بایگانی‌ها

بازیگر ویلون‌زن روی بام جاسوس موساد بود

بازیگر ویلون‌زن روی بام جاسوس موساد بود
بازیگر ویلون‌زن روی بام جاسوس موساد بود

بازیگر  فیلم مشهور «ویولون‌زن روی بام»، خائیم توپول که ماه گذشته درگذشت و اسرائیلی است در زندگی واقعی جاسوس موساد بوده است، این خبری است که خانواده او به رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند.

 

توپول که ماه گذشته در سن 87 سالگی درگذشت بازیگر تئاتر و سینما بود همسر  و فرزندان او به یک رسانه اسرائیلی گفتند که بخاطر دارند این بازیگر یک دوربین مینوکس کوجک و یک  ضبط کوچک اندازه قاشق همراهش داشت و اغلب به سفرهای مخفی خارج از کشور اسرائیل می رفت. توپول در کشور اسرائیل ابتدا به عنوان بازیگر شهرت پیدا کرد و سپس با بازی در نمایش «ویولون زن روی بام» در وست اند در سال 1967 به شهرت رسید و بعدها در نسخه سینمایی نمایشنامه در سال 1971 مقابل دوربین رفت که او را به شهرت جهانی رساند. در آن دوران او به لندن نقل مکان کرده بود و در آپارتمانی در شهر لندن می‌زیست. معمولا به سفارت اسرائیل در لندن در رفت و آمد بود، پسر توپول می‌گوید که پدرش عضو شاخه ای از موساد شده بود که در لندن دست به عملیات می زد. رابط توپول با موساد  دوست خانوادگی آنها پیتر زوی ملکین نام داشت که اغلب پنهانی و از حیاط پشتی به ملاقات توپول می آمد. ملکین یکی از چهار جاسوسی است که آدولف آیشمن را از آرژانتین دزدید و برای یک پرونده به اسرائیل برد. او واحدی را در موساد راه اندازی کرد که جاسوسی خطوط هوایی، آژانس های مسافری، فرودگاه ها و سفارت خانه های کشور های  را انجام می دادندآنها به یاد آوردند که روش این ملکین و توپول این بود که توپول در حالی که مالکین  ماموریت  انجام می داد، توپول حواس ها را پرت می کرد.

توپول در مقام یک ستاره بین المللی به کشورهای چین و اتحاد جماهیر شوروری سفر رفته بود. خانواده توپول افشا کردند که او تجهیزات حساس را به لوکیشن های مختلفی در طی سفرهای تبلیغاتی خود می برد.