بایگانی‌ها

بازگشت «گاوخونی» بر پرده سینماها

بازگشت «گاوخونی» بر پرده سینماها
بازگشت «گاوخونی» بر پرده سینماها

سیزده سال از اولین نمایش «گاوخونی» در جشنواره فجر بیست و دوم گذشته و اکران دوباره‌ی فیلم در شب گذشته و استقبال حاضرین نشان داد که با وجود واکنش‌های سرد و تلاش برای نادیده گرفتن فیلم، این اقتباس سینمایی متفاوت از رمان تحسین شده جعفر مدرس صادقی هنوز پابرجا است و می‌تواند مخاطب خودش را تحت تاثیر بگذارد.

«گاوخونی» در جشنواره فجر با وجود بی‌مهری داوران در بخش مسابقه سینمای ایران، در بخش بین‌الملل جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد برای عزت‌الله انتظامی را دریافت کرد. ترکیب معتبر هیئت داوران بخش بین‌الملل زمینه‌ی توجه بیشتر و حضور فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله بخش دو هفته کارگردانان کن را به وجود آورد. به دلیل شرایط اکران و پخش نامناسب در شبکه نمایش خانگی، «گاوخونی» بیش از یک دهه مهجور ماند ولی برای طرفدارانش جایگاه یک فیلم کالت را پیدا کرد. حالا و بعد از سال‌ها اکران مجدد نسخه‌ی اصلاح شده‌ی فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه، فرصت مناسبی برای آشنایی با و شناخت بیشتر از این فیلم تجربی و رادیکال است.

شب گذشته آیین نمایش «گاوخونی» در سینما فرهنگ با حضور جمعی از اهالی سینما و رسانه برگزار شد. در این مراسم که بازیگران اصلی فیلم، عزت‌الله انتظامی به دلیل شرایط جسمی نامساعد، بهرام رادان به دلیل فیلمبرداری و بهاره رهنما به دلیل مسافرت، حضور نداشتند، علی معلم (تهیه کننده) و بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان) در کنار جعفر مدرس صادقی و دیگر عوامل فیلم، از «گاوخونی»، چگونگی تولید و بازگشتش به سینما گفتند.

علی معلم صحبتش را با اشاره به زمان ساخت فیلم «گاوخونی» آغاز کرد: «این جلسه به فیلم گاوخونی اختصاص دارد. فیلمی که ۱۴ سال از تولیدش می‌گذرد و ۱۲ سال از اکران بسیار بسیار مهجورش که البته خواسته خود ما هم بود. به نوعی سنگ بنای این سینمایی که الان اسم هنروتجربه را دارد ما گذاشتیم. برای این‌که فکر می‌کردیم فیلم گاوخونی مناسب نمایش در تعداد سالن‌های زیاد نیست. قابل توجه آن‌هایی که نمی‌دانند آن موقع خیلی دوست داشتند این فیلم را در گروه اکران کنند و ما از دست گروه سینمایی در رفتیم و قرار بود دوتا سالن به ما بدهند یکی سالن سینمای عصرجدید و دیگری همین سالنی که امروز در آن هستیم، یعنی سالن شماره دو سینما فرهنگ. قرار بود گاوخونی اکران طولانی سه یا چهارماهه داشته باشد. آن دو سینما هم خلف وعده کردند و نمونه کاملی از قربانی کردن یک فیلم را دوستان به اجرا درآوردند. آن موقع نیروی انتظامی اجازه اکران فیلم در سانس ساعت ۱۱ شب را نمی‌داد. به هرحال ما با شوراهای بالادستی‌شان صحبت کردیم و قرار شد سانس ساعت ۱۱ همین سینما را به ما بدهند. آن موقع فیلم دیگری در این سینما اکران بود. آن فیلم روزی ۱۲۰ هزار تومان می‌فروخت و گاوخونی در یک سانس ۲۵۰ هزار تومان. به محض این‌که ما پایمان را از ایران گذاشتیم بیرون و رفتیم کن، رفقا فیلم را کشیدند پایین!»

 «فیلم را ساعت ۱۲ شب در سینمای مطبوعات نمایش دادند در حالی که ۷ فیلم قبل از آن دیده شده بود و سانس قبل از فیلم ما هم فیلم ترمیناتور را نشان داده بودند. صدا و تصویر فیلم هم با هم سینک نبود. آن موقع یادم است که همشهری تیتر زد، اگر طلا و جواهر هم بود سینما نبود. کیهان هم تیتر زد گاوخونی مار زخمی. فیلم با شرایطی که شایسته فیلم دیدن باشد، دیده نشد. گرچه فیلم بعدها طرفداران خاص خودش را پیدا کرد.»

علی معلم در گفته‌های خود اشاره کرد که چگونه فیلم به دلیل فرم متفاوت و درونمایه‌ی قابل بحثش از جانب خیلی‌ها با واکنش‌های تندی مواجه شد و تا جایی که حتی گروهی جلوی انتشار نقدهای مثبت فیلم در نشریات بین‌المللی یا تحسین آن در داخل را هم گرفتند. فیلمی که رابطه‌ی عشق و نفرت پدر و فرزندی و پسرکشی، که در اسطوره‌های ایرانی هم ریشه دارد، یکی از تم‌های اصلی آن است.

«فیلم را ساعت ۱۲ شب در سینمای مطبوعات نمایش دادند در حالی که ۷ فیلم قبل از آن دیده شده بود و سانس قبل از فیلم ما هم فیلم ترمیناتور را نشان داده بودند. صدا و تصویر فیلم هم با هم سینک نبود. آن موقع یادم است که همشهری تیتر زد، اگر طلا و جواهر هم بود سینما نبود. کیهان هم تیتر زد گاوخونی مار زخمی. فیلم با شرایطی که شایسته فیلم دیدن باشد، دیده نشد. گرچه فیلم بعدها طرفداران خاص خودش را پیدا کرد.»

هم‌چنین خاطره‌ی بامزه‌ای را بازگو کرد از این که چگونه سروش صحت بعد از اطلاع از تولید فیلم، سعی کرده تا خودش را به اقتباس سینمایی از رمان محبوبش تحمیل کند!

افخمی هم با تعریف کردن خاطره‌ای از نمایش فیلم در سوئد و واکنش متفاوت تماشاگران ایرانی و خارجی، توضیح داد که فیلم با وجود فضای کابوس‌وار و هولناکش، لحن طنازانه‌ای دارد که  دو گروه  آن را خوب درک می‌کنند؛ اصفهانی‌ها و کسانی با ادبیات کافکایی آشنایی داشته باشند! هم‌چنین فیلم را به تعبیری دیگر یک اثر کارآگاهی دانست که تمام ماجراهایش در خواب می‌گذرد و مضنونش هم پدر مرده‌ای است که در کابوس‌ها به سراغ پسرش می‌آید.

نمایش «گاوخونی» که دیشب با حضور چهره‌هایی چون سعید راد، مجید مظفری، شیلا خداداد، نیوشا ضیغمی، حسام نواب صفوی و… آغاز شد، در سینماهای گروه هنر و تجربه ادامه پیدا خواهد.

تصاویر اختصاصی آرش صمدزاده برای دنیای تصویر آنلاین را در ادامه مشاهده می‌کنید.

[metaslider id=765]