همزمان با گرم شدن تنور سینماهای جهان با نمایش آثار کنجاویبرانگیز و آغاز پخش پاییزی سریالها، دنیای تصویر یک بار دیگر با علاقهمندان و مخاطبان پیگیر سینما همراه میشود.
در شماره 290 مجله مطالب متنوع و خواندنی تدارک دیده شده است. «بگذار شیطان وارد شود»، بخش ویژهی بازیگری در این شماره است که به یکی از بزرگترین ستارگان معاصر یعنی تام هاردی اختصاص دارد. در برداشت بلند مجموعه مطالبی را میخوانید دربارهی «بلکککلنزمن» ساخته جدید اسپایک لی، کارنامهی این فیلمساز جنجالی و موج جدید فیلمهای سیاهپوستی. نمایش پرسروصدای «بینوایان» بهانهای شده تا تاریخچهی تئاتر موزیکال در برادوی را مرور کنیم و با حسین پارسایی کارگردان این نمایش و منتقدان جریان نمایشهای بیگپروداکشن در تئاتر ایران به گفتگو بنشینیم.
از دیگر مطالب مجله میتوان به پروندهای برای گیلین فلین و آثار اقتباسی از رمانهای او به بهانه موفقیت سریال «چیزهای تیز»، گفتگو با نگار جواهریان دربارهی بازیگری، گذری به دنیای سینمایی ژان پییر ملویل، بررسی سری بازیهای فرقه قاتلین (Assassin’s Creed)، تحلیل کارنامهی لی چانگ دونگ سینماگر مولف کرهای و… اشاره کرد.
شماره آبان ماه دنیای تصویر هماکنون در روزنامهفروشیها موجود است.
فهرست کامل مطالب این شماره را در ادامه میخوانید:
سرآغاز:
خبرنگاري يا نمابري!؛ تجربه دلپذير تئاتر؛ يا با سپر يا بر سپر؟؛ سياهان، ستارگان، بينوايان و…
رويدادهاي داخلي:
جداول توليد و فروش سينماي ايران 1397؛ «غلامرضا تختي»: سومين قدم براي ساخت زندگي تختي؛ پايان فيلمبرداري «آپاچي در کيش»؛ «ايدهي اصلي» از قبرس تا اسپانيا؛ «پايان سرکوب» رضا گوران؛ از ميليون تا ميليارد: «هزارپا» عضو جديد باشگاه فيلمهاي پرمخاطب بعد از انقلاب
رويدادهاي خارجي:
جان کرازينسکي و نگارش فيلمنامه دنباله «يک جاي آرام »؛ مالکوم مکداول در نقش روپرت مرداک؛ بري لارسون از نقشآفريني در «کاپيتان مارول» ميگويد؛ شانس «پلنگ سياه » براي موفقيت در اسکار؛ ششمين همکاري ديکاپريو و اسکورسيزي اتفاق ميافتد؟؛ پروژ ه بلندپروازانه لوکا گوادانينو؛ فيلمي با موضوع آلبوم دورانساز باب ديلن؛ ايستادگي وودي آلن کهنهکار و سرکش: «به نوشتن ادامه ميدهم!»؛ جيمز باند در دستانداز: آنچه تا به امروز درباره فيلم بعدي مامور 007 ميدانيم؛ آنيا تيلور-جي در اقتباس تازهاي از «اِما » اثرکلاسيک جين آستن
بياييد بترسيم! درباره هالووين و پيوند ناگسستني آن با هاليوود و ژانر وحشت
تازههاي 2018: يک جنگ خصوصي؛ اولين انسان؛ نفرتي که تو ابراز ميکني؛ ونوم؛ مدرسهي شبانه؛ اوقات بد در اِل رويال؛ پاکوچيک؛ مورمور2: هالووين جنزده؛ هالووين؛ جشنواره جهنمي؛ فروش هفتگي فيلمها
راهنماي اکران: روال مردن (بيداري براي سه روز)؛ آهو عليه اختاپوس (پيشوني سفيد2)؛ شما زندهها (سرو زير آّب)؛ غذاي ساده (لازانيا)؛ تهرانجلس (لسآنجلس تهران)؛ کجايي؟ (تروماي سرخ)؛ تحول آمريکايي (گامهاي شيدايي)؛ رازها و دروغها (گرگبازي)؛ ماجراهاي بهاره و نيوشا (هشتگ)
نقد فيلم: معلق ميان سينما و ژورناليسم (چرا «عرق سرد» در نمايش عمومي با اقبال مواجه نشد؟)
گفتگو: بازيگر تنها ميماند… (گفتگو با نگار جواهريان درباره بازيگري به بهانه اکران «گرگبازي»)
کارگاه: وفاداري به واقعيت يا خيانت به درام؟! (چگونه بر اساس «رويدادهاي واقعي» فيلمنامه بنويسيم؟)
اجازه هست؟! اين است رسانه ملي! (نگاهي واقعگرايانه و نقادانه به وضعيت امروز صداوسيما در توليدات و سياستگذاري)
برداشت بلند: رنگي بالاتر از سياهي (پروندهاي براي «بلکککلنزمن»، اسپايک لي و موج جديد فيلمهاي سياهپوستي)؛ مشتهاي گرهکرده، پليس سياه و يک صليب سوزان! (اسپايک لي چگونه «بلکککلنزمن» را جلوي دوربين برد؟)؛ از خواب بيدار شو! (نگاهي به «بلکککلنزمن» جديدترين فيلم اسپايک لي)؛ الان وقت خواب نيست (گفتگو با اسپايک لي درباره «بلکککلنزمن» و کارنامه سينمايي جنجالياش)
بازيگري: بگذار شيطان وارد شود! (تام هاردي از نماي نزديک)؛ دوباره بازي کن تام! (مروري بر نقشآفرينيهاي مهم در کارنامه هنري تام هاردي)؛ اين جنتلمن وحشي (تام هاردي به روايت تام هاردي)
سينما و ادبيات: راوي شرارت زنانه (گيلين فلين؛ از صفحات رمان تا سينما و تلويزيون)؛ نوآر به شيوهي خانهدارها (نگاهي به سه اثر اقتباسي از رمانهاي گيلين فلين)؛ آنچه گفته نخواهد شد (ميني سريال «چيزهاي تيز»)؛ آنچه پهنان باقي مانده … (جاهاي تاريک)؛ آنچه در زير نهفته است (دختر گمشده)؛ منفجر کردن اتاق! (گفتگو با گيلين فلين درباره تجربه فيلمنامهنويسي)؛ فراتر از يک رمان پليسي (گفتگو با گيلين فلين و ايمي آدامز درباره سريال «چيزهاي تيز»)؛ غريبهاي در ميان ما (بررسي مضموني «چيزهاي تيز» موفقترين اقتباس از آثار گيلين فلين)
سينماتک: شاعرانه بسوزان (مروري بر کارنامه لي چانگ دونگ به بهانه نمايش واپسين اثر فيلمساز کرهاي)
مضنونين هميشگي: مأموريت: تسخير صحنه (سيزده شخصيت مکملي که فيلمهاي بزرگ را از آن خود کردند)
پنجره عقبي: تنهاتر از انسان، در لحظه مرگ (گذري به دنياي سينمايي ژان-پيير ملويل)؛ فيلمسازي به شيوه گنگسترها (يک گفتگو براي کشف ناگفتهها و ناديدههاي سينماي ژان پيير ملويل)؛ فرآيند مرگزاي فرديّت (نگاهي به سينماي ملويل از دريچه فيلم «سامورايي»)؛ ساموراييها نميميرند («گوست داگ» و طريقت «سامورايي» در سينماي آمريکا)
تصوير صحنه: از برادوي تا سعادتآباد (بازخواني تاريخچه تئاتر موزيکال به بهانه نمايش «بينوايان» در تهران)؛ صحنه را آماده کنيد (گفتگو با حسين پارسايي کارگردان نمايش موزيکال «بينوايان»)؛ کدام تئاتر؟ کدام بينوايان؟ (منتقدان و مخالفان درباره پديده تئاترهاي بيگپروداکشن چه ميگويند؟)
بازي: حماسه آنارشيستي هزارهي نو (بررسي «فرقه قاتلين» به بهانه انتشار «اوديسه» عنوان جديد اين مجموعه)
چهرهها: روياهاي دستنيافتني (نويد پورفرج)؛ از بيمه تا بازيگري (مرجان اتفاقيان)
1001فيلم: آمارکورد (به خاطر ميآورم)؛ کشتار با ارهبرقي در تگزاس؛ زني تحتتاثير؛ مکالمه؛ آينه؛ درسو اوزالا؛ محله چينيها؛ سلين و ژولي به قايق سواري ميروند؛ فرانکشتاين جوان