون دلار، گیشه:2.273 میلیارد دلار

 

بازیگران

رابرت داونی جونیور در نقش تونی استارک/ مرد آهنی، جاش برولین در نقش تانوس، مارک رافلو در نقش بروس بنر/ هالک، کریس ایوانز در نقش استیو راجرز/ کاپیتان آمریکا، کریس همسورث در نقش ثور، جرمی رنر در نقش کلینت بارتون/ شاهین‌چشم، اسکارلت جوهانسون در نقش ناتاشا رومانوف/ عنکبوت سیاه، کارن گیلان در نقش نبیولا، بردلی کوپر در نقش راکت راکون، جان فاورو در نقش هپی هوگان، گوئینت پالترو در نقش پپر پاتز، دان چیدل در نقش جیمز رودز / ماشین جنگ، پل راد در نقش اسکات لنگ / مرد مورچه‌ای، بری لارسون در نقش کارول دنورز / کاپیتان مارول، تام هیدلستون در نقش لوکی:، کریس پرت در نقش پیتر کوئیل / استار-لرد، الیزابت اولسن در نقش واندا ماکسیمُف / اسکارلت ویچ، آنتونی مکی در نقش سم ویلسون / فالکون، بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استیون استرنج، اوانجلین لیلی در نقش هوپ ون داین / زنبور:، تام هالند در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوت، چادویک بوزمن در نقش تی چالا / پلنگ سیاه، زویی سالدانا در نقش گامورا، دیوید باتیستا در نقش درکس د دسترویر، پل بتانی در نقش ویژن، سباستین استن در نقش باکی بارنز / سرباز زمستان، پام کلمنتیئف در نقش مانتیس، ساموئل ال. جکسون در نقش نیک فیوری.

خلاصه داستان:

اعضای باقی مانده از انتقامجویان و متحدانشان با هم کار می کنند تا آسیب های ناشی ازحمله  تانوث‌ها در جنگ ابدیت را از بین ببرند.

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 439 نقد انجام شده، نظر مثبت 95% منتقدان را با میانگین امتیاز 8.29 از 10  بدست آورد.

در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز چشمگیر 78 از 100 را بر مبنای 56  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های عموماً مساعد» است.

مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز نادر  +A دادند.  85% مخاطبان «پست ترک» به فیلم رای مثبت فیلم را قطعاً پیشنهاد کردند

پیتر دبروژ از ورایتی نوشت: «پس ازفیلمی مثل جنگ ابدیت که همه باید آن را ببینند، برادران روسو یک دنباله سه ساعته پر طرفدار‌تر را ارائه می دهند که به دنیای سینمایی مارول وفادار است.».

جی آر کینارد از پاپ مترز نوشت: «فیلمسازی با بودجه هنگفت از این بهتر از آبن در نمیآید.» تاد ریچارد روپر، از شیکاگو سان-تایمز، این فیلم را چهار ستاره نامید و آن را «قهرمان بی قید و شرط ضربات احساسی » می‌داند. روپر در ادامه فیلمنامه مفرح، خوش ریتم، هوشمندانه و حرفه ای ارائه شده کریستوفر مارکوس و استیون مک فیلی و کارگردانی آنتونی روسو و جو روسو و نقش‌آفرینی در کلاس جهانی بازیگران را تحسین کرد.»

ریچارد برودی از نیویورکر از فیلم انتقاد کرد و اظهار داشت که بازی خوب بازیگران با مهارت کارگردان‌ها همخوانی ندارد. او گفت: “براداران روسو به طور خاص حس کمی از لذت بصری، حس کمی از زیبایی، حس کمی از استعاره، توانایی کمی برای ایجاد بافت و یا هماهنگی دارند.»

آنتونی لین از نیویورکر گفت: «چیزی که شما باید درباره انتقام‌جویان: پایان بازی بدانید این است فیلم حدود سه ساعت طول می‌کشد و  شما در میانه فیلم می‌توانید بلند شوید، برخی از خرید ها را انجام دهید و دوباره در نقطه اوج فیلم برگردید سرجایتان بدون اینکه چیزی را از دست داده باشید. »