بایگانی‌ها

جانی دپ در مسیر محکومیت ناعادلانه

زندگی در آرامش
زندگی در آرامش

فضای مجازی پر شده از قاضی‌های کوچکی که راجع به همه چیز حکم قطعی صادر می‌کنند و تا اجرا نشدنش در فضای مجازی را هم نبینند دست از کار نمی‌کشند. توجه به قوانین مدنی و احکام قاضی‌های رسمی حتی در جوامع جهان اولی هم به حاشیه رفته! با اظهار نظرهای بی‌اثر و رسوایی‌های اخیر ثابت شده فهم بخش قابل توجهی از جوامع جهان اول، به‌ویژه آمریکا، از بحران‌های جهانی و حقوق بشری، خام و ابتدایی است! به تَبَعِ دموکراسی و به مدد فضای مجازی، این بخش از افراد بی‌تدبیر، حق اظهار نظر و اعمال نفوذ بالایی دارند.
.
مثال مشهود این چند وقت هم اصرار بی‌دلیل بر حذف هنرمندان شناخته شده‌ای است که در هیچ دادگاهی مجرم شناخته نشده‌اند! در جهان ما بحران حقوق بشر و بخصوص حقوق زن‌ها به‌شدت فراگیر است، مثلاً مسئله افغانستان و نگرانی برای حقوق زن‌ها زود ترند یک اینترنت می‌شود. تصاویر ناخوشایندی هم که از این موضوعات منتشر می‌شود اذهان عمومی را آماده می‌کند به واکنش. کافی است یک نفر دیگر که دستشان بهش می‌رسد، در همان جهان اول خطایی به مراتب کوچکتر انجام دهد تا با واکنشی شدید مواجه شود. فضای مجازی بستری شده که مسئله حقوق زنان در نظر طالبان، بتواند با یک خبر از جانی دپ و دعوای کودکانه با همسر سابقش در کنار هم قرار بگیرند!
.
البته حواشی جانی دپ و همسر سابقش چند سالی است که چند وقت یکبار سر زبان‌ها می‌افتد و تماشای محکومیت‌های جانی دپ هم عادی شده. با افول مشهود جانی دپ، قطعاً خطاهایی در سال‌های اخیر از این ستاره رخ داده اما آیا کیفر دریافتی او به‌اندازهٔ جرمش بوده است؟ مشهور است که مثلاً جانی تلفن همراه خود را سمت همسرش پرتاب کرده، اما آیا چنین رفتارهایی آن قدر از قاضی‌های کوچک داخل خانه بعید است؟ آیا دقت به این نکته که جانی دپ بابت جرم‌های منسوب به او حتی محاکمه هم نشده و پایش حتی به زندان هم نکشیده آن قدر سخت و دور از ذهن است؟
.
اخیراً در یک جشنواره از جانی دپ بابت هنرش در سال‌های طولانی قدردانی شد و فوجی از انتقادها به‌ویژه از جانب فیلمسازان زن، روانهٔ آن جشنواره گشت. اما رئیس جشنواره هم دقیقاً همین حرف‌ها را زد که آیا شاکی و مجرمی در دادگاه حاضر شده‌اند و حکمی صادر شده؟! معلوم می‌شود اینجا صحبت از حق و باطل نیست، جنگ است و بی‌گناه و گناهگار فرقی ندارند، یکی باید برنده شود و برنده هم تاریخ را می‌نویسد!

وقتی پای جنگ به میان می‌آید تشخیص اصل از بدل، سره از ناسره، دل‌سوزی از شیادی سخت می‌شود. بخشی از بحث حقوق زن‌ها در فضای مجازی امروزه به جنگ کشیده شده و روشنفکران و هنرمندان دارند تلاش می‌کنند که این جنگ را ختم به‌خیر کنند. چرا که ارزش هنرمند بیشتر از آن است که به راحتی دور انداخته شود، هر جرمی باید با سزای متناسبش برخورد شود، وگرنه همچنان ژان والژان‌ها با دزدیدن یک تکه نان، بیست سال زندانی می‌شوند. باید دید که ایا تلاش‌های روشنفکران به باز شدن و بخت جانی دپ می‌انجامد یا نه. او اخیراً مدعی شده که توسط هالیوود بایکوت شده، اما مثلاً برند غولی چون کریستن دیور با او کار تجاری انجام داده که می‌تواند امید هواداران را برای توقف بایکوت جانی دپ زنده کند.