بایگانی‌ها

تداعی کننده‌ی خاطره شورانگیز

تداعی کننده‌ی خاطره شورانگیز
تداعی کننده‌ی خاطره شورانگیز

 

ترجمه: آذین شریعتی

دنیای تصویرآنلاین-درام فانتزی «بازگشت مری پاپینز» فیلمی است به‌کارگردانی راب مارشال که توانسته با گذشت کمتر از یک ماه از اکرانش، نظر منتقدان و مخاطبان سینما را به خود جلب کند. فیلمنامه فیلم را دیوید مگی بر اساس داستانی به همین نام از پی ال تراورس نوشته است و بازیگرانی چون امیلی بلانت در نقش اصلی و لین مانوئل میراندا، بن ویشا، جولی والترز و کالین فرت در فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. داستان فیلم در لندن دهه 1920 می‌گذرد، وقتی پس از بیست و پنج سال مری پاپینز پرستار سابق جین و مایکل بنکز، به دلیل وقوع یک تراژدی خانوادگی باز می‌گردد.

سپتامبر 2015 «والت دیزنی پیکچرز» اعلام کرد که قصد ساخت «بازگشت مری پاپینز» را دارد. همان ماه، مارشال بعنوان کارگردان قرارداد بست و فوریه 2016 میراندا و بلانت به گروه اضافه شدند. فیلمبرداری اصلی از فوریه تا ژوئیه 2017 به طول انجامید.

مراسم افتتاحیه فیلم در 29 نوامبر 2018 در «سالن تئاتر دالبی» لس‌آنجلس برگزار شد و 19 دسامبر 2018 در ایالات متحده به اکران عمومی در‌آمد.

این فیلم دنباله «مری پاپینز» است که در سال 1964 توسط رابرت استیونسون ساخته شده بود. با گذشت 54 سال، «بازگشت مری پاپینز» یکی از فیلم‌هایی است که بیشترین وقفه بین ساخت دو قسمت آن وجود دارد.

فیلم بیش از 174.5 میلیون دلار در گیشه جهانی فروخت و نظر مثبت منتقدان را جلب کرد که نقد‌های خوبی بر بازی بلانت، آهنگسازی، جلوه‌های بصری و حس نوستالژی موجود در فیلم نوشتند.

«بازگشت مری پاپینز» توسط «هیئت ملی نقد» و «موسسه فیلم آمریکا» به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال 2018 برگزیده شد و تاکنون نامزد دریافت جوایز مختلفی شده است از جمله چهار جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی (امیلی بلانت)، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی (لین-مانوئل میراندا) در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب و نه جایزه از بیست و چهارمین مراسم انتخاب منتقدان.

 

بازگشت مری پاپینز / Mary Poppins Returns

کارگردان: راب مارشال، تهیه کننده: راب مارشال،جان دلوکا، مارک پلات، فیلمنامه نویس: دیوید مگی بر اساس کتاب «مری پاپینز» اثر پی ال تراورس، مدیر فیلمبرداری: داین بیب، تدوین: وایت اسمیت، محصول: والت دیزنی پیکچرز، لوکامار پیکچرز، مارک پلات پروداکشنز، پخش: والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز، تاریخ پخش: 29 نوامبر 2018 (سالن تئاتر دالبی)، 19 دسامبر 2018 (ایالات متحده)، زمان فیلم: 130 دقیقه، هزینه تولید: 130 میلیون دلار، فروش گیشه: 174.5 میلیون دلار

بازیگران:

امیلی بلانت (مری پاپینز)، لین مانوئل میراندا (جک)، بن ویشاو (مایکل بنکز)، امیلی مورتایمر (جین بنکز)، پیکسی دیویس (انابل بنکز)، ناتانائل صالح (جان بنکز)، جوئل داوسون (جورجی بنکز)، کالین فرت (ویلیام)

