بایگانی‌ها

بفرمایید برنده باشید

بفرمایید برنده باشید
بفرمایید برنده باشید

مرسده مقیمی

دنیای تصویرآنلاین-مسابقه «برنده باش» از همان ابتدا و پیش از روی آنتن رفتن با حواشی متعددی مواجه بود. از حضور محمدرضا گلزار در مقام مجری آن هم با قراردادی نجومی که مبلغش دهان به دهان می‌شد و البته هرگز تأیید یا تکذیب نشد تا انتقادات به این‌که چرا او باید در قامت مجری قرار بگیرید و اساسا چرا چون سوپراستار است باید به هر کاری مثل خوانندگی، مجری‌گری و… ورود کند؟ که البته این انتقاد چندان منطقی به نظر نمی‌رسید چرا که پیش از هر چیز اجرا نیز به نوعی بازیگری است و البته که همین حالا بازیگران بسیاری در صدا و سیما به اجرا مشغول‌اند. افرادی نظیر رامبد جوان، مهران مدیری، کامران تفتی، پژمان بازغی و… . یکی دیگر از مهم‌ترین بحث‌ها پیرامون این مسابقه، میزان جایزه آن بود؛ جایزه‌ای دویست میلیون تومانی برای پاسخ دادن به تنها پانزده سوال.
گلزار به عنوان نماینده برنامه اما از شروع تبلیغات تلویزیونی و پس از پخش در طول برنامه بارها تاکید کرد که این جایزه اتفاقا بر خلاف بسیاری از برنامه‌ها که بر اساس شانس و قرعه‌کشی نصیب کسی می‌شود مستقیما به سطح معلومات شما بستگی دارد و البته که هدف این مسابقه ترغیب مردم به مطالعه است.
با شروع مسابقه و آسان بودن سوالات دوباره موجی از انتقادات مطرح شد مبنی بر این‌که پول بادآورده‌ای رسیده و شاید صدا و سیما تبدیل شده به محل تازه‌ای برای پولشویی!
سازندگان برنامه اما بسیار سریع به نقدها واکنش نشان دادند و تلاش کردند سطح سوالات را بالا ببرند تا جایی که در یکی دو برنامه تمامی شرکت‌کنندگان دست خالی مسابقه را ترک کردند! پس از آن باز هم صدای انتقادات برخاست که ظاهرا جیب‌شان خالی شده و دیگر نمی‌خواهد به کسی جایزه بدهند! باز هم مسئولان برنامه از کنار نقدها بی‌تفاوت عبور نکردند و با تغییر دادن نقطه امن اول از امتیاز ده میلیونی به پنج میلیونی این امکان را به وجود آوردند که شرکت‌کننده با پاسخ دادن به حداقل پنج سوال آن هم با سه گزینه کمکی، دست خالی مسابقه را ترک نکند.
تکراری بودن مسابقه و به اصطلاح کپی بودن آن از نسخه‌های غربی از دیگر بحث‌های پیرامون این مسابقه بود این در حالی است که باز هم سازندگان بارها و بارها تاکید کردند که این مسابقه‌ای معروف در دنیاست که آن‌ها می‌خواهند نسخه ایرانی‌اش را اجرا کنند.
به نظر می‌رسد کلیه نقدها و ‌حاشیه‌های پیرامون «برنده باش» به دلیل حضور محمدرضا گلزار باشد و حساسیت‌هایی که به هر حال روی او وجود دارد چرا که پیش‌تر هم مسابقه «پنج ستاره» با اجرای اشکان خطیبی روی آنتن شبکه پنجم سیما می‌رفت و کسی نقدی به تکراری بودن آن نداشت و البته اصلا این همه جنجال رسانه‌ای به همراه نداشت.
شاید بهتر باشد در مورد کیفیت مسابقه «برنده باش» بحث کرد تا این‌که اسیر حاشیه‌های ناتمام شد.
تیم «برنده باش» در تلاش است تا همه چیز بر اساس معلومات پیش برود. شرکت‌کنندگان هر هفته نفرات برتر در پاسخگویی از طریق اپلیکیشن برنامه‌اند، در واقع مخاطبان مسابقه باید تلاش کنند تا با پاسخ صحیح دادن به سوالات، جزء برگزیدگان باشند تا به مسابقه تلویزیونی راه پیدا کنند. پس از ورود به مسابقه نیز معلومات، هوش و دقت‌شان آن‌ها را به امتیازات بالاتر می‌رساند. از طرفی حضار داخل سالن نیز بر اساس دادن پاسخ صحیح به سوالاتی که در طول برنامه پرسیده می‌شود (از طریق کیبورد کوچکی که در اختیار دارند) کارت هدیه‌ای به عنوان جایزه دریافت می‌کنند که باز هم بر حسب معلومات و رقابت جمعی است نه مانند ده‌ها شوی تلویزیونی بر اساس شانس! و این اتکا بر رقابت بر اساس معلومات مهم‌ترین نکته مثبت «برنده باش» است. از طرفی از روز نخست تا به حال هر نقدی که به برنامه شده با واکنش مثبت سازندگان و اصلاح ایرادات مطرح شده مواجه شده که این تعامل و توجه به نظرات شایسته تحسین است. هرچند به نظر می‌رسد طراحان سوال این مسابقه باید دقت نظر بیشتری در صحت پرسش مطروحه و گزینه‌ها داشته باشند. در برخی برنامه‌ها سوالات غلطی پرسیده می‌شود که متأسفانه در برنامه‌های بعدی نیز درباره‌شان توضیحی ارائه نمی‌شود.
برای مثال در قسمتی که پنج‌شنبه گذشته روی آنتن رفت، یکی از شرکت‌کنندگان که اتفاقا دانشجوی داروسازی بود با سوالی زیستی حذف شد! سوال این بود که بزرگ‌ترین اندام در بدن انسان کدام است؟ و چهار گزینه به ترتیب: روده بزرگ، مغز، پوست و ماهیچه! سوال به قدری پر اشکال بود که گلزار بلافاصله توضیح داد که منظور اندامی است که سطح بیشتری دارد و در واقع پاسخ را داد اما شرکت‌کننده با این وجود مردد بود. حتی استفاده از کمک حذف دو گزینه هم روده بزرگ و پوست را باقی گذاشت! و در نهایت با این‌که گلزار مجددا به شرکت‌کننده اعلام کرد که گزینه پوست درست است، شرکت کننده با تاکید بر این‌که روده بزرگ جواب صحیح است حذف شد. این در حالی است که نه یک دانشجویی داروسازی که حتی یک دیپلم تجربی هم می‌داند پوست و ماهیچه به کلی اندام نیستند! و بافت محسوب می‌شوند، از طرفی اگر بخواهیم از این غلط فاحش نیز بگذریم، قطعا میزان ماهیچه‌های بدن از پوست سطح بدن بیشتر است. این تنها یک مثال برای سوالات این برنامه است که گاه با مشکل جدی مواجه است.
گلزار نیز در مقام مجری شور و حال یک مجری کاربلد را ندارد، مقایسه اجرای او با اجرای پرشور اشکان خطیبی در «پنج ستاره» به خوبی این مهم را مشخص می‌کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که خطیبی تجربه اجراهای موفق دیگری هم دارد و از سویی بازیگر تئاتر است و بودن روی صحنه برایش بسیار آسان است. گلزار اما اولین تجربه اجرایش را از سر می‌گذراند و البته به عنوان یک هنرپیشه سینما که هرگز کار تئاتر نکرده هنوز روی صحنه و در مواجهه با مخاطب راحت به نظر نمی‌رسد، البته او برنامه به برنامه بهتر می‌شود و ابدا نمی‌توان گفت حضورش نقص برنامه است!
او با تمام مختصاتی که در مقام یک سوپراستار دارد تعداد زیادی از مردم را در آن ساعت پای تلویزیون می‌نشاند و این برای صدا و سیمایی که گویی به طرزی بیمارگونه مایل است با اذیت  و یا به کلی کنار گذاشتن چهره‌های محبوب مردم، خود را منزوی‌تر از روز قبل کند، اتفاق مبارکی است.
این مسابقه با طرح سوالات بهتر و یک اجرای پرشور و حال‌تر می‌تواند از یک برنامه صرفا سرگرم‌کننده به یک برنامه جذاب و موثر بدل شود؛ اما با همین کیفیت و ایرادات فعلی نیز این‌که مسابقه‌ای عده‌ای را تشویق کند به رقابت بر سر معلومات حتی اگر صرفا معلومات عمومی باشد و این‌که جایزه‌اش را بر این اساس بدهد و این‌که بتواند مخاطب را بدون گفتگو با فلان سلبریتی و خاله‌زنک بازی رسانه‌ای، حدود یک ساعت پای تلویزیون بنشاند و در کنار همه این‌ها یک پویش برای انجام کارهای خیرخواهانه راه بیندازد و خودش نیز در کمک پیش قدم شود؛ یک بازی برنده – برنده است، بر خلاف برنامه‌هایی که به قیمت برنده شدن چیزی، چیز دیگری را می‌بازند.