بایگانی‌ها

هنر از رنج زاده می‌شود

میراماکس برای «مالنا» بازیگر دیگری را می‌خواست
میراماکس برای «مالنا» بازیگر دیگری را می‌خواست

ترجمه ا.ا. 

مونیکا بلوچی در فیلم مستند «دختری در چشمه» به کارگردانی آنتون جولیو پانیزی نقش آنیتا اکبرگ را بازی می‌کند، ستاره سوئدی فیلم «زندگی شیرین» ساخته فدریکو فلینی.

بلوچی بخاطر حضور در این فیلم چند هفته پیش در جشنواره فیلم تورین حضور یافت جایزه استلا دلا مول را برای خلاقیت هنری دریافت کرد و مسترکلاسی هم در موزه سینمای ملی تورین برپا نمود و در این مسترکلاس که همراه کارگردان فیلمش برگزار کرد از فیلم جدید خود و کارنامه کاری خود گفت.
 

بلوچی  درباره اوج و فرود  انیتا اکبرگ در سینما چنین توضیح داد:«در آن زمان، زنان ایتالیایی بیشتر در سینمای داخل کشور وجود داشتند. وقتی اکبرگ، که از نظر فیزیکی بسیار متفاوت بود، وارد سینما شد و به خود اجازه داد تا این حد آزاد باشد، همچنین از نظر اقتصادی هم زنی مستقل بود، گویی بمبی در آن جامعه منفجر شد.» بلوچی در ادامه فرود او را از شهرت، ناگهانی و دردناک توصیف کرد.

«بسیاری وقت‌ها هنر از رنج زاده می‌شود.این زن به سینما بسیار  زیاد بخشید، شاید ناخودآگاه. او پر از نور و زیبایی بود که چیزهای بسیاری را تجربه کرد و پایانش تنهایی و روی صندلی چرخ دار بود .و در یک آسایشگاه درگذشت. کار خوبی بود که  بزرگی او را برگردانیم.»

در این فیلم سکانس های رویا زیاد است.

بلوچی توضیح داد:«این ادای دینی به فلینی است که سکانس های رویا را خیلی زیاد دوست می داشت.» بلوچی در ادامه به نقش کوتاه خود در «توئین پیکز» ساخته دیوید لینچ  اشاره کرد که در رویای گوردن کول از مدیران اف بی آی با بازی دیوید لینچ حضور پیدا می‌کند.

بلوچی توضیح داد:« وقتی ما خوابیم چیزهای عجیبی اتفاق می افتد و سپس کات می‌شود. ما در خواب در صحنه دیگری هستیم. اما هنوز یک رابطه وجود دارد. چون لینچ هم تفکری مانند فلینی دارد. چون لینچ زیاد مدیتشین انجام می دهد. او برای رویا اهمیت فراوانی قائل می شود. زمانی که می خواهم با یک فیلمساز همکاری کنم پنج دقیقه همان اندازه برای من اهمیت دارد که دو ساعت روی پرده دارد.»

بلوچی اشاره کرد که اینترنت ستاره سازی را تا ابد تغییر داده است. او گفت دورانی است که همه چیزی دست یافتنی شده است و اینترنت آزادی جدیدی با خودش آورده .

«در گذشته زیبایی جز لاینفک یک بازیگر زن بود. امروزه نیست. زنان می ‌توانند به هزاران شیوه مختلف زیبا باشند.»

در ادامه بلوچی فهرستی از فیلم‌های خود را برشمرد که کارنامه او را تغییر دادند از «برگشت ناپذیر» گرفته تا «مصائب مسیح» و «فصل کرگدن» ساخته بهمن قبادی و کمدی درام «مالنا» ساخته جوزپه تورناتوره.

 

بلوچی گفت:«وقتی [“مالنا”] را تماشا می کنم، با سپاسگزاری آن را تماشا می کنم. زمانی که با تورناتوره [برای برند دالاچه و گابانا Dolce & Gabbana] تبلیغاتی انجام دادم، هنوز مدل بودم. او به من گفت: “این فیلم را در سر دارم و اگر زمانی آن را بسازم، آن را با شما خواهم ساخت.سپس من در اولین فیلم فرانسوی زبانم به نام آپارتمان بازی کردم . و در نخستین فیلم آمریکایی با مورگان فریمن و جین هکمن،  با نام «تحت سوظن»و یک روز  تورناتوره تماس گرفت و گفت: “آن فیلم را یادت هست؟” من به باورنکردنی ترین شکل ممکن به آن فیلم  گره خورده ام.»

بلوچی بیشتر با کارگردانان مرد همکاری کرده است اما رابطه او با فیلمسازان زن متفاوت است. خودش عقیده دارد:«با زنان گاهی اوقات فقط به یکدیگر نگاه می‌کنیم. و بی کلام حرف یکدیگر را می فهمیم. همچنین زنان زیاد به هم دروغ  نمی‌گویند.من فیلمسازان مرد را هم دوست دارم. اما این زنان هستند که الهام بخش من هستند.»

در ادامه بلوچی تاکید کرد که زنان و مردان واقعا باید بیاموزند ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند.

یکی از حضار در مستر کلاس بلوچی او را با مونا لیزا مقایسه کردو بلوچی در ادامه الهام بخش های خود از میان بازیگر زن ایتالیایی را نام برد از آنا مانیانی تا سوفیا لورن. او در ادامه اشاره کرد که بیشترین تلاش خود را می کند که  متعادل باقی بماند.

 

بلوچی در مصاحبه دیگری با مجله ایتالیایی در مورد نگاه خود به زندگی گفته است:«وقتی 50 یا 60 ساله هستید، نیازهای مشابهی با 20 سالگی ندارید. عوض می‌شوی، مثل وقتی که بچه‌ات وارد اتاق می‌شود، می‌بینی که اولین چیز اوست. ما در اولویت دوم قرار داریم. این به ما دیدگاه دیگری می دهد.»

بلوچی توضیح داد: «لحظه های مختلفی در زندگی وجود دارد.وقتی خیلی جوان هستید، چیزی را دارید که در فرانسه به آن «la beauté du diable» می‌گویند، زیبایی شیطانی، که طبیعی است، زیبایی جوانی است، زیبایی یک لحظه بیولوژیکی در زندگی شماست. و زندگی ادامه دارد.»

«جسم فرتوت  می شود و ما باید با آن کنار بیاییم. هیچ کاری از دست ما ساخته نیست. در عین حال ما خوش شانس هستیم، زیرا اگر پیر شویم به این معنی است که عمر طولانی داریم. با افت جسم ، روح رشد می کند.»

بلوچی در فیلم های جیمز باند نیز به عنوان پیرترین باندگرل در تاریخ این چندگانه ها نام خود را ثبت کرده است او در پنجاه سالگی در فیلم «اسپکتر» نقش باندگرل را مقابل جیمزباند بازی کرد.

این ستاره سینما خاطرنشان کرد که زنان زیادی هستند که احساس آزادی می کنند به روشی متفاوت پیر شوند. او در ادامه تصریح کرد و گفت استخدام این بازیگران زن “تغییر بزرگ” در صنعت است.