بایگانی‌ها

حمایت محافل سینمایی از جشنواره برلین

حمایت محافل سینمایی از جشنواره برلین
حمایت محافل سینمایی از جشنواره برلین

جشنواره فیلم برلین 2022 به دلیل گسترش جهانی نوع امیکرون برای مدیرانش ماریت ریسنبیک و کارلو چاتریان یک ماجراجویی واقعی بوده است.

 

اما در حالی که جشنواره‌های برتر دیگر مانند ساندنس و روتردام دوباره آنلاین شدند، برلین به دلیل عزم دو مدیرش برای برگزاری فیزیکی و همچنین حفظ موقعیت تاریخ برگزاری جشنواره (فوریه ) ، البته به شکل فعلی با تعداد روزهای کاهش یافته( 10 تا 16 فوریه) در مسیر خود باقی ماند. جشنواره با «پیتر فون کانت» فرانسوا اوزون آغاز می شود.

 

به منظور برگزاری برلیناله به صورت حضوری، در اوایل ژانویه، مدیران برلین به یک کانسپت رسیدند که آن را «کانسپت جدید» می‌نامند، بازار فیلم اروپا (EFM) را به صورت آنلاین برگزار کردند و روزهای جشنواره فیلم حضوری را کاهش دادند. برای شرکت کنندگانی که از خارج از آلمان می آیند،تعداد روزهای برگزاری کاهش یافته است .

 

قواعد جدید برلین علاوه بر کوتاه کردن زمان برگزاری جشنواره ، به معنای ایجاد فاصله اجتماعی در سینماهای برلیناله  با ظرفیت 50 درصد فیلم‌ها به نمایش درمی‌آیند تا موضوع فاصله گذاری توسط مقامات بهداشتی محلی نیاز به بررسی نداشته باشد. ریسنبک و کارلو چاتریان می گویند که این قوانین باعث می شود همه احساس راحتی بیشتری کنند.

 

در جشنواره برلین امسال هیچ مهمانی برگزار نخواهد شد، ستاره‌های فیلم همچنان این فرصت را دارند که در مقابل فلاش‌های دوربین عکاسان- هرچند با فاصله اجتماعی – روی فرش قرمز کاخ جشنواره بایستند. کنفرانس‌های مطبوعاتی حضوری نیز برگزار خواهد شد، که همگی، همانطور که فستیوال می‌گوید، «به ایجاد حسی از فضای جشنواره سنتی کمک می‌کند».

 

کمپانی‌های فروشنده فیلم، شرکت‌هایی که فیلم دربخش های مختلف برلین دارند، تصمیم دارند به صورت حضوری به جشنواره برلین بیایند.اما بازار فیلم اروپا به صورت مجازی در حال برگزاری است. به عنوان نمونه سوزان ونت مدیر کمپانی دانمارکی تراست نوردیسک می‌گوید که من امسال با گروه کوچک تری به برلیناله می‌آیم. حضور در ساندنس برای آنها منتفی شد که تولید جدیدشان ـبا هیچ شیطانی حرف نزن، به نمایش درمی آمد.

 

آنچه مسلم است محافل سینمایی بین المللی از جشنواره برلین حمایت کردند. علی‌رغم تهدید اومیکرون کارلو چاتریان توضیح می‌دهد:«تمایل و علاقه به حضور در جشنواره از سوی کمپانی‌ها، بازیگران، کارگردانان و فروشندگان فیلم‌ها بسیار قوی بوده است.»

جشنواره برلین از دهم فوریه برگزار می‌شود.