بایگانی‌ها

تلگرام هم جواب ما را نمی‌دهد

تلگرام هم جواب ما را نمی‌دهد
تلگرام هم جواب ما را نمی‌دهد

▪️محمد احمدی معتقد است که معلوم نیست فیلم‌ها از چه منبعی لو می‌روند و برای پیگیری نسخه لو رفته فیلم‌ها حتی تلگرام هم جوابمان را نمی‌دهد.

 

این روزها، هر روز با فهرستی تازه از اسامی فیلم‌های توقیفی مواجه می‌شویم، فیلم‌هایی که نه مشکلشان حل می‌شود، نه اکران می‌شوند، فقط پشت صف اکران می‌مانند، یا مثل «برادران لیلا» و «جنگ جهانی سوم» لو می‌روند. موضوع بسیار نگران کننده درباره سینمای امروز، نه فیلم‌های ممنوعه است، نه فیلم‌هایی که بی هیچ دلیل مجوز نمی‌گیرند و نه فیلم‌هایی که در صف اکرانند. موضوعی که نگرانی بابت وضعیت سینما را بیش از پیش کرده است، کمتر از یک ماه پیش و نزدیک نوروز بود که نسخه اصلی و البته غیرقانونی فیلم پرحاشیه «برادران لیلا» منتشر شد.

 

در گفت وگوی محمد احمدی دبیرکارگروه قاچاق فیلم با خبرآنلاین نکات جالبی مطرح شده که در ادامه می‌خوانید:

 

به نظر من بهترین کار این است که وقتی تهیه‌کننده نسخه فیلم را به کسی می‌دهد یک نشانه‌ای در لابراتوار روی آن بگذارد تا مشخص شود این فیلم از کجا درز پیدا کرده است و بعد از آن بتواند پیگیری‌های لازم را انجام دهد، این یک راه است؛ اما از آنجایی که ما جزو قانون کپی رایت نیستیم، در یک مجموعه گسترده‌تر نمی‌توانیم پیگیر این ماجرا باشیم.

 

 

متولی این ماجرا باید وزارت ارشاد باشد؛ اما خیلی فعال و تاثیرگذار نبودند. در یک بازه‌ای زمان توانستند با همکاری پلیس یک بخشی از ماجرای قاچاق فیلم را کنترل کنند، اما در حال حاضر بخاطر گستردگی ارائه فیلم‌ها و در فرمت‌هایی که وجود دارد قاچاق فیلم به راحتی انجام می‌شود. در فضای مجازی وقتی نسخه دیجیتال فیلم‌ها با کیفیت‌های متفاوت وجود دارد این اتفاق رخ می‌دهد، از طرفی هم بحث فرهنگ‌سازی است، بسیاری از مردم ما واقعا نمی‌دانند که تماشای فیلم قاچاق کار اشتباهی است و یک نوع دزدی است. چون سازندگان یک اثر دنبال این هستند که سرمایه‌شان بازگردد. ضمن اینکه این کار از لحاظ شرعی و عرفی هم ایراد دارد. من فکر می‌کنم اگر این موضوع را به مردم توضیح دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم، دست‌کم وقتی نسخه قاچاق یک فیلم منتشر می‌شود بخش زیادی از مردم آن را تماشا نخواهند کرد.

.

فیلمی مثل «برادران لیلا» طرف قرارداد پخش خارج داشت و زمانی که فیلم در پلتفرم‌ها اکران شد، نسخه اصلی آن لو رفت. باید تلاش می‌شد که این فیلم قبل از اکران خارجی در ایران اکران شود، تلاش هم شد، اما با آن موافقت نکردند و نتیجه‌اش هم همین شد.

.

 

وقتی یک شبکه ماهواره‌ای این فیلم را منتشر می‌کند، و پیش شماره تبلیغات کانالش هم برای ایران است و از طرف دیگر صاحبش هم در ایران است، چگونه نمی‌توانند آن را دستگیر کنند؟