بایگانی‌ها

به یاد و بدون حضور دوست…

به یاد و بدون حضور دوست...
به یاد و بدون حضور دوست...

عصر  روز سوم اردیبهشت ماه 96 مراسم چهلم و نکوداشت علی معلم منتقد، تهیه کننده و سردبیر نشریه  دنیای تصویر با حضور جمع کثیری از هنرمندان و چهره‌های سرشناس در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی و تلاوت قرآن صابر خراسانی به مدیحه سرایی پرداخت. سپس امید معلم ضمن خواندن غزلی از حافظ شیرازی به حضار خوش‌آمد گفت و ادامه داد: «صحبت کردن به جای پدر و ادامه دادن سنت‌هایی که او به جا گذاشته بسیار سخت است.» امید معلم جمع کردن اهالی هنر را یکی از ثمره‌های مهارت و مهر علی معلم دانست. او همچنین به صحبت‌های علی معلم در جشن شانزدهم حافظ اشاره کرد: «او ما را نصیحت کرد که برای هم دست بزنیم. یعنی جمع کردن بزرگ و کوچک به دور هم برای او بهانه‌ای بود برای دست کشیدن از گرفت و گیرها و تحسین همدیگر.»

 در ادامه امید معلم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر صالح امیری دعوت کرد. دکتر صالح امیری گفت: «قصد نداشتم در این مراسم سخنرانی کنم چرا که فکر می‌کنم سکوت از هر سخنی باارزشتر است و مفاهیم بیشتر و عمیق‌تری دارد.» وی علی معلم و اهالی هنر را صاحب دل توصیف کرد و از خداوند منان محشور شدن او را با امام صادق(ع) خواستار شد.

سپس امید معلم ضمن خوش آمد گویی مجدد به حضار از استاد علی نصیریان به روی صحنه دعوت کرد. علی نصیریان فقدان علی معلم را جبران ناپذیر دانست و اظهار کرد: «برای فرهنگ و هنر این کشور همیشه حامیانی بوده اند اما بیشترین سهم را مردم داشته‌اند. علی معلم هم از مردم بود و با کلامش،‌ نشریه‌اش و جشن بزرگی که برگزار می‌کرد خدمات شایسته‌ای انجام داد. علی معلم زمانی که افتخارات بین‌المللی را دست کم می‌گرفتند از آن‌ها تجلیل می‌کرد.»

در ادامه امید معلم از دوست و یار علی معلم داریوش ارجمند به روی صحنه دعوت کرد. داریوش ارجمند درباره علی معلم گفت: «علی معلم در راه عقیده‌اش مجاهدت کرد و جانش را بر سر همین راه گذاشت.  فشارهایی که به او وارد شد نابه‌هنگام بود و او را از دست دادیم اما قطعا اندیشه و آرزوهای او بر سر پسر و دل همسرش جای خواهد گرفت و دوستداران علی معلم راه او را ادامه خواهند داد. وی ادامه داد: «او هرگز به‌لحاظ مادی کوششی برای خود نکرد. هرچند همواره می‌توانست چنین کاری کند چه زمانی که در تلویزیون بود و چه زمان‌های بعد‌.»

 سپس رسول نجفیان دو قطعه از حافظ و مولانا را اجرا کرد. در ادامه امید معلم از معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسین انتظامی دعوت کرد. انتظامی پایمردی را یکی از بارزترین ویژگی‌های او خواند و استمرارش را در نگهداری مجله دنیای تصویر و جشن حافظ بسیار مهم دانست:

« علی معلم یک تنه نهادسازی کرد. جشن حافظ و مجله‌ دنیای تصویر در غیاب دولت توانست جریان سازی کند و ماندگار شود. همیشه منتظریم دولتی بیاید و نقش سوپرمن را ایفا کند اما علی معلم به تنهایی نهادی را بنا گذاشت که دوام خواهد داشت و نقش همسر او که در همه فعالیت‌ها  در کنار علی معلم بوده است بسیار موثر بود. پایمردی علی معلم بود که این نهاد را نگه داشته است. دو بار مجله ایشان توقیف شد که اگر هر کسی بود عطای کار را به لقای آن می‌بخشید اما علی معلم پایمردی کرد و از این نهال حفاظت کرد تا تبدیل به نهاد شود.»

 پس از انتظامی احمد معلم طی سخنانی صفات بارز برادرش را عنوان کرد و در ادامه رضا یزدانی به اجرای دو قطعه موسیقی پرداخت.

 بعد از اجرای یزدانی امید معلم شهاب حسینی را به صحبت کردن درباره علی معلم دعوت کرد. شهاب حسینی تاکید کرد که باید در فقدان علی معلم به خود بیاییم همچنین ادامه داد: «افتخار همکاری با علی معلم را نداشتم اما یادگاری از او دو تندیس حافظ در کتابخانه‌ام است. علی معلم نسبت به مسیر سینما دلسوز و پر دغدغه بود. او قطعا برای نسل خودش نمونه مناسبی در جهت آگاهی و جهل زدایی است.»

سپس یار دیرین علی معلم مدیر هنری مجله دنیای تصویر و جشن حافظ حمید کریلی به روی صحنه فراخوانده شد. کریلی ضمن خوش آمد گویی به حضار تاکید کرد که عمر کوتاه علی معلم نسبت مستقیمی با دانش و بینش وسیع او دارد. او از آشنایی بیست و چند ساله‌اش با علی معلم و ویژگی‌های منحصر به فرد دنیای تصویر صحبت کرد.

