بایگانی‌ها

جکی چان بعد از دریافت اسکار چه گفت؟

جکی چان بعد از دریافت اسکار چه گفت؟
جکی چان بعد از دریافت اسکار چه گفت؟

سینا بحیرایی

جکی چان اکشن‌کار محبوب هن‌کنگی امسال و بعد از حضور در بیش از 200 فیلم طی پنج دهه فعالیت سینمایی، در هشتمین مراسم سینمایی گاورنر اوادر آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا موفق دریافت جایزه اسکار شد.

جکی چان امسال این جایزه را همرا با سینماگران سرشناس دیگری چون ن وی کوتس (تدوین‌گر لارنس عربستان)، لین استالمستر (بازیگردان) و فردیک وایزمن (مستندساز) دریافت کرد. صحبت‌های چان با مجسمه طلایی در دستانش نه احساسات خیلی‌ها از جمله طرفداران پرشمارش در سراسر جهان را برانگیخت:

«جایزه اسکار! هنوز نمی‌توانم باور کنم که اینجا ایستاده ام. انگار خواب می‌بینم. سال‌ها پیش، هر سال که همراه پدرم و گاهی اوقات مادرم به تماشای مراسم اسکار می‌نشستم، پدرم می‌گفت: پسرم تو که یک عالم فیلم بازی کرده‌ ای، پس کی قرار است از این جایزه‌ها بگیری؟ نگاهی به پدرم می‌انداختم و می‌خندیدم. می‌گفتم: پدر، من فقط فیلم های اکشن-کمدی بازی می‌کنم.

سال‌ها بعد به هالیوود آمدم. با استودیو‌های بزرگ و کارگردان‌های زیادی کار کردم. به خانه دوستانم رفتم. به خانه استالونه رفتم. این قضیه مربوط به 23 سال پیش است. در خانه او هم این مجسمه کوچک را دیدم. آن را گرفتم و بوسیدم و حتی آن را بوییدم! استالونه فکر کنم هنوز اثر انگشت من روی جایزه‌ات باشد! آن را نگه دار. بعد با خودم گفتم: من واقعا چنین جایزه ای را می‌خواهم!

بالاخره از طرف آکادمی تماس گرفتند. به آنها گفتم: مطمئن اید؟

بعد از 56 سال کار در صنعت سینما، تولید بیش از 200 فیلم، شکستن صدها مورد استخوان بالاخره اسکار نصیب من شد! می‌خواهم از هنگ کنگ تشکر کنم. یک شهر باورنکردنی است. از زادگاهم قدردان هستم چرا که باعث موفقیت من شد. کشور من است. افتخار می‌کنم که یک چینی هستم. از هالیوود ممنونم بابت تمام چیزهایی که در تمام این سال ها به من یاد داد و باعث شد کمی مشهور شوم! از خانواده و همسرم جوآن، پسرم جیسی ممنون ام. مخصوصا از تیم بدلکاری جکی چان تشکر می‌کنم که امسال وارد چهاردهمین سال فعالیت خود می‌شود.

و اما دوستانم! از اعماق وجودم سپاسگزار شما هستم، و هم چنین از شما خانمها و آقایان، مهمانان ویژه، آکادمی اسکار، … ممنونم، ممنونم، ممنونم. خوب دیگر از چه کسی باید تشکر کنم؟! فراموش کرده ام! هنوز حرف‌هایم تمام نشده ولی آن ها را فراموش کرده ام. چه می‌دانم! می‌خواهم بگویم افتخاری است که این جا حضور دارم و … افتخار می‌کنم. ممنونم، ممنونم. (موسیقی آکادمی پخش می‌شود) نه صبر کنید! نه! نه! (موسیقی دوباره قطع می‌شود) مهم تراز همه، از تمام طرفداران و دوستانم در سراسر دنیا میلیون‌ها بار تشکر می‌کنم. چرا که شما مهم ترین دلیل من برای ادامه فعالیت در سینما، پریدن از پنجره، مشت و لگد زدن و شکستن استخوان‌هایم هستید! از شما خیلی ممنونم. متشکرم اسکار. تشکر از همه.»