خلاصه داستان:مایکل بنکز که اکنون مرد بالغی شده و صاحب دو فرزند است، متوجه می‌شود در صورت عدم پرداخت بدهی بانک خانه‌اش طی پنج روز آینده مصادره خواهد شد. تنها امید او، یافتن مدراک گمشده‌ی سهام پر ارزشی است که سال‌ها پیش پدرش برای او به‌جا گذاشته است. درست زمانی‌که به نظر می‌رسد همه چیز از دست رفته است، مایکل و خواهرش با بزرگترین غافلگیری زندگی‌شان مواجه می‌شوند، وقتی مری پاپینز- پرستار عزیز بچگی‌شان- از راه می‌رسد تا زندگی آن‌ها را نجات دهد و خانواده بنک را به دل یک ماجراجویی جادویی و مفرح ببرد.

 

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 276 نقد انجام شده، نظر مثبت 79% منتقدان را با میانگین امتیاز 7.3 از 10  بدست آورد. این سایت نوشت: «بازگشت مری پاپینز بر جادوی فیلم قبلی تکیه می‌کند تا همان تاثیر آشنا و خانوادگی را برجای بگذارد.»

در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 65 از 100 را بر مبنای 53 نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های عموماً مساعد» است.

مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز A- دادند. 84% مخاطبان «پست ترک» به فیلم رای مثبت دادند و 62% فیلم را قطعاً پیشنهاد کردند.

پیتر برادشاو منتقد «گاردین» از 5 ستاره به فیلم 3 ستاره داد و نوشت: « امیلی بلانت نقش یک پرستار جادویی را در این فیلم بازی می‌کند که مثل نسخه اولی شروعی فوق‌العاده و پایانی کسل کننده دارد.»

جفری مکناب از «ایندیپندنت» نوشت: «نوستالژی در این فیلم می‌توانست به شدت کسل کننده شود اما در عوض، به غنی و رازآلودگی فیلم کمک می‌کند. در دوره‌ای که دنباله‌های فیلم‌های ابر‌قهرمانی یکی پس از دیگری به سرعت تولید می‌شوند، «بازگشت مری پاپینز» نشان می‌دهد که گاهی اوقات صبر کردن ارزشش را دارد. با گذشت نیم قرن، سحر و افسون او هیچ تغییری نکرده است.»

اوون گیلبرمن منتقد «ورایتی» از فیلم با عنوان «قطعه شورانگیزی از نوستالژی» یاد کرد و بازی بلانت در نقش مری پاپینز را ستود و آن را «کاملاً بی‌نقص» خواند، در حالیکه کارگردانی مارشال، طراحی تولید، آهنگسازی و بازیگران نقش‌های مکمل (خصوصاً میراندا، ویشاو، فرت و استریپ) را نیز تحسین کرد. او کیفیت فیلم را هم تراز با موزیکال‌های دهه 1960 و حس نوستالژی «جنگ ستاره‌ها: نیرو بر‌می‌خیزد» قرار داد.

پیتر تراورس از «رولینگ استونز» به فیلم امتیاز سه از پنج داد و از تصویر منحصر‌بفردی که بلانت از کاراکتر ارائه داده تمجید کرد. از نظر او این فیلم به نسخه 1964 وفادار نمانده است اما در هر صورت فیلم را بخاطر این نکته می‌ستاید: «بازگشت مری پاپینز نشان می‌دهد که این توانایی را دارد که شما را از ته دل خوشحال کند.»

استفانی زاکارک از «تایم» نوشت: «بازگشت مری پاپینز روح نیاکانش را پاس می‌دارد.» او به تفسیر بلانت از نقشش (که از نظر او بسیار به دیدگاه اصلی تراورس نزدیک است)، طراحی لباس و انیمیشن دوبعدی به عنوان نقاط قوت فیلم اشاره کرد.

ویل گامپرتز از «بی‌بی‌سی» به فیلم دو ستاره داد و نوشت: «فیلم عالی است، جلوه‌های ویژه خاصند و مشخصاً خرج زیادی شده است به امید اینکه با استفاده از ظاهر پر زرق و برق به مقاصد آموزشی برسند. همه این‌ها خیلی خوب است، غیر از اینکه فیلم یک نقطه اوج درست ندارد.»