 پس از حمید کریلی برادر همسر و دوست دیرینه علی معلم، امیر معماریان به روی صحنه آمد. وی با بازگویی خاطرات قدیمی‌اش از علی معلم از شوق شدید و خستگی ناپذیر او به سینما صحبت کرد. منوچهر شهسواری رییس خانه سینما دیگر سخنران این برنامه بود. او در سخنرانی خود گفت: «سخن گفتن از علی معلم در این مراسم برای من که جز دوستان و دوستدارانش بودم بسیار سخت است. برای من این لحظه، لحظه ویژه‌ای است. به نظر می‌آید که بزرگترین توانی که علی معلم داشت توان جان دادن بود. او تا هر اندازه که زندگی کرد با لذت زندگی کرد و کسی به یاد نمی‌آورد که علی معلم را خسته دیده باشد. علی معلم گاهی اوقات دلگیری‌هایی داشت اما همیشه پرهیجان و پرانرژی بود. او از زیستن لذت برد،‌ لذت رساند و در این شب هم دوباره به ما لذت داد.»

سخنران دیگر این مراسم علی‌رضا رییسیان بود و طی سخنانی گفت: «در جهانی که اخلاق ماکیاولیستی در تمام جهان رسوخ کرده تنها روزنه امید بارقه احساس هنرمندانه است و علی به واقع هنرمندی با اصالت بود» او ادامه داد: «ما می‌توانیم اختلاف سلیقه،‌ اختلاف نظر و اختلاف عقیده داشته باشیم ولی نباید عین آنهایی که می‌خواهند جهان را به بیراهه بکشند باشیم. علی معلم خیلی در چشم بود و همین حسادت برانگیز بود. هر جا که احساس می‌کرد می‌تواند در زمینه پیوند هنر به سینما حرفی برای گفتن داشته باشد برای ارتقای فرهنگ سینما دریغ نمی‌کرد. علی معلم حرفهای زیادی برای گفتن داشت.»

سپس امید معلم از یکی از دوستان نزدیک علی معلم، علی اوجی کارگردان مراسم و همین‌طور چندین دوره جشن حافظ دعوت به صحبت کرد. اوجی در ابتدای صحبتش از امید معلم برای اجرای مراسم تشکر کرد. وی از از محبت دورادورش نسبت علی معلم پیش از دیدار ایشان صحبت کرد و در نهایت علی معلم را بیش از یک مجله یا یک جشن، به عنوان یک تفکر دانست: «اولین جشنواره جهانی که علی معلم رفت سوئد بود و آخرین جشنواره که او را همراهی کردم جشنواره برلین بود. او همان قدر سرحال و با اشتیاق بود که در اولین جشنواره به همان میزان اشتیاق داشت و این اشتیاق تا به امروز کم نشده است.»

 در انتها از آذر معماریان یار دیرین و همیشگی علی معلم دعوت کرد. آذر معماریان ضمن قدردانی از تشریف فرمایی تک تک حضار و تشکر از تمام دوستانی که در این سال‌ها کنار او و علی معلم بوده‌اند نکته‌ای را اضافه کرد: «هر وقت با علی صحبت می‌کردم به من می‌گفت که هنرمندان کسانی هستند که آینده دنیا را می‌سازند و ترسیم می‌کنند. برای همین همواره اعتقاد داشت که هنر از سیاست بزرگ‌تر است.» در انتها امید معلم از تشریف فرمایی حضار تشکر کرد در آخرین برنامه مراسم آن‌ها را به اجرای سالار عقیلی دعوت کرد.

دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد، محمد مهدی حیدریان، شهاب حسینی، حسین انتظامی ، داریوش ارجمند، حبیب ایل‌بیگی ، علیرضا تابش، امیرحسین علم‌الهدی، حجت‌الاسلام زم، محمد حیدری، علیرضا رضاداد، منوچهر شاهسواری ، حجت‌الله ایوبی، همایون اسعدیان، علی نصیریان، سعید امیرسلیمانی، محمد سریر، سعید راد، مجید مظفری، فریدون جیرانی، امیر قلعه نویی، سعید سهیلی، علیرضا رییسیان، مهدی کرم‌پور،، آنا نعمتی، محمدحسین فرحبخش، رضا یزدانی، احسان کرمی، پریناز ایزدیار، نیوشا ضیغمی، شهره سلطانی، حسن فتحی، مهدی سلطانی، جواد رضویان، پوران درخشنده، عبدالله اسکندری، مصطفی زمانی، همایون ارشادی، فرشته طائرپور و… از جمله مهمانانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در ادامه می‌توانید با مشاهده‌ی گزارش‌های تصویری و متنی، آنچه را که در این مراسم گذشته مرور کنید.

گزارش تصویری از آیین نکوداشت علی معلم به روایت دوربین کوروش جوان.

[metaslider id=6932]

عکس‌های پیام نصیری خرم از مراسم چهلم علی معلم.

[metaslider id=6779]

تصاویری که آرش صمدزاده مراسم نکوداشت علی معلم در تالار وحدت ثبت کرده است.

[metaslider id=6500]

گزیده‌ای از سخنرانی علی نصیریان در آیین نکوداشت علی معلم:

صحبت‌‌های شهاب حسینی در رثای علی معلم:

ویدیوی اجرای زنده «از تنهایی گریه مکن» توسط سالار عقیلی در آیین نکوداشت علی معلم: