اسکورسیزی این روزها سر شلوغی دارد. علاوه بر «مرد ایرلندی» که فیلمبرداری آن به تازگی به پایان رسید، او سه پروژه دیگر هم دارد که قرار است آنها را بسازد: سریال «سزارها» بعلاوه فیلم معمایی «قاتلین ماه نقرهای» و زندگی تئودور روزولت «تدی». اما او همچنان قسمتی از زمان خود را به کار موردعلاقهاش، حفاظت و مرمت فیلم کلاسیک، اختصاص میدهد. ماه آینده موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار است بخش دوم رویداد خود را برگزار کند که چنین عنوانی داشت: «مارتین اسکورسیزی تقدیم میکند: بازیافتههای ریپابلیک: نسخههای بازیابی شده جدید از کمپانی پارامونت»
کمپانی ریپابلیک استودیوز در دهه چهل و پنجاه فعالیت فراوانی داشت و بیشتر با فیلمهای وسترن و بیمووی شناخته میشد. بیش از 3000 فیلم و سریال که همگی پس از انحلال کمپانی در سال 1958 به مالکیت پارامونت درآمدند. ژانویه گذشته جیم جیانوپولوس رئیس پارامونت اعلام کرد که آنها در حال مرمت 800 عنوان از این فیلمها هستند. مارتین اسکورسیزی نیز همچون جرج لوکاس و استیون اسپیلبرگ به آثار این کمپانی علاقه فراوانی دارد و کودکی خود را با تماشای این فیلمها و سریالها گذرانده است. او میگوید: «لوگوی ریپابلیک پیکچرز که عقابی بر فراز قله کوه بود، همیشه برای من بسیار خاص جلوه میکرد. این کمپانی به “استودیوی فقرا” معروف بود، اما همین ضعف فیلمها و بیکلاس بودنشان فضا را برای خلاقیت ، شگفتی و بعضا نوآوری واقعی باز میکرد.»
16 فیلم انتخابی مارتین اسکورسیزی برای نمایش در رویداد موزه هنرهای مدرن نیویورک به شرح زیر است:
- «سه چهره غرب»، برنارد وورهاوس، 1940
- «غریبهها در شب»، آنتونی مان، 1944
- «من، جان دو»، جان اچ. آئر، 1948
- «طلوع ماه»، فرانک بوزیج، 1948
- «خیزش جادوگر سرخ»، ادوارد لودویگ، 1948
- «تسلیم»، آلن دوان، 1950
- «قهرمان برای یک روز»، ویلیام ای. سیتر، 1953
- «باد موافق به سوی جاوا»، جوزف کین، 1953
- «آنِ خندان»، هربرت ویلکاکس، 1953
- «نیم جریب از جهنم»، جان آئر، 1954
- «عجله برای زندگی»، ویلیام ای. سیتر، 